skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

(Peter) Johannes Bouwens naar Noord-Amerika in 1867

Joey Adriaansen vertelde op 27 juli 2017 om 13:00 uur
De afgelopen periode ben ik bezig geweest met de nakomelingen van Gerit Petri Bouwens (over hem had ik een ander forumbericht) in Zeeland, Noord-Brabant. Hijzelf is in 1712 in 's-Hertogenbosch geboren. Nu blijf ik steken bij (Peter) Johannes Bouwens, op 24 juli 1830 in Zeeland geboren als zoon van de ongehuwde Petronella Bouwens. Hij woont echter niet bij zijn moeder, maar bij zijn oom en tante Meijers-Bouwens, waar hij als smid in dienst is.

In het bevolkingsregister van Zeeland vind ik dat hij op 16 augustus 1867 vertrekt naar Noord-Amerika. Het vreemde is dat hij op dat moment ook vermeld wordt in Uden, als smidsknecht, waar ook staat dat hij naar Noord-Amerika vertrekt. In kranten van die periode is te lezen dat veel mensen in regio Noordoost-Brabant naar Wisconsin vertrokken en dan vooral naar de plaatsen Little Chute en Green Bay. Ik ben daarom gaan zoeken naar een Jan Bouwens in die regio. Op Find A Grave vond ik deze John Bouwens (geboren 24-07-1829, foutje in grafopschrift?) https://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=79328844

Ook vond ik meerdere geboortes van kinderen in Green Bay in de jaren 1870-1880. Hij zou getrouwd zijn met een Anna Smeulders. Hun huwelijksakte heb ik niet kunnen vinden. Ook heb ik John niet kunnen vinden in de Wisconsin State Census van 1875-1885-1895-1905 of in de United States Census van 1870-1880-1890-1900.

Denken jullie dat deze John Bouwens dezelfde persoon is als Peter Johannes Bouwens die in 1830 geboren werd als zoon van Petronella Bouwens?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,
Joey Adriaansen

Reacties (18)

Bas zei op 27 juli 2017 om 19:17
Dag Joey,
Het is niet met zekerheid te zeggen maar ik denk het wel.
Op familysearch.org is er in de index van Wisconsin Death Records een vermelding van Phelomena Bouwens. Zij zou geboren zijn op 9 mei 1877 in Zeeland. Dit is niet correct maar er is dus wel degelijk een connectie met Zeeland. Zie https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XLXH-B7C
Dorethé zei op 28 juli 2017 om 23:33
Op Ga het Na kun je zoeken in de "staten van landverhuizers" (zie de onderzoeksgids Emigranten, http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzoeksgids/emigranten). Ik vind hierin alleen een Jan Bouwens uit Rilland, Zeeland, die 1868 vertrok. Zoekend op de plaats Zeeland komt geen Bouwens naar boven. In de onderzoekgids vind je nog vele bronnen waarin je zou kunnen zoeken. Denk bijv. aan passagierslijsten en naturalisatielijsten (o.a. via search.ancestry.com).

Vanaf 1890 tot 1924 werden immigranten geregistreerd op Ellis Island. Daarvoor kwamen immigranten aan bij Castle Garden, van 1830 tot 1892, www.castlegarden.org. In deze database heb ik 'm niet teruggevonden. Lastige is wel dat Nederlandse achternamen soms ontzettend verhaspeld genoteerd zijn.

Via Ancestry vind ik in de U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992 een Johannes Bouwens, Civil: 21 May 1870, Residence: Illinois, Indiana, Wisconsin, Iowa
In de New York, Passenger Lists, 1820-1957 vind ik ook een Jan Bouwens.
Meer gegevens zijn alleen in te zien wanneer je een abonnement hebt.
De bronnen onder Immigration and Travel op Ancestry zijn bijna elk jaar wel een keer gratis in te zien.

Ook op de site van the National Archives vind je veel info over bronnen betreffende immigranten: https://www.archives.gov/research/immigration
Albert
Albert zei op 29 juli 2017 om 11:47
Joey, Je moet eens contact op nemen met Wim Rovers uit Uden of Willem Keeris uit Zeeland. Zij weten "alles" over immigranten en reizen regelmatig naar de USA o.a Little Chute en houden hierover lezingen.
Joey Adriaansen zei op 29 juli 2017 om 14:06
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Dorethé Ik heb ook bij Castle Garden gezocht, maar over de jaren 1868-1871 zijn er helemaal geen registraties voor Nederlanders!. Bij zoekakten 'landverhuizers' en bij GaHetNa heb ik ook alleen die Jan Bouwens uit Rilland kunnen vinden. Deze Jan is echter getrouwd met Anna van Horn/Harn en krijgt kinderen in Zeeland, Michigan, USA. Tegelijkertijd krijgt Jan Bouwens met Anna Smeulders kinderen in oa Green Bay, Wisconsin, USA. Ik heb alleen vermeldingen van hem gevonden in Green Bay/Preble, Brown, Wisconsin en Antigo, Langlade, Wisconsin. Ik denk daarom dat hij ook niet in Little Chute gewoond heeft.

@Bas Ik vermoed dat de vermelde gegevens slaan op Jan Bouwens. Ik geloof niet dat een meisje van 9 maanden 'black smith' was. Helaas is de overlijdensakte niet als scan beschikbaar, waardoor dit vermoeden niet bevestigd kan worden. De overlijdensakte zal waarschijnlijk vermelden: 'Joannes Bouwens, blacksmith, born in Zeeland, Nord Brabant', wat door de indexeerder verkeerd overgenomen is. De connectie met Zeeland, Noord Brabant is er dus.

@Albert Ik zal proberen contact op te nemen met Wim Rovers of Willem Keeris. Ik woon zelf in Uden dus dat gaat wel lukken.

@Allen. Zelf ben ik ook nog bezig geweest met zoeken, voornamelijk op Familysearch. Daar vond ik de Naturalisatie van Johannes Bouwens: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XKLX-7Y7 .Ook vond ik de declaration of intention in Brown County, Wisconsin: https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G936-697F?i=46&wc=M56P-BZ8%3A350575901%2C350919901&cc=2046887 (voor de scan moet je inloggen). Daarin staat dat Johannes Bouwens, geboren in Nederland in of rond 1830, aangekomen is in New York in april 1868. Als je het geboortejaar 1830 koppelt aan de geboortedatum op de grafsteen (24-07-1829), kom je uit op 24-07-1830. Op deze datum is Johannes geboren als zoon van Petronella Bouwens. Als je vermelding bij overlijden dochter erbij pakt, is Johannes een (hoef)smid, geboren in Zeeland, Noord-Brabant. De Johannes die in 1830 geboren is, was in Nederland ook (hoef)smid. Hoewel ik nog wel voorzichtig ben, durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat dit de juiste Johannes Bouwens is.

Ik ga contact opnemen met Wim Rovers of Willem Keeris en laat jullie weten wat daaruit komt.

Hartelijk dank.
G.W. Ch. Lemmens zei op 30 juli 2017 om 17:50
Dag Joey,

Ik heb ook verschillende Lemmens taken in Wisconsin Jaren geleden ontdekt en de verwijzing van Jan Lange naar de geweldige web site van Paul West is een hele goeie alhoewel ik voor de index dit web adres makkelijker vind:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=littlechute
De bibliotheek in Green Bay is heel goed voor onderzoek en het museumptje Green Pillars waar ze een bidprentje collective hebben van de Nederlandse immigranten, daardoor vond ik mijn eerste Lemmens tak !
Eeen goed historisch boek is - Wooden Shoes West - over de Nederlandse emigraten naar Wisconsin.

Veel success ermee,

Gerard Lemmens
Willem Bouwens zei op 29 april 2024 om 03:34
Joey,
ik ben geïnteresseerd in de voorouders van Gerardus Petri Bouwens. In mijn aantekeningen staat dat hij uit ''s-Hertogenbosch komt, maar wie zijn zijn voorouders? Is daar iets over bekend? Ik ben benieuwd of ik hem aan mijn voorouders zou kunnen koppelen.

Zijn je vragen over Johannes Bouwens die naar de VS emigreerde inmiddels beantwoord? Zo niet, dan kan ik je wellicht je verder helpen
Willem Bouwens zei op 3 mei 2024 om 00:34
@Cornelis, @Edwin; dank.
Na nog enkele zoekpogingen kom ik steeds meer tot de conclusie dat het lastig is meer te weten te komen over Jan Bouwens (geb. ca. 1653) te vermoedelijk 's-Hertogenbosch en Catharina Aerts van Dijk (geb. ca. 1650). Dat zal iets worden om de archieven in 's-Hertogenbosch verder te onderzoeken.

Ik ga nog even verder in op Johannes (John) (doop Peter Johannes) Bouwens, gedoopt 24-07-1830 te gem. Zeeland, overleden 01-09-1907 te Antigo, Langlade Wisconsin., de zoon van de ongehuwde Petronella die naar de VS emigreerde.
Hij is gehuwd met Anna (Annie) Smolders (niet in Nederland), geb 28-08-1840 en zij is overleden 28-02-1910 Langlade County, Wisconsin, USA. Zij krijgen drie kinderen, Nettie Bowens, Wilhelmina geb 03-12-1878 te Preble, Brown, Wisconsin, USA, en John C. Bouwens (Bowens) geboren 20-02-1872 te Martintown, Green County, Wisconsin, USA. HIj is in 1947 overleden te Antigo, Langlade County, Wisconsin, USA.
Deze John. C. Bouwens huwt 09-05-1894 te Antigo, Langdale, Wisconsin, VS met Alice R. Cunningham (geb 07-02-1877 Cadiz, Green County, Wisconsin, USA) zij is overleden in 1953 te Antigo, Langlade County, Wisconsin, USA.

Deze John C. en Alice krijgen 11 kinderen. Een van die kinderen is William John Bouwens, geboren 13-01-1895 te Antigo, Langlade County, Wisconsin, USA. Deze William John verhuist 1935 naar Alaska met zijn gezin met ook 11 kinderen, hij is de stamvader van de Bouwens-tak in Alaska. Er wonen relatief veel Bouwensen in Alaska :-)
Cornelis
Cornelis zei op 3 mei 2024 om 11:19
In het eerder aangegeven 'draadje'

Dorethé zei op 11 juni 2016 om 23:44

Petrus Jans Bouwens is gedoopt op 27-12-1684 in Den Bosch, zoon van Jan Bouwens en Catharina Aerts van Dijck. Van hen heb ik in Den Bosch 8 kinderen gevonden:
de tweeling Arnoldus en Joannes (jan 1678)
Arnoldus (dec 1678)
Joannes (1680)
Franciscus (1681; hij wordt als oudoom voogd over de kinderen van Petrus Jans Bouwens)
Petrus (1684)
Michael (1688)
Michael (1689)

aanvulling;


NT000732595 (8/11/1676)
Jansen, Martinus (Gedoopte)
Jansen, Jan (Vader)
Aerdts, Cathalijn (Moeder)
Bouwens, Jan, getuige (vader van Jan ?)
Ardts, Maria, getuige
's-Hertogenbosch (Plaats doop)
DTB Dopen - Dopen DenBosch
Dorethé zei op 3 mei 2024 om 23:38
In Den Bosch is op 3/6/1682 een Jan Bouwens begraven, St. Jan. Dit zou de vader van Jan Jansen Bouwens (x Cathalijn Aerdts) kunnen gaan.

Volgende akten heb ik ook nog genoteerd. Dit zou mogelijk een generatie eerder kunnen zijn, dus de grootvader van Jan Jansen Bouwens. Of een oudoom? Het betreft transportakten uit Veghel waarin o.a. sprake is van een onroerend goed belast met o.a. erfcijnzen aan Jan Bouwens in Den Bosch. Akten te vinden hier bij BHIC.

Allereerst deze akten uit 1650, 1651 en 1652:

7700.49 Index schepenprotocol Veghel (7700.49)
Schepenakte 47 Thonis Henric Jacops als vruchtgebruiker, geassisteerd door zijn kinderen en erfgenamen Jan en Henric, hebben verkocht, opgedragen en vergegeven aan Claes Gerytssen van Soest een erfcijns van 12 gulden en 10 stuivers, te betalen uit een 'huys, hoff, bomgaert metten aengelgen erffenis', groot ontrent 10 lopensaten, gelegen aent Bueckelaer
* e.z.: Willem Deenen
* a.z. en e.e.: de weduwe van Aeert Dirick Tonis
* a.e.: de gemynt van Vechel
Het goed is belast met:
* een erfcijns van 5 gulden en 15 stuivers aan Jan Bouwens ten Bosch
* een erfcijns van 5 gulden en 15 stuivers aan de erfgenamen van Jan Henric (Churlen) tot Uden
* een erfcijns van 14 stuivers 'tot Erp aen den heyligengeest'
* een erfcijns van 4 stuivers en 1 oort 'aen de pastorije tot Vechel'
* een erfcijns van 12 gulden en 10 stuivers 'aen den heyligen geest tot Vechel'
Getuigen: Gerit Handric en Gerart Gerarts, schepenen
Datering: 16-02-1650
Pagina: 70-71
Soort akte: Transport
Plaats: Veghel


7700.50 Index schepenprotocol Veghel (7700.50)
Schepenakte 179 Jacop Henricxsen, Henrick Henricxsen, Jan Henricxsen, Aelken Henricxsen en Neelken Henricxsen, kinderen en erfgenamen van Henrick Jan Symons, verwekt bij Engelken Jacops, hebben het goed gedeeld dat zij erfden van hun ouders.
Jan Henricxsen en Henrick Henricxsen krijgen toebedeeld een 'acker teulants metten houtwasse', gelegen int Akert, groot ontrent 3 1/2 lopensaten
* e.z.: Dirick Martens
* a.z.: den heere van den Velde
* e.e.: de gemyne straet
* a.e.: het goed van Aert Delis Aert Loyen
Het goed is belast met een erfcijns van 10 gulden aan Jan Bouwens.
Jacop Henricxsen, Aelken Henricx en Neelken Henricx, weduwe van Micgiel Cornelissen, krijgen toebedeeld een 'huys, hoff, boomgaert, poterijen ende gerechticheden', gelegen aent Havelt, groot ontrent 2 1/2 lopensaeten, gelegen 'rontsomme in de gemynte van Vechel'. Het goed is belast met:
* een erfcijns van 3 gulden 'aen den arme block ten Bosch aen de merckt, reductie rogge'
* een erfcijns van 3 1/2 stuivers 'aen de pastorije tot Vechel'
* een erfcijns van 3 1/2 stuivers 'aen de ceusterye tot Vechel'
Getuigen: Matijs Peters, Peter Claessen en Gerart Gerarts, schepenen
Datering: 04-05-1651
Pagina: 166-167
Soort akte: Deling
Plaats: Veghel


7700.50 Index schepenprotocol Veghel (7700.50)
Schepenakte 238 Jan Dirick Thonis heeft verkocht, opgedragen en overgegeven aan Henrick Henricxsen van Erp een 'acker teulants', die hij heeft gekocht van de erfgenamen van Jan Arien Geryt Goossens, groot ontrent 7 lopensaets, 'met de gerechticheyt van twee vennekens'
* e.z.: de erfgenamen van Joncker Lanckvelt
* a.z.: het ged van Jacop Crijnen
* e.e.: het goed van Jan Aerts van Eert
* a.e.: het goed van Heylken weduwe van Marcelis Lambert Aertsen
Het goed is belast met:
* een erfcijns van 10 gulden aan Anneken N., binnen Shertogenbosche
* een erfcijns van 15 gulden aan Jan Bouwens binnen Den Bosch
* een erfcijns van 7 gulden en 10 stuivers aan Jan Jan Laureynsen
Getuigen: Matijs Peters en Gerart Gerarts, schepenen
Datering: 24-01-1652
Pagina: 235-236
Soort akte: Transport
Plaats: Veghel
Toegangsnummer: 7700
Inventarisnummer: 50
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: Veghel


Deze Jan Bouwens is waarschijnlijk voor maart 1660 overleden, want dan kom ik vergelijkbare akten tegen met een erfcijns aan de erfgenamen van Jan Bouwens:


7700.52 Index schepenprotocol Veghel (7700.52)
Schepenakte 235 Deze akte is doorgestreept.
Peter Willem Aertts en Daniel Jan Tonis, voogden over Aert Henricxen, minderjarige zoon van Henrick Willen Aertssen, hebben, met authorisatie gegeven door schepenen op 26-02-1660, verkocht en opgedragen aan Ariaen Willem Meussen een erfcijns van 3 gulden, te betalen uit een 'huys, hoff, boomgaert ende landeryen', zoals hij heeft geërfd van zijn ouders, groot ontrent 8 lopensaten
* e.z.: Mariken Marcelissen
* a.z.: de kinderen van Henrick Jan Tyssen
* e.e.: de gemyne straet
* a.e.: het goed van de kinderen van Henrick Jan Tysen
Ook uit 'een ackerken'
* e.z.: Willem Peter Tonis
* a.z.: het goed van de weduwe van Daniel Pouwels
* e.e. en a.e.: de gemyne straet
Dit goed is belast met:
* zijn deel in een erfcijns van 9 gulden aan de erfgenamen van Jan Bouwens
* een erfcijns van 3 gulden aan de kinderen van Peter Tomas
* een erfcijns van 4 gulden en 10 stuivers aan Jan Diricx in de Weijhoeff
* een erfcijns van 3 gulden aan Henrick Aertssen
* een erfcijns van 2 gulden en 15 stuives aan Margriet Jan de Brouwer
* een erfpacht van 12 vaten rogge 'zen de arme taffele tot vechel'
* een cijns van 15 stuivers 'aen de kerck tot Vechel'
Getuigen: Matijs Peters en Lambet van der Straten, schepenen
Bijschrift: Adrien Willem Meeussen heeft op 21-01-1665 verklaard dat deze erfcijns aan hem is afgelost. Getuige: Jacop van der Hagen, schepen
Datering: 19-03-1660
Pagina: 337-339
Soort akte: Transport
Plaats: Veghel


7700.53 Index schepenprotocol Veghel (7700.53)
Schepenakte 105 Jan Tonis Henrick Jacobs en Henrick Tonis Henrick Jacobs, 'gebroederen', erfgenamen en kinderen van wijlen Antonis Henrick Jacobs, verwekt bij zijn vrouw Mechtelt dochter van Henrick Tyssen, hebben het goed gedeeld dat zij erfden van hun ouders.
Jan Tonis Henrick Jacobs krijgt toebedeeld een 'huys, hoff, boogaert met aengelegen landeryen, groese, poteryen, gerechticheden', groot ontrent 6 lopensaten, gelegen aent Beukelaer
* e.z.: de kinderen van Aert Dirick Tonis
* a.z.: het goed van de mede condivident
* e.e.: het goed van de kinderen van Aert Dirick Tonis
* a.e.: de gemeynt
Het goed is belast met:
* een cijns van 12 gulden en 10 stuivers 'aen de armme taffele tot Vechel'
* een erfcijns van 15 stuivers aan de erfgenamen van Jan Bouwens
* een cijns van 14 stuivers 'aen de arme taffele tot Erp'
* een ballinckchyns van 1 stuiver
Henrick Tonis Henrick Jacobs krijgt toebedeeld een 'schuer metten boomgaert ende het lant', groot ontrent 6 1/2 lopensaten, gelegen aent Beukelaer, 'synde voor affgepaelt met eenen wassenden essenboon staende op de gemynt, mits te genieten seven eycken boomen, eenen ess, twee popelboomen, te ruymen den toecomenden meij 1662'
* e.z.: het goed van de mede condivident
* a.z.: het goed van de minderjarige kinderen van Aert Jan Pouwels
* e.e.: het goed van de kinderen van Aert Dirick Tonis
* a.e.: de gemynt van Vechel
Ook de helft van 'vyff vijerendeel bunders gelegen in de Heytse bunders'
* e.z.: het goed van de kinderen van Willen Ariens
* a.z.: het goed van Joffrouw Suphen
* e.e.: het goed van Arien Ariens
* a.e.: het goed van Aert Jan Roeffen
Het goed is belast met:
* een erfcijns van 12 gulden en 10 stuivers aan Geritken weduwe van Claes Geryts van Soest
* een erfcijns van 5 gulden 'aen Jasper woonende in de Grootdonck'
* de helft van een cijns van 9 stuivers 'aen de pastorye van Vechel'
* een ballinckchyns van 1 stuiver
Vervolg:
Getuigen: Matijs Peters, Lambert van der Straten en Jacop van der Hagen, schepenen. M. van der Sloot, secretaris
Datering: 20-05-1661
Pagina: 193-196
Soort akte: Deling


7700.54 Index schepenprotocol Veghel (7700.54)
Schepenakte 43 Claes Henrick Willem Aerts, Aert Henrickx Willem Aerts, Willem Peter Thonis en Hendrick Lambers als momboiren over de onmondige zoon Thonis Lonissen bij Lijsken Dirck Melissen hebben verkocht aan Bartholomeeus Willems ieder hun kindsdeel in een huis, hof, boomgaard, groes, poterijen met landerijen daaraan gelegen op Havelt naast de openbare weg, Jan Henrick Gerits, de koper, erfgenamen Meriken Henrick Jan Thijssen; Item in de helft van een akker genaamd Het Quaet huijsken gelegen als voorschreven naast Willem Peter Thonis, Willem Sijmons, de gemeente. Hen aangekomen bij overlijden van hun ouders. Verkrijger af te doen de helft van 9 gulden aan de erfgenamen van Jan Bouwens ten Bosch te lossen met 75 gulden. Item de helft van 3 gulden aan Hendrick Aerts te lossen met 25 gulden. Item de helft van 3 gulden aan de kinderen Peter Thomas ten Bosch te lossen met 25 gulden. Item aan de erfgenamen van Jan Dirckx in de Weijhoeff de helft van 4 gulden en 10 stuivers te lossen met 37 gulden en tien stuivers. Item de helft van 3 gulden aan Griet Jan de Brouwer tot Uden te lossen met 25 gulden. Item de helft van 30 gulden aan Ariaen Willem Meeussen. Item de helft van 15 stuivers aan de kerk van Veghel. Item 3 guldens aan Ariaen Willem Meeussen te lossen met 50 gulden waarvoor Aert Hendrickx zijn voornoemde zesde deel particulier had veronderpand.
Datering: 25-1-1663
Pagina: 53-55
Soort akte: Transport
Plaats: Veghel
Dorethé zei op 3 mei 2024 om 23:39
Tussen 1652 en 1660 kom ik deze akte nog tegen uit 1657:

5122.78 Index schepenprotocol Schijndel (5122.78)
Schepenakte 4 Dirck Bouwen Dircx met betalingsgelofte aan Anneken weduwe van Jan Bouwens
Datering: 8.11.1657
Plaats: Schijndel
Toegangsnummer: 5122
Inventarisnummer: 78
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: Schijndel
Dorethé zei op 3 mei 2024 om 23:48
5122.72 Index schepenprotocol Schijndel (5122.72)
334 Dirck Bouwen Dircx met betalingsgelofte aan Adriaen Bouwens zijn broer met in de marge een notitie dd. 3 mei 1650 en aan Jan Boudewijns zijn broer en in d emarge een notitie dd. 8 november 1657
Datering: 27.6.1643
Plaats: Schijndel
Dorethé zei op 4 mei 2024 om 01:12
Dopen nog eens nagekeken: Adriaen Bouwens waarschijnlijk een broer van Jan?

NT000744384 (23/3/1680)
Bouwens, Joannes (Gedoopte)
Bouwens, Jan (Vader)
Aertsen, Catelijn (Moeder)
Bouwens, Adriaen,
Willems, Jenneken,
's-Hertogenbosch (Plaats doop)
DTB Dopen - Dopen DenBosch
Joey Adriaansen zei op 4 mei 2024 om 16:41
@Willem ondanks dat er al weer bijna zeven jaar verstreken zijn sinds ik dit forumbericht startte, en bijna acht jaar sinds het andere forumbericht, ben ik niet verder gekomen dan Jan Jansen Bouwens en Catharina Aerts van Dijck.

Het enige wat ik sindsdien heb gevonden, is dat Jan Bouwens voor september 1702 is overleden. Cathelijn Aerts wordt in het Bossche protocol dan vermeld als weduwe: https://hdl.handle.net/21.12121/1266129618 . In deze akte wordt een moerveltje in Helvoirt genoemd. In een akte van 1698 wordt een Jan Bauwens met een lopense land in Helvoirt genoemd: https://hdl.handle.net/21.12121/1266116280 en in 1694 met weiland in Haaren: https://hdl.handle.net/21.12121/1266107544

Mogelijk valt er in de regio van Helvoirt dus nog wat te vinden betreffende Jan Bouwens.
Dorethé zei op 4 mei 2024 om 18:27
Het lastige is dat Jan en Catharina weliswaar 9 kinderen laten dopen, maar dat zijn allemaal zonen!
1676 : Martinus, getuigen Jan Bouwens (vader van Jan?) en Maria Ardts (zus of moeder van Catharina?)
1678 (jan) : Joannes en Arnoldus, tweeling, vernoemd naar vader van Jan en vader Catharina, getuigen Jenneken Willems, Peter Aertsen (broer Catharina), Hubertina van Grinsven en Willem Jansen van Dijck (familie van Catharina, een oom van haar?
1678 (dec) : Arnoldus, getuigen Elisabeth Mathijssens en Pieter Aertsen van Dijck (broer Catharina)
1680 : Joannes, getuigen Jenneken Willems en Adriaen Bouwens (broer van Jan?)
1681 : Franciscus, getuigen Geertruijt Luijckesen en Hendrikus van den Bichelaer
1684 : Petrus, vernoemd naar broer van Catharina?, getuigen Joanna Bauwens en Matthias van Deijck
1688 en 1689 : Michael, getuigen Joanna Joannis (moeder van Jan?) en Henricus van Vucht.

Dit zouden de ouders van Jan Bouwens (x Catharina Aerts van Dijck) kunnen zijn, ik ben er niet 100% zeker van, aangezien er in de regio Den Bosch meerdere naamgenoten rondlopen.

Datum ondertrouw: 19-01-1641
Bruidegom Joannes Bouwens
Bruid Anna Joannis
Getuige Henricus Boudewini, Adrianus Boudewini
Vught Sint-Lambertus RK doop-, trouw- en begraafboek, 1622-1674, archiefnummer 1459, inventarisnummer 26, blad 168-04
Getuigen zijn vermoedelijk broers van de bruidegom.

Kinderen: Jan, Balduinus, Michiel/Gielen, Adriaen (?)

Vught Sint-Lambertus RK doop-, trouw- en begraafboek, 1622-1674
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 25-02-1656Plaats: Vught
Dopeling Balduinus Bouwens
Vader Joannes Bouwens
Moeder Anna Joannis
Getuige Elizabeth Gerardi, Gerardus Huberti

Een Joanna Jans is getuige bij de dopen van Michiel (1688) en Michiel (1689), kinderen van Jan Bouwens x Catharina (zie hierboven)

Michiel/Gielen Bouwens x Meriken Jan Adriaens
Zij hebben zoon Bauwen, geboren te Nuland, gedoopt 17/12/1683 Geffen, en een zoon Jan.
Jan en Catharina laten 2x een zoon Michiel dopen (1688 en 1689). Jan wordt momboir over de kinderen van Gielen:
Gielen is overleden voor 13 april 1694 : 7342.21 Index schepenprotocol Nuland (7342.21), akte 27, hierin o.a. ; Jan Gerart Bernarts en Antonis Joosten tegenwoordig borgemeesters van Nuland, gemachtigd Dhr. Louwrens Simons officier, Jacob van Gogh, Gerit Jacob Hens Bosch, Jan van der Pol, Dirck van der Donck, Pieter le Chevalier, Peter aent hoogh en Theodorus van Mil, schepenen van Nuland ivm de 2 onmondige kinderen van Gielen Bouwens, genaamd Jan en Bouwen Gielense, ieder voor een som van 100 gulden. toegevoegd: ander handschrift:
Jan Bouwens momboir van de twee onmondige kinderen van Gielen Bouwens, die toestemming gaf voor de casatie van de vorige acte, verklaart betaald te zijn. Clootwijck, secr. Antony Ermers van Nuland en Jacob van Gogh, schepenen
7342.42 Index schepenprotocol Nuland (7342.42) akte 16 27/10/1694 : Door het afsterven van Hendrick Jan Adriaens als momboir in sijn leven, met Jan Bouwens, over de onmondige kinderen van Gielen Bouwens verweckt bij Merieke dochter Jan Adriaens. Anthonis Joosten wordt nu de mede momboir, als aangetrouwde oom van moederswege. Tekenen: Jan van der Pol, Peter aent Hoogh.

Adriaen Bouwens
Getuige bij doop Joannes van Jan en Catharina in 1680

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.