skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

1648 Guillaume Ero en Christine de Latre, fort de Roovere

Loes Ero vertelde op 20 april 2024 om 17:07 uur
Mijn vader heeft veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis van de familie Ero, die zich voornamelijk in de Zaanstreek afspeelde. Na zijn overlijden heb ik zijn zoektocht voortgezet en in de loop van de jaren ben ik terecht gekomen bij Guillaume Ero in Bergen op Zoom. Het vermoeden (of de wens?) dat ‘wij’ afkomstig zouden zijn uit een zuidelijker land in Europa werd hierdoor gevoed, maar ik kon geen verdere informatie vinden.



In een uiterste poging om daar achter te komen heb ik vorig jaar de hulp ingeroepen van de heer L. van der Hoeven (Genealogisch Bureau van der Hoeven). Hij ontdekte dat Guillaume Ero in 1648 is getrouwd in het Rooversfort (Fort de Roovere). Mijn vraag is nu of er mogelijk meer te vinden is over zijn herkomst. Kwam hij bijvoorbeeld net als zijn vrouw uit St. Omer? En is er historische informatie beschikbaar over kapitein Americ de Carlincas, het (huur)leger in die tijd en Guillaume Ero als soldaat? Ik stuur hierbij de tekst zoals ik die van meneer Van der Hoeven ontving:



Trouwboek Bergen op Zoom, otr. 23 juli 1647.

Guillaume Ero, jm tot Vranckrijck soldaet onder cap. Carlincas, en Christine de Latre, jd van St. Omer, woon. alhier.

In de marge: getrouwd op ‘Rooversfort’ den 1 maart 1648.

Onder de akte:

Van sijnen getuijcht de Cap.

Van haren wegen eenige bekende [7]



Het Nationaal Archief kwam met het idee het BHIC te benaderen en tot slot kreeg ik van een medewerker van dit archief de optie mijn vraag op het forum te zetten. En dat doe ik bij deze.



Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd en zo mogelijk aanvullende ideeën en/of informatie.



Met vriendelijke groet,

Loes Ero, Alkmaar

Reacties (9)

Norah zei op 20 april 2024 om 20:18
Dag Loes,

Op 25-02-1653 werd in Bergen op Zoom, Isaac gedoopt(geref.). Hij was een zoon van Gilliaem Herou en Cristine Delaterre.
Het gaat hier om hetzelfde echtpaar van wie je afstamt. Ik neig ernaar te denken dat dit ook de eigenlijke naam moet zijn geweest, en niet Ero of misschien wel Héros?

Jaren ervoor kwam die naam ook al in B. op Z. voor, en ook weer een Fransman(ruiter).
Ik raad je ook aan om www.westbrabantsarchief.nl te raadplegen, mogelijk weet men daar meer. Bergen op Zoom valt hieronder. En misschien het Stadsarchief Breda...
En kent men ook de naam van de Carlincas? Ik zie hem herhaaldelijk verschijnen online.
Mvg.
Calla zei op 21 april 2024 om 00:11
Rond 1600 leefde er een protestantse familie de Carlincas in zuidwest Frankrijk, in het département de l'Hérault (spreek uit Ero). Dat de kapitein van een Staats huurlingenleger protestants was, ligt voor de hand. Guillaume is mogelijk in het kielzog van Americ (Aymeric?) de Carlincas naar Bergen op Zoom gekomen. Het is maar een van de vele mogelijke hypotheses.

Welke kinderen ken je van dit echtpaar en wie waren de doopgetuigen?
Calla zei op 21 april 2024 om 01:58
Op 19.04.1628 trouwen in de Waalse kerk van Bergen op Zoom: Michael Herou, ruiter onder Rouilliack, geboren in Frankrijk, en Maria Bottoil, geboren in Bergen op Zoom. Op 11.12.1630 wordt hun zoon Melchior gedoopt. Dit is mogelijk een oudere broer van Guillaume.

Een Anna Maria Herou is in 17O5 overleden.
Een Hermanna Hero krijgt in 1691 een kind met Hermannus Lefevre. En zo zijn er meer varianten. Zie: https://westbrabantsarchief.nl/collectie/voorouders/persons?ss=%7B%22q%22:%22ero%22%7D
Calla zei op 21 april 2024 om 02:12
Uitgaande van Christine: op 15-08-1649 krijgt Christina de Latter met Guliam Haroppe een zoon Guliam. Dit zijn dezelfde mensen, dat lijdt geen twijfel.

Christijn de Latere krijgt op 14-12-1655 (doopdatum) met Giliam Mero een dochter Janneke. Op 09-02-1657 wordt gedoopt Jacobus, zoon van Christine de Later en Giliam Eroo.

Kortom: het echtpaar Herou/Ero etc. - Delatere kreeg ten minste de kinderen Joseph, isaac, Guliam, Jacobus en Janneke.
Norah zei op 21 april 2024 om 12:41
Op 25-04-1664 werd David Ero in Enkhuizen...! geref. gedoopt,
een zoon van Guilliam Ero en Christijntjen de Later. De vader hield het kind ten doop.

Een hele sprong van het diepe zuiden naar Noord-Holland...
Je vindt dit terug bij het Westfries Archief, en bij www.wiewaswie.nl
De beroepsgenealoog moet dit wel doorgegegeven hebben. Men bezat ook grond in Bovenkarspel/Enkhuizen > notariële akten.
Verder terug in de tijd, met name Frankrijk, is niet zo eenvoudig.
Mvg.
Loes Ero zei op 23 april 2024 om 17:23
Norah en Calla, dank voor de info! Het deel over Enkhuizen is bekend, evenals het Westbrabants archief als bron. Stadsarchief Breda is nieuw voor me.

Guillaume en Anna kregen één zoon: Joseph.
Guillaume en Christijntjen kregen 8 kinderen (met de namen van allemaal in diverse spellingen): Guillaume, Jan, Isaack, Janneken, Jakob, Adriaen, Willem en David.

De informatie over Michael Herou en de familie de Carlincas verdient nader onderzoek.

Groet, Loes
Norah zei op 23 april 2024 om 20:06
Graag gedaan, Loes.

Zoon Joseph * 22-05-1648 Bergen op Zoom, was ook een kind van Guillaume en Christine de la Terre. Naam van de moeder was verkeerd genoteerd, zie je wel meer verschijnen.

Michael/Michel Herou is 20 jaar hiervoor getrouwd. ...
Mvg.
Norah zei op 23 april 2024 om 20:17
Het sloeg op de Markies de Rouillac > notatie huwelijk 1628.
Calla zei op 24 april 2024 om 00:04
Je hebt gelijk Norah, die Michel Herou was te lang geleden en bovendien is/was de naam Herou tamelijk wijdverbreid in Frankrijk. Geen aanknopingspunt waarschijnlijk, ook al omdat Guillaume blijkbaar stond op de eindklank 'o'.

Kapitein de Carlincas komt uit de Americ-tak van de familie d'Estienne uit Montpellier en omgeving (zie de genealogische bibliotheek van Geneanet - La France protestante vol.6) Hij wordt vermeld als een kapitein die zulke aardige epigrammen schreef en die zou zijn overleden in Holland. Het is niet aannemelijk dat Guillaume Ero verwant is aan die adellijke familie, maar mogelijk komt hij wel uit de Hérault (en uit hetzelfde kerkgenootschap).

Het moet een stuk gemakkelijker zijn om de lijn van Christine Delattre terug te voeren. Helaas staan de relevante doopboeken van St. Omer nog niet online. Dat zal ooit nog wel gebeuren. Succes met je verdere naspeuringen, Loes.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.