Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Grave heeft pas te maken gekregen met neerstortende vliegtuigen nadat in september 1944 operatie Market Garden van start was gegaan, een poging van de geallieerden om de bruggen over de Maas, Waal en Rijn te veroveren.
Op 21 september 1944 kwam rond 16.00 ten zuiden van Grave (Escharen-Gassel) een Stirling IV bommenwerper (LK498, call sign 5G-F) van het 190 squadron neer. Piloot was F/O F.E. Pascoe. Het toestel was geraakt door Flak, maar Pascoe maakte een geslaagde landing achter de vijandelijke linies, ten zuiden van Escharen/Gassel.
Het toestel was eerder opgestegen van Fairford, en nam deel aan de bevoorrading van troepen in het kader van Market Garden. Alle bemanningsleden overleefden de noodlanding. Die bemanning bestond uit: Piloot F/O F.E. Pascoe, onderscheiden met het Distinguished Flying Cross; W/O L. Armstrong; P/O Booth; F/Sgt. Buckley; F/Sgt. L. Couch; Sgt. Hughes; P/O R. Walker (RAAF) en de Air Despatchers Dvr. Fitzhugh en Dvr. Richardson (van het Royal Army Service Corps); .
Na deze bommenwerper crashten er alleen nog maar geallieerde jachtvliegtuigen in (de buurt van) Grave: op 25 september 1944 was dat een Amerikaanse Lockheed P-38F-5B Lightning (42-68213) van 7PRG/27PRS. De piloot, 1st Lt. E. Johnston stortte met zijn toestel ten NO van Grave neer. Een week later, op 29 september 1944 om 11.00 was het de Canadees F/Lt. J.R. Irwins die met zijn Spitfire LF.IX (registratienummer NH347, call sign 2I- ) van het 443 Squadron voortijdig naar de grond ging.
In oktober namen de geallieerden bij Keent een zogenaamde air strip, codenaam B.82 in gebruik. Op en in de buurt van dit vliegveld tussen Grave en Ravenstein kwamen in korte tijd tien vliegtuigen neer. Daar hebben we een apart verhaal van gemaakt.
In Grave bleef het daarna een tijd stil, tot 30 maart 1945. Die dag stortte bij de brug om 15.35 uur F/Sgt. R.E. Jess met zijn Spitfire XVI (registratienummer TB478, call sign 3W-F) van het 322 Squadron neer.