skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

De Maasbrug bij Hedel

In 1870 werd de Maasspoorbrug tussen Den Bosch en Hedel in gebruik genomen. Voor het overige verkeer lag er sinds een jaar of zes eerder tussen beide plaatsen een schipbrug. Deze schipbrug heeft gefunctioneerd van 1864-1937 en is toen vervangen door de huidige vaste boogbrug.

De schipbrug bestond uit een rij van achttien pontons of schepen, met een wegdek van houten balken. Wanneer er schepen langs moesten, werd een gedeelte van de schipbrug weggevaren.

De explosieve groei van het autoverkeer in de jaren twintig leidde tot het vaststellen van het Rijkswegenplan in 1927. In dat kader was er een volwaardige Rijksweg tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch voorzien. Dit werd de Rijksweg no. 2, de voorloper van de huidige A2. Noodzakelijk was daarbij een vaste oeververbinding over de Maas. En zo werd in 1937 een vaste boogbrug geopend, bekend als de brug bij Hedel. De Brabantse kant van de brug heet Treurenburg.

In de meidagen van 1940 werd de brug opgeblazen en ter plekke werd als het ware de oude schipbrug hersteld. Tot 1942, zolang als het herstel aan de boogbrug duurde, lag er opnieuw een pontonbrug in de Maas. De herstelde brug werd in het najaar van 1944 opnieuw vernield, toen het hier frontgebied werd. En opnieuw werd een pontonbrug gelegd. In januari 1948 werd die vervangen door een baileybrug en later dat jaar, in juli, door een vaste brug.

Overigens bleef in theorie de pontonbrug op deze plek lang een reële mogelijkheid. Tijdens de Koude Oorlog was de Maasoever bij het Fort Crèvecoeur namelijk zo ingericht, dat er snel een pontonbrug geslagen kon worden, ingeval de verkeersbrug bij Hedel door de vijand uit het Oosten vernietigd zou worden.

Van 1956 tot 1970 was de weg over deze brug de hoofdverbinding, de autosnelweg E25, nu A2. Maar om het sterk groeiende wegverkeer op te vangen, werd op 29 december 1970 de snelweg meer naar het oosten om 's-Hertogenbosch heen geleid en stak men via een aparte brug (de derde Hedelse brug) bij verzorgingsplaats De Lucht de Maas over. Sindsdien heeft de oude (tweede) Hedelse brug vooral een regionale functie.

Zowel in 1940-1941 als in 1946-1947 zijn de hoofd- en zijoverspanningen in hun oorspronkelijke staat herbouwd. Die overbrugging bestaat uit een hoofdoverspanning, in de vorm van een stalen boogbrug met laaggelegen rijvloer, en zijoverspanningen in de vorm van een plaatliggerbrug met bovengelegen rijvloer. De overspanningen zijn in meters: 43,5/43,5/43,5/43,5/43,5/124,76/43,5/43,5.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (8)

Rini zei op 23 december 2014 om 00:05
Op weg voor een klooster bezoek vanuit Uden naar Oosterbeek, zag mijn jongere broer onderweg vanuit de lijnbus de boogbrug op zich afkomen en werd bang, hij dacht dat de weg via de boog leidde.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 december 2014 om 11:36
Ah, dat moet toch erg schrikken zijn geweest; die lijnbus zou dat ook nooit hebben kunnen halen, denk ik :) .
Joke Kwinten-Bloks zei op 26 augustus 2019 om 20:24
Mijn neef is op de brug verongelukt samen met 3 andere verbrand in de auto.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 augustus 2019 om 10:57
Wat verdrietig, Joke! Dat moet een enorme indruk hebben gemaakt. Wanneer heeft het ongeluk plaatsgehad?
jokekwinten-Bloks zei op 27 augustus 2019 om 15:08
Dat is in de jaren 60 gebeurt ,al mijn ooms en tantes zijn intussen overleden.
Ze kwamen uit OSS.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 augustus 2019 om 09:56
Wat een leed. Werd er in de familie daarna nog wel over het ongeluk gesproken?
Fike van der Burght zei op 28 februari 2023 om 18:02
Gerrit van Rosmalen, de oudste broer van mijn oma en de zoon die voorbestemd was om de boerderij over te nemen, raakte zwaar gewond bij een verkeersongeluk en overleed op 5 december 1923 in het Johannes de Deo ziekenhuis in Den Bosch. Mijn oma vertelde nog altijd over het ongeluk maar kon niet goed uitleggen wat er gebeurd was. Deze week stuitte ik via Delpher op dit bericht uit de Nieuwe Tilburgsche courant 20-11-1923:
"Zaterdagmiddag om vier uur reed de chauffeur v.d. B. uit Den Bosch doordat hij voor eenig vee moest wijken, tegen de leuning van een der bruggen op den weg naar Hedel. Hierbij werd de zestienjarige van Roosmalen uit Orthen aangereden en tusschen auto en brugleuning gekneld, tengevolge waarvan zijn rechterbeen brak. Verder kreeg hij een hersenschudding en een inwendige bloeding".
Hij was zestien jaar en landbouwer zoals zijn vader bij de aangifte van zijn overlijden vermeldde. ‘Als een roos in de lentedagen kwam hij op, als een bloem en als een schaduw ging hij voorbij', staat er poëtisch op zijn bidprentje.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 maart 2023 om 09:48
Jee Fike, wat een tragisch ongeval. Wel bijzonder dat je oma daar over sprak (vaak horen we dat zoiets heftigs nooit meer besproken werd). Wat dacht je toen je het berichtje las? Ben je 'blij' dat je nu meer over de exacte toedracht weet?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen