Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Na de aanleg van Het Zand heeft men de bebouwing rond de kop van de haven en de Vismarkt doorbroken om een verbinding te leggen tussen binnenstad en het station. Zo ontstonden de Visstraat en de Stationsweg. Voor de brug lag de naam Stationsbrug voor de hand. Na enkele jaren werd de eerste houten brug vervangen door een smalle brug met rails voor de tram die via de binnenstad naar het station reed.
Na de bouw van het nieuwe station van Ed. Cuypers vereiste de entree naar de stad een nieuwe, mooiere brug, zo vond men rond 1920. In 1923 werd de nieuwe brug opgeleverd, rijk versierd met beeldhouwwerk van de hand van de befaamde kunstenaar Hildo Krop. Omdat koningin Wilhelmina dat jaar haar zilveren regeringsjubileum vierde, kreeg de brug officieel de naam Wilhelminabrug.
Omdat in de oorlogsjaren de naam Wilhelmina niet gebruikt mocht worden, heette de brug van 1942 tot 1944 weer Stationsbrug. Bij de bevrijding in oktober 1944 is hier zwaar gevochten. Eenheden van de Welsh Division rukten door de stad op naar het station, dat de Duitsers hardnekkig verdedigden. Tijdens deze gevechten sneuvelde de Bosschenaar Piet Kerssens, die als gids voor de Welshmen fungeerde. Een gedenksteen in de brug houdt zijn naam in ere.
Door die zware gevechten werd de Wilhelminabrug onherstelbaar beschadigd. Provisorische herstellingen werden aangebracht, maar er moest een nieuwe brug komen. Enige ornamenten en delen van het beeldhouwwerk van de oude brug zijn elders in de stad geplaatst, zoals aan de Hekellaan (Maximiliaan) en bij het Vonk en Vlamterrein (Kikkers).
Het duurde tot 1954 voor de derde brug op die plek klaar was. Opvallende blikvangers zijn de pilaren of pylonen die de brug “bewaken”. Ze zijn gemaakt door de Bossche kunstenaar Frans van der Burgt. De reliëfs zijn van Moezelkalksteen en geven een beeld uit de rijke historie van de Brabantse hoofdstad. Ze beginnen met de stadsstichting (1185) en eindigen met de bevrijding van de stad in 1944.