Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Met deze kanalisatie werd voor de binnenvaart een altijd bevaarbare verbinding gelegd tussen de Rijn en Rotterdam en Maastricht. Voor de schippers betekende dat een tijdwinst van wel twee à drie dagen! Dat is nog eens wat anders dan twee uur eerder in Parijs zijn vanuit Amsterdam.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er volop gebruik gemaakt werd van deze scheepvaartverbinding. In 1930 passeerden al 15.165 schepen de sluis bij Sambeek, met een gezamenlijke netto-tonnage van bijna vier miljoen ton. Het jaar daarop waren dat er al ruim 5.000 schepen meer, met bijna vijf miljoen ton (netto).
Het waren cijfers die De Gelderlander met enige trots meldde in zijn kolommen. Cijfers die de journalist had van de eerste sluismeester in Sambeek, Willem Timmermans. Hij staat hier in zijn uniform zijn moestuin te bekijken, met op de achtergrond zijn dienstwoning en de stuw. Lang heeft hij overigens niet van zijn positie mogen genieten: hij overleed in maart 1936, op 57-jarige leeftijd.
Na de oorlog moesten er vanwege het groeiende scheepvaartaanbod twee sluizen bijkomen. Die sluizen (en ook die bij Belfeld) gaat Rijkswaterstaat de komende jaren geschikt maken voor nog grotere en langere schepen.
Dan gaat het om schepen met een lengte van 190 m, een breedte van 11,4 m en een diepgang van 3,5 m. Het werk start begin 2011 en is naar verwachting eind 2013 klaar.