skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Drie dagen tijdwinst!

Op dinsdag 2 oktober 1929 werd de laatste van de vijf geplande stuwen in de Maas, die bij Sambeek, opgeleverd en werd het stuwpand Belfeld-Sambeek op peil gebracht. Daarmee kon een vaarweg van 110 kilometer gekanaliseerde Maas in gebruik genomen worden. Datzelfde jaar werd ook de stuw bij Grave in gebruik genomen.

Met deze kanalisatie werd voor de binnenvaart een altijd bevaarbare verbinding gelegd tussen de Rijn en Rotterdam en Maastricht. Voor de schippers betekende dat een tijdwinst van wel twee à drie dagen! Dat is nog eens wat anders dan twee uur eerder in Parijs zijn vanuit Amsterdam.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er volop gebruik gemaakt werd van deze scheepvaartverbinding. In 1930 passeerden al 15.165 schepen de sluis bij Sambeek, met een gezamenlijke netto-tonnage van bijna vier miljoen ton. Het jaar daarop waren dat er al ruim 5.000 schepen meer, met bijna vijf miljoen ton (netto).

Het waren cijfers die De Gelderlander met enige trots meldde in zijn kolommen. Cijfers die de journalist had van de eerste sluismeester in Sambeek, Willem Timmermans. Hij staat hier in zijn uniform zijn moestuin te bekijken, met op de achtergrond zijn dienstwoning en de stuw. Lang heeft hij overigens niet van zijn positie mogen genieten: hij overleed in maart 1936, op 57-jarige leeftijd.

Na de oorlog moesten er vanwege het groeiende scheepvaartaanbod twee sluizen bijkomen. Die sluizen (en ook die bij Belfeld) gaat Rijkswaterstaat de komende jaren geschikt maken voor nog grotere en langere schepen.

Dan gaat het om schepen met een lengte van 190 m, een breedte van 11,4 m en een diepgang van 3,5 m. Het werk start begin 2011 en is naar verwachting eind 2013 klaar.

Reacties (2)

Jan Verdijk zei op 23 september 2012 om 17:06
De man op de foto bovenaan is de eerste sluismeester van het sluis- en stuwcomplex Sambeek. Het is (mijn grootvader) Willem (Wilhelmus Hubertus) Timmermans (1878-1936). Hij staat in de groentetuin achter de dienstwoning. De foto is uit 1931.
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 24 september 2012 om 09:24
Bedankt Jan,
voor je aanvulling bij de foto en het verhaal van de sluis in Sambeek. Je kunt inderdaad zien dat hij in de groentetuin staat.
Nogmaals bedankt en met vriendelijke groeten,

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.