skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Een Liberator crasht bij ‘t Winkel

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 27 september 2012
bijgewerkt op 20 januari 2021
Op 18 september 1944 kwam om 16.34 uur bij buurtschap ’t Winkel een B-24J Liberator van 491BG/854BS naar beneden. De piloot van dit toestel was Capt J.K. Hunter. Het vliegtuig was opgestegen van de basis Metfield in Suffolk voor een bevoorradingsmissie naar Eindhoven ten behoeve van de 101st Airborne Division in het kader van Operatie Market Garden.

Onderweg werd het vliegtuig met registratienummer 44-40210 zwaar door Flak getroffen in de rechtervleugel en de piloot besloot een buiklanding te maken op een akker. Op een hoogte van nog maar 50 feet (15 meter) verloor het vliegtuig motor nr. 3, waardoor de rechtervleugel zo laag zakte dat de tip de grond raakte.

Capt. Hunter slaagde er nog wel in om het toestel weer op te trekken, maar kon niet meer voorkomen dat het even verderop tegen enkele bomen en gebouwen aanvloog.

Negen bemanningsleden kwamen om in het wrak: piloot Capt James K. Hunter; co-piloot Capt Anthony B. Mitchell; navigator 1st Lt Harry B. Parker; bommenrichter 1st Lt John R. Granat; neusschutter 1st Lt William H. Byrne; boordwerktuigkundige en topschutter T/Sgt Cecil E. Hutson; radiotelegrafist T/Sgt Barto J. Montalbano; rechterzijschutter S/Sgt James L. Evers en “dropmaster” P.F.C. George E. Parrish.

Alle vliegtuigen van deze missie hadden zo’n dropmaster aan boord die moest toezien op het droppen van de bevoorrading. Zodoende maakte Parrish dus dit keer deel uit van de bemanning.

De linkerzijdeschutter S/Sgt Frank DiPalma bracht het er als enige bemanningslid levend vanaf. Terwijl hij probeerde uit de buurt van het wrak te komen, werd hij gevonden door enkele Franciscanen van Huize Assisi. Daar behandelden pater Vinkenburg en drie doktoren zijn ernstige brandwonden. Ze hielden hem in Assisi verborgen voor de Duitsers, totdat Britse troepen Udenhout kwamen bevrijden. Die doktoren waren Dr. J.B.M. Veraart, Dr. G.A.H.M. Wessels en Dr. J.H.C.M. de Volk.

Hunter, Mitchell, Parker, Granat, Byrne en Hutson liggen begraven op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten. Montalbano, Evers en Parrish zijn na de oorlog gerepatrieerd naar de USA en daar door hun respectievelijke families begraven. Heel veel van deze informatie én de bijzonder foto van de B-24 op het moment dat zijn vleugeltip de grond van een Udenhoutse akker raakt, zijn ons vriendelijk ter beschikking gesteld door de Aircrew Remembrance Society

Wie was die fietser?

Dit verhaal heeft nog een bijzonder vervolg gekregen. Nadat de leidende B-24 Liberator van Capt. Hunter was neergeschoten, daalde de rest van zijn formatie naar een lage vlieghoogte om de Flak verder te ontwijken. Tot die formatie behoorde ook de Liberator van Lt. Haynes M. Baumgardner, die die dag zijn 25ste missie vloog.

Baumgardner hield een persoonlijk dagboek bij en over deze terugtocht schreef hij onder meer: ”ik vloog soms onder dijkhoogte, klom net genoeg om niets te raken en dan direct weer naar beneden. Ik zal nooit de fietser vergeten die voor ons de dijk overstak, ons op het laatste moment zag, en zich op de grond moest werpen.” Hij heeft zich ook lang afgevraagd wie die fietser toch geweest was. “Hij moet de wind van de propellers hebben gevoeld.”

Zijn neef, Robert Baumgardner uit Austin, Texas, heeft de zoektocht naar deze Brabantse fietser daadkrachtig opgepakt, en met resultaat. Dankzij een artikel in BN/De Stem van 13 mei 2019 kwam Baumgardner terecht bij de dochter van de fietser (Adriana van Leent, inmiddels 97), die het verhaal van haar vader onmiddellijk herkende. Het ging om de toen 52-jarige Gerardus (Geert) Krijnen, die die middag terugkwam van een ziekenhuisbezoek aan zijn zoon in Breda.

Hij fietste over de Hazeldonkse Zandweg tussen Breda en Zevenbergen naar huis, in de buurt van de brug over de Mark bij Zwartenberg. Daar hoorde hij het onverwachte gedreun van vliegtuigmotoren en zag ineens van rechts een viermotorige B-24 met een sneldheid van meer dan 300 kilometer per uur op zich afkomen. Hij sprong van zijn fiets en liet zich plat in de berm vallen, terwijl het toestel vlak over hem heen raasde. Eenmaal weer thuis aan de Koekoeksedijk in Zevenbergen, was hij volgens Adriana enorm geschrokken en overstuur. Hij bleef maar roepen dat hij er bijna was geweest! Geert Krijnen overleed echter pas op 26 maart 1977, 84 jaar oud.

Bekijk hier de brochure van Robert Baumgardner waarmee hij zijn zoektocht in gang zette. Of bekijk de documentaire The Man on the Bike on the Dike (Engelstalig), die Robert over de gebeurtenis en zijn zoektocht maakte.

Reacties (16)

Kris Dee zei op 17 juli 2015 om 16:48
Ik las (slechts een kleine alinea) over deze B-24 in het boek "Race naar de Rijnbruggen" van Alexander McKee en vond de bovenstaande foto op het internet. Een heel aangrijpende foto -- slechts een paar ogenblikken voor de fatale crash.
Vandaag bezocht ik, speciaal, de graven van de 5 bemanningsleden te Margraten, wat het bezoek aan het "Netherlands Memorial and Cemetery" nog iets méér bijzonder maakte.
- "We will remember them."
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 juli 2015 om 10:37
Mooi gebaar dat u de omgekomen bemanningsleden, die op Margraten begraven liggen, nog eens uw aandacht hebt gegeven..
Voor degenen die meer over die gesneuvelde mannen willen weten, raadpleeg dan de databank van de fields of honour http://www.fieldsofhonor-database.com/

Dan lezen we bijvoorbeeld dat William H Byrne, geboren in New York en woonachtig in Bellmore, een jongeman van 19 of 20 jaar was toen hij in Udenhout omkwam .. http://www.fieldsofhonor-database.com/index.php/american-war-cemetery-margraten-b/44119-byrne-william-h
Kris Dee zei op 4 september 2015 om 19:19
Dankjewel voor de link, die ik al gevonden had.
Die duizenden kruisen zijn aangrijpend om te zien en het verhaal kennen van (enkele van) de mannen die onder die kruisen rusten, maakt de begraafplaatsen alleen maar persoonlijker.
Ik heb ook de begraafplaatsen te Neupré en te Henri-Chapelle, en het kleinere in Waregem (allen in België; ik ben trouwens van België) bezocht.
Ik bezocht Margraten, omdat in Henri-Chapelle een paar mensen uit Nederland waren, die mij vertelden dat ik beslist ook Margaten moest bezoeken.
Ook de vele Britse begraafplaatsen (zoals rond Ieper/België, waarvan Tyne Cot wellicht het meest beroemde is) zijn het waard om met een bezoek te vereren.
Wij leven in vrijheid, omdat al die mannen het waard vonden om (ook) voor onze vrijheid te strijden, en te sneuvelen. Ook nu, zoveel jaren later, is onze vrijheid een geschenk, waarvan we de prijs die betaald is, nooit mogen vergeten. Hun graven bezoeken is het minste dat we kunnen doen. (Okee, dit klinkt mss heel melig, maar het is de waarheid, toch?)
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 september 2015 om 09:47
Daar zijn wij het helemaal mee eens; dit moeten we blijven gedenken.
marlies van Iersel zei op 1 mei 2016 om 21:09
Ik reageer even, omdat in het NOS Journaal van vandaag 1 mei 2016 sprake is van drie lichamen van vliegers die nog vermist zouden zijn. Het zou gaan om Parrish, Evers en Montalbano. Op uw site staat dat de lichamen van deze drie zijn gerepatrieerd naar hun familie in Amerika.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 3 mei 2016 om 09:36
Dag Marlies,
Ik heb gehoord van die NOS-kaart, maar ik weet niet waar ze hun informatie vandaan hebben en hoe betrouwbaar een en ander is. De gegevens die we van Aircrew Rememberance hebben gekregen zagen er overtuigend uit, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat die drie lichamen niet in Amerika begraven liggen.
Pascal schoonus zei op 26 juni 2016 om 17:11
Ik weet nog dat er 30 jaar geleden op de akker achter de familie Huiben 2 vliegtuigbommen (dacht 500 ponders) onschadelijk gemaakt zijn. De familie Huiben woonden toen nog in de oude boerderij op de Biezenmortelsestraat 500 meter v.a. de kruising met Capucijnenstraat richting Helvoirt. Wellicht dat de Liberator deze heeft gedropt voor de crash en door de geringe hoogte zijn deze niet geëxplodeerd.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 11:07
Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk, Pascal!
Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 11:17
Ik heb contact met de familie van de vlieger die achter deze B-24 vloog en waarschijnlijk ook de foto heeft genomen. Ik zou graag de locatie van de crash site willen hebben om deze familie bij een bezoek aan Nederland naar de site te rijden.
Zelf woon ik in Baarle-Hertog, dus niet ver van Biezenmortel.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 maart 2018 om 15:30
In het boek Haaren in oorlogstijd door R.J. Wols, Haaren 1995 citeer ik op pag. 75
'Een zo'n zweefvliegtuig, een Britse Horsa, landde in de buurt van Biezenmortel op een akker achter de school tussen het Capucijnenklooster en Huize Assissië. Als voetnoot verwijst hij hier naar een artikel van Jo Wouters "Boxtel 'te vroeg' bevrijd'" in: Brabants Dagblad van 21 juli 1984 pag. 17
Van de toegestroomde mensen werd Wim Oerlemans uitgekozen om de weg te wijzen richting Schijndel'.
Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 16:07
Beste Annemarie,
Ik ben zelf ook actief lid van de SGLO en heb die informatie ook. Het was een B-24 (viermotorige bommenwerper). Wat ik zou willen weten is op welke exacte locatie deze kist is neergekomen. Bedankt en groeten, Eric
Robert Baumgardner zei op 8 september 2020 om 19:04
The B24 was not carrying bombs that day. It was carrying supplies to the 101st Airborne troops who had landed between Best and Son the day before, 17 September 1944. The plane was hit by fire from an antiaircraft battery near Oisterwijk, as it was headed west. The photograph of the crash was taken from the B24 flown by Robert B. McCormick, possibly by left waist gunner Donald K. Glimp
Pascal Schoonus zei op 8 september 2020 om 19:17
Toch lagen daar 2 zware vliegtuigbommen. Dan zijn ze van een andere kist. Het kan nagetrokken worden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.