skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Een Lockheed Lightning op De Spaaihoef

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 7 september 2012
bijgewerkt op 9 april 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder. In het geval van Son is dankzij het speurwerk van velen en in het bijzonder van A.J. van Lingen uit Nistelrode juist heel veel bekend.

Op 31 januari 1944 speelde zich boven Noord-Brabant, zo tussen Gilze-Rijen en Venlo, een hevig luchtgevecht af tussen een aantal Duitse Messerschmitts en Amerikaanse P-38J’s (Lockheed Lightning). Aan beide zijden werden zeven toestellen neergeschoten, waarvan er enkele neerkwamen in Nuenen, Stiphout, Son en Breugel, Gilze en Waspik.

Rond 15.50 uur moest de Amerikaanse piloot, 2nd Lt. L.M. Patterson van het 55FG/38FS, zijn Lightning (registratienummer 42-67301) bij De Spaaihoef in Son aan de grond zetten. Het toestel raakte eerst een perceel bouwland en kwam daarna op de openbare (zand)weg terecht. Patterson leefde nog en maakte zich uit de voeten. Een paar uur later werd hij alsnog door Duitse militairen niet ver van zijn vliegtuig gevonden en krijgsgevangen gemaakt. Daarmee was hij minder gelukkig dan zijn Poolse collega die een maand later in Son een noodlanding moest maken met zijn Hawker Typhoon.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!