skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Halifaxes bij Griendtsveen en Hutten

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 oktober 2012
bijgewerkt op 20 maart 2019
Op 23 april 1944 kwam rond 01.30, op zo’n 2 kilometer ten zuidwesten van Griendtsveen, bij het Kanaal van Deurne een Halifax III van het 10 Squadron neer. Deze Halifax, de LV867, werd gevlogen door S/Ldr. J.H. Trobe.

Hugh Timmerman sprak in 2006 met Piet Gitzels uit Deurne over deze crash. De Halifax III moest een buiklanding maken in de Deurnese Peel.

Piet zat tijdens de oorlog in een verzetsgroep in Liessel. Hij begeleidde met enkele anderen drie bemanningsleden van dit toestel naar ene Van der Putten in Vlierden om daar te schuilen voor de Duitsers. Vijf bemanningsleden wisten uiteindelijk uit handen van de Duitsers te blijven.

De voltallige bemanning bestond uit Sq/Lr. Jack Henson Trobe, DFC (RAAF), piloot; P/O Kenneth F.H. Wright, boordwerktuigkundige; F/O Andre A.H.J.N.A. Duchesnay (RCAF), navigator; F/O George William Fernyhough, bommenrichter; F/Sgt. Roger Gardner, radiotelegrafist; F/Sgt. William Mowatt DFM (RAAF), boordschutter en F/Sgt. D.B. Smith (RAAF), staartschutter. Deze beide schutters werden krijgsgevangen gemaakt.

Slechts enkele minuten later kwam een tweede Halifax neer bij Hutten. Hugh Timmermans was daarvan ooggetuige en heeft na 2000 veel feiten over deze crash boven water gekregen.

Het ging om een Halifax III van het 578 Squadron met F/Sgt. Stanley (Stan) Sparkes aan het stuur. Het doel was die nacht Düsseldorf. Een van de motoren werd in brand geschoten door Flak en de bemanning moest het vliegtuig verlaten. Ze hebben de crash allemaal overleefd. Drie bemanningsleden wisten uit handen van de Duitsers te blijven. Dat waren Sparkes zelf, Sgt. Mansel Frederick (Taff) Williams, boordschutter en Sgt. James William (Jimmy) Firth, de staartschutter.

De vier anderen, Sgt. Frederick Ernest (Fred) Woods, boordwerktuigkundige; F/Sgt. Leslie Clarence (Stan) Kelly, navigator; F/Lt. Leonard Gordon (Bill) Matthews, bommenrichter en F/Sgt. Leonard (Len) Haley, radiotelegrafist, werden krijgsgevangen gemaakt.

Hubert (Hugh) Timmermans heeft het als 13-jarige jongen allemaal voor zijn ogen zien gebeuren. Het vliegtuig tuimelde letterlijk uit de lucht en kwam in brokken en stukken neer rond de boerderij waar hij toen woonde, in de buurtschap Hutten, gemeente Asten.

“We stonden allemaal buiten op het erf, zoals altijd wanneer er bombardementsvluchten overkwamen. Vaak werden er namelijk bommen losgelaten tijdens de vlucht, als de vliegtuigen in het nauw werden gebracht door Duitse nachtjagers.

Een afgebroken vleugel kwam brandend naar beneden onder het helse kabaal van zijn brandende brandstoftanks. Hij viel neer op een klein perceeltje (0,5 ha) braak terrein bij onze boerderij. De romp kwam neer aan de rand van het “Staatsbos” (nu de Dennendijkse Bossen), terwijl de cockpit een bosje inschoot en delen van het landingsgestel neervielen op een open plek aan de overzijde. Het adres van onze boerderij was toen Hutten 4, Asten, tegenwoordig is dat Pijlstaartweg 10.

Rond het middaguur verschenen zes Duitse militairen aan de rand van het bos. Hun commandant vuurde een waarschuwingsschot in de lucht om iedereen die rond het wrak scharrelde te waarschuwen om weg te wezen. Later op die dag kwamen ze bij ons huis en eisten inkwartiering. Ze moeten zo’n twee weken zijn gebleven tot de wrakstukken waren opgeruimd. Bij het wrak stonden continu twee man op wacht.

De MZ563 LK-Y was een viermotorige Handley Page Halifax MkIII bommenwerper. Al die jaren heeft het lot van de bemanning mij beziggehouden. Hadden ze het allemaal overleefd? Via internet heb ik een heleboel kunnen achterhalen, zoals je hierboven kunt zien. De enige vraag die me nu nog bezig houdt is wie heeft Sparkes, Williams en Firth verder geholpen? Want ze moeten met hulp van anderen ontsnapt zijn.”

Ook wij zijn met Hugh Timmermans, die tegenwoordig in Canada woont, erg benieuwd wie deze bemanningsleden heeft opgevangen en wellicht verder in veiligheid heeft gebracht. Van Sparkes weten we dat hij na zijn landing in een drassig terrein ontsnapte. Hij werd niet gepakt bij Duitse zoekacties, kreeg voedsel bij een boerderij en werd via een jonge vrouw naar een schuilplaats gebracht (school, kerk). Na 75 dagen onderduik werd hij via Roermond en Heerlen verder naar het zuiden gebracht. Na vijf maanden, op 26 september, was hij weer terug in Engeland.

Reacties (35)

Toon Driessen zei op 9 december 2012 om 23:34
Herinner me dat An Berkers-Verheijen (overleden) vertelde dat een manschap te pletter was gevallen op de stoep van haar ouderlijk huis nu Vlosbergweg 16 asten
Ook herinner ik me uit mijn jeugd eind jaren vijftig de diepe bomkraters bij de tuingrond van de fam Friesen achter de schuur van Sjenkske Janssen zo ongeveer halverwege Vlosbergweg 16 en de plek waar de romp van de Halifax is neergekomen aan de rand van het staatsbos.
Gerard Geboers zei op 10 december 2013 om 22:40

Stanley Sparkes heeft in 1994 op aandringen van zijn zoon Barry zijn verhaal opgetekend cq. laten tekenen. Hugh Timmermans schrijft hierover. Ik heb dat ook gebruikt bij het samenstellen van mijn boek 'Zij woonden een jaar in een bos' over de onderduikerskampen op Hoogenbergen en Moorsel.
Stanley Sparkes is achterop de fiets van commies Bennik naar Someren/Heide gebracht,waar mijn heeroom, kapelaan Geboers, hem een dag en nacht heeft laten onderduiken op de zolder van de school en ook nog in de kerk. Vandaar is hij in kamp Moorsel in Lierop terechtgekomen. Daar is hij tot 9 juli 1944 gebleven.
Op 2 oktober 2012 heb ik met Barry Sparkes en Jan Hendrik Bennik (zoon van commies Bennik) en hun vrouwen de resten van kamp Moorsel bezocht. Ook op de zolder van de school in Someren-Heide hebben we een kijkje genomen. Jan Hendrik Bennik heeft zich in het verleden ingespannen om contact te leggen met Stanley, later met Barry Sparkes. Via Marietje Kooistra/Kruyf in Someren zijn de heren met mij in contact gekomen.
Gerard Geboers zei op 10 december 2013 om 23:07
Ook Roger Gardner uit het eerste toestel is nog in kamp Moorsel terechtgekomen.
Huub Timmermans zei op 30 januari 2014 om 04:30
Waar Toon Driessen duidt op een manschap die te pletter viel zou dit de piloot geweest kunnen zijn van het Engels jachtvliegtuig dat zich in 1941 in de grond boorde aan de zuidoost kant van het Staatsbos. In mijn boek "Vliegtuigen boven De Hutten," staat dit op de kaart op pagina 13, duidelijk aangegeven.
jan van de griendt zei op 10 februari 2014 om 19:08
De Halifaxes die in de nacht van 22-23 april 1944 neer kwam kwam geloof ik terug van dorthmond het vrak lag in drie stukken. Douglas smith heeft tot s ochtends op de vleugel gelegen en gevloten met de fluit.ze hebben hem gehaald en naar de kazerne griendtsveen gebracht daar woonden fam kuisters van daar is ie door van der pol naar ziekenhuis deurne gebracht en daar krijgsgevangen geworden. van deurne is hij naar tegelen gegaan. later is hij uitgewisseld aan de grens van zwitserland tegen duitse gevangen. hij is deels verlamd .moet nog correspondentie met hem hebben liggen.hij met mijn vader.heeft hem toen ook in het zieken huis geweest.geloof zelfs dat het pasen was.
Gerard Jeuken zei op 15 maart 2015 om 14:12
Hallo , allemaal,
Ik zie de reactie van Huub Timmermans, over het Engelse jachtvliegtuig,
Dat in 1942 in de zuid-oostkant in de rand van het bos is gevallen.
Op die avond laat, dat dit jachtvliegtuig zou zijn gevallen, is er bij Piet Ulen ,
Dat is vlakbij de crash plaats.
Op de voordeur gebonst , maar ze durfden niet open te maken zo laat.
Dit is meerdere malen verteld door mijn moeder, Mieke Ulen, zusje van Piet.
Als er toen een vliegenier doodgevallen is op vlosbergweg 16, kunnen er dan twee personen in dat jachtvliegtuig hebben gezeten ?
Marcel Hermes zei op 15 maart 2015 om 23:56
Hallo,
Is er meer info bekend over deze Spitfire? Klopt het jaartal en weet iemand dan misschien ook n datum of jaargetijde? Zou het wellicht een ander toestel kunnen zijn ipv een Spitfire?
Gerard zei op 16 maart 2015 om 03:47
Lees het boek, vliegtuigen boven de hutten, pagina 13, Huub is de enigste
getuige, de rest is allemaal giswerk.
Ik volg en zoek hier ook steeds naar.
Groet, Gerard.
Marcel Hermes zei op 18 maart 2015 om 07:25
Bedankt voor de tip!
Joop Hendrix zei op 12 mei 2015 om 16:03
Inmiddels heb ik ter plekke van het Engelse jachtvliegtuig van Timmermans onderzoek gedaan en kan mededelen dat het om een ouder type bommenwerper van Engelse makelij gaat. We (marcel en ik) hebben een onderdeel gevonden dat alleen voorkomt in het bommenrek van een Whitley of Hampden bommenwerper. Hopelijk kunnen we binnenkort melden welke bommenwerper dit is.
Joop Hendrix zei op 12 mei 2015 om 16:05
Als Huub Timmermans mij zijn email stuurt kan ik hem de foto's sturen.

joophendrix@hotmail.com
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 13 mei 2015 om 09:30
Beste Joop,
ik heb Huub Timmermans ondertussen even een mailtje gestuurd om hem attent te maken op jouw verzoek.
Hugh Timmerman zei op 13 mei 2015 om 16:01
Ik zie dat in het verhaal de naam Sgt James William (Jimmy) Frith gebezigd wordt. Dat is fout en dient gewijzigd te worden tot " Firth".
Tweede generatie onderzoekers verlaten zich maar al te vaak op "horen zeggen"
Wat Joop Hendrix aanhaalt zou best heel interessant kunnen zijn en neem contact met hem op.
Joop Hendrix zei op 18 mei 2015 om 22:51
Inmiddels uitgevonden na onderzoek van de gevonden onderdelen en de gegevens van de studiegroep Volkel en Huub Timmermans dat de neergestorte bommenwerper betreft een Hampden I AD912 van 83 Sqn. Datum nacht van 31/8 op 1/9-1941. De piloot Wilcox heeft het als enige niet overleefd. Verliesregister T1238, daar staat wel gecrashed langs de weg van Asten naar Meyel. Dat is volgens de bron gegevens van Volkel onjuist en moet zijn klein Heitrak.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 20 mei 2015 om 13:03
@Hugh Timmermans: bedankt voor de opmerkzaamheid, een typefoutje denk ik, ik heb het aangepast.
Fam Althuizen zei op 12 mei 2016 om 20:10
Vandaag hebben we weer een bom gevonden uit de tweede wereldoorlog naarst onze rijbak. Wij zijn de boeren van de pijlstaartweg 10.
vriendelijk groeten Fam. Althuizen
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 13 mei 2016 om 14:36
Beste Familie Althuizen, dat moet spannend zijn. Hoe is dit verder afgelopen? Is de Explosievenopruimingsdienst geweest?
Fam Althuizen zei op 13 mei 2016 om 19:50
Hoi,hoi. Het was, en is nog steeds spannend. We hadden een schuur voor de trekkers en landbouwmachines en dubbelpaardenstal laten bouwen in 1976. Nu hebben we daar een binnenrijhal van gemaakt voor in de winter paard te kunnen rijden. Daar is ruim 1 meter grond er uit gehaald. Dat hadden ze op een hoop gegooid naarst de voersilo . Nu dat de rijhal klaar is hebben ze dat zwarte grond weer op gepakt voor het glad maken naarst de buitenrijbak. Om straks gras te zaaien voor de paarden. me man was gisteren bezig om wat lossen stenen er uit te halen tussen dat grond. Ineens zag hij dat, en wist gelijk dat het om een bom ging uit de tweede wereldoorlog. We hebben hem gelijk op de grond gelegd en gebeld naar de politie. Die zijn langs gekomen en ook hij vertelde van dat hij echt is. Er zijn Foto's van gemaakt en door gestuurd. Nu komen ze binnen 5 dagen van de explosievendienst, samen met de politie. Ze gaan kijken of het bij ons tot ontploffing wordt gedaan of elders anders? zelf hopen we dat het ergens anders is, omdat je toch met de paarden zit en het vee. Wel jammer dat je op deze site geen foto kan plaatsen van die bom die we gevonden hebben? vriendelijke Groeten Fam. Althuizen
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 mei 2016 om 12:15
Wat een eng verhaal, Familie Althuizen. Wij willen natuurlijk erg graag de foto's van de bom zien. Zou je ze in willen sturen naar info@bhic.nl tav. Mariët.
Dan plaats ik ze bij jullie reactie. Enne... mocht je erbij zijn als de bom tot ontploffing wordt gebracht en je hebt de gelegenheid om foto's te maken, dan zien wij die ook erg graag :).

Doe nog even een paar dagen voorzichtig rondom huis en we horen graag van jullie!
Hugh Timmerman zei op 14 mei 2016 om 16:54
Interessant dit allemaal te lezen! Ik was op die plaats geboren in 1931. Op 27 oktober tijdens de Duitse tegenaanval regende het granaten rond ons huis. Terwijl wij in de kelder zaten met zijn allen, ontplofte op de hoek van het huis een granaat die een hele hoek ervan eruit brak. Een paar meter er vandaan lag een granaat die niet ontploft was. Tegen het vallen van de avond evacueerden wij naar Oostappen naar familie van ons. Ons huis werd door Schotse soldaten in brand gestoken om de Duitse soldaten te verdrijven die zich in het huis verschanst hadden. Na afloop van de oorlog hebben wij daar toen drie jaar in een kippenhok gewoond totdat in 1947 een nieuw huis gebouwd werd op de fundaties van het oude. Gedurende de oorlog zijn er bommen gevallen op diverse plaatsen van de boerderij uit bommenwerpers die door Duitse jacht vliegtuigen nagezeten werden. Het heeft daar onnoemelijk gespannen. In 1950 zijn wij met ons hele gezin naar Canada geemigreerd. Fijn dit stukje nieuws van Althuizen te lezen. (Huub Timmermans - de Nederlandse naam)
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 17 mei 2016 om 15:20
Via email hebben we foto's gekregen van Mw. Althuizen van de bom en van de rijbaan: Dit is de bom die we gevonden hebben. Hij is 30 cm lang. Misschien vindt de heer Huub Timmermans het fijn om de foto te zien, van het huis waar zijn fam. ingewoond hebben tijdens de tweede wereldoorlog? Deze hennenkooi hebben we een jaar geleden afgebroken omdat we de rijbak groter hebben gemaakt. Ik hou je zeker op de hoogte er van, en maak er foto's er van, als ze hem laten ontploffen. .






















Hugh Timmerman zei op 17 mei 2016 om 15:43
Dit lijkt echt op een granaat daar bommen vleugeltjes hebben om ze loodrecht naar beneden te laten vallen zodat de ontsteker in het neuseind het eerst contact maakt met de grond. Vergeet niet dat er in de rand van het bos tijdens de bevrijding zes houwitsers stonden die meerdere granaten lieten liggen na verplaatsing van het geschut naar elders. Het was ongelooflijk wat er allemaal lings en rechts achterbleef aan oorlogstuig. Huub.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 mei 2016 om 09:53
Bedankt voor je reactie Hugh. De bom is nu ontploft! We hebben vanmorgen bericht gehad via de e-mail van de familie Althuizen: Ze zijn vanmorgen langs geweest. Door dat we te weinig plek hadden naast de paardenrijbak hebben ze besloten om het in de bos te laten ontploffen. We wilden niet dat ze dat in de paardenrijbak zouden doen, of in de wei, omdat er splinters in het voer zouden kunnen komen, en dat eten de koeien. Net als in de paardenrijbak. De paarden zouden stukjes binnen kunnen krijgen. Ze gingen naar het bos in Asten. Zelf zijn we niet wezen kijken. Heb wel foto's. We zijn blij dat het weg is. Het was een Duitse bom.





















Hugh Timmerman zei op 13 augustus 2016 om 21:13
Ondertussen blijkt dat het vliegtuig waarvan Hugh Timmerman gewag maakt in zijn boek "Vliegtuigen boven De Hutten" geen jachtvliegtuig was maar een twee-motorige Hampden bommenwerper die op die plek op 1 september 1941 neerkwam waarbij de piloot Eric Peter Willcox het leven liet.
Frits zei op 13 september 2019 om 12:35
Wij vinden nog regelmatig spullen in de neerkantse meijelse gebieden. Ligt er nu nog met scherven soms wat muntjes maar veel oorlogs rommel.
Hugh Timmerman zei op 9 oktober 2020 om 03:41
Vervolg 13 augustus 2016 ... Het bewuste vliegtuig:

AIRCRAFT : Handley Page Hampden I

DATE : 31-Aug-1941 / 01-Sep-1941

UNIT : 83 Sqdn

RAF BASE : Scampton

TAKE-OFF AT : 20:15

SQUADRON or UNIT CODES : OL:Y

TARGET : Cologne

CAUSE OF LOSS : Shot down by night fighter (Uffz Pahler, I/NJG3)

Crashed 0018 at SE edge of Asten Wood, 10 miles north-east of Weert, Holland.

- - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pilot : Squadron Leader Eric Peter Willcox DFC RAF 40037 [Killed]. Jonkerbos War Cemetery

Observer : Pilot Officer D Bruce Organ RAF [PoW]

Wireless Operator : Sergeant H C Gabbitas RAF [PoW]

Rear Gunner : Flight Sergeant J Lawrence RAF [PoW]
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 oktober 2020 om 14:20
Hallo Hugh, fijn dat je deze gegevens rond het vliegtuig aanvult. Mooi om zo op de hoogte te blijven, dank je wel!
Tonny Joosten zei op 13 december 2020 om 15:57
Hoi allemaal,

Mijn overgrootouders hun verzetsverhaal aan het onderzoeken sinds kort. Toevallig komen Duchesnay, Williams en Firth bij hen uit de amerikaanse archieven naar voren als onderduikers. Samen met Keveren, die kwam vanuit duitsland.

Via via ben ik verder gaan zoeken en heb ik de interview dossiers van deze bemanningsleden gekregen. Ze zijn in Sevenum bij Gijsbers in kamp vrij oranje gekomen. Daar zijn ze vertrokken na een brand zoals beschreven in Verborgen Front deel 2 van Cammaert. Toen zijn ze via Cox bij opa terechtgekomen. Daar wandelden ze overdag in de bossen (zelfde bos als bospartizanen van Baarlo) en in avond sliepen ze bij boerderij. Na 2-3 weken werd het Duchesnay te heet onder de voeten en tegen afraden van opa/oma toch de voeten genomen, fiets gestolen in Helden en zo verder op zijn weg gegaan. De rest is eind mei per vrachtwagen van P. Daemen naar de Grote Bedelaar gebracht in Haelen, waar vanuit hun route geregeld was terug naar Engeland. Grote Bedelaar was van Dubois, en ben nu meer informatie aan het vragen via heemkunde Haelen. Binnenkort met heer Billekens in Sevenum in gesprek, hopelijk om meer te leren over Gijsbers en kamp Vrij Oranje.

De route vanaf daar is ook beschreven door de soldaten, in de dossiers die ik via internet uit de britse archieven via een verzamelaar in vorm van fotokopieën heb gekregen. Mocht daar interesse in zijn, hoor ik dit graag.

Overigens, de locatie van het vliegtuig van Firth en Williams is gevonden door planehunter Joop Hendrix in 't Zand van Liessel heeft hij onderdelen van het vliegtuig gevonden.
Tonny Joosten zei op 13 december 2020 om 16:08
Omdat ik het verhaal twee keer heb moeten typen, ben ik de tweede keer vergeten te vermelden. Ons familiehuis, waar opa en oma toen woonde en pap en mam nu wonen, staat op Rinkesfort te Maasbree.
Tonny Joosten zei op 13 december 2020 om 17:12
Rectificatie: planehunter Joop Hendrix vond de onderdelen bij Liesselse Dennendijkse bossen, niet in 't Zand.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 14 december 2020 om 08:40
Hallo Tonny, bedankt voor je berichten: wat een interessante zoektocht! Het is duidelijk dat je er helemaal bent ingedoken.

Zou het leuk zijn om (een deel) van die beschreven route hierbij te plaatsen? Als je dat mailt naar info@bhic.nl ovv Halifaxes Griendtsveen, dan plaats ik die hier er graag bij.
Tonny zei op 15 december 2020 om 18:08
Hoi allemaal,

Net het boek van Huub Timmermans binnengekregen. Zoals gezegd: Firth, Williams en Duchesnay zijn bij mijn opa en oma in Maasbree terecht gekomen. @Huub, je hebt in je boek zoveel gedeeld dat ik graag even met je in contact kom.



Firth/Williams
21 april 1944 om 20:30 opgestegen van Burn in Halifax aircraft.

Vliegtuig werd geraakt en vatte vlam.

Firth kwam neer in een veld, verstopte zijn parachute en liep naar dorpje Helenaveen. Ontmoette twee mannen op fietsen waar hij verbleef tot de nacht. Werd in de avond naar een bos gebracht waar een nederlandse officier was, met 2 NCO's, waaronder Williams.

Williams kwam neer bij Helenaveen, verstopte zijn parachute en werd door Nederlandse soldaat benaderd. Hij werd naar een bos gebracht, en later kwam er een man die een beetje engels sprak en uitlegde dat ze voor nog een andere 'airman' wachtte. Dat bleek Firth te zijn. De opvolgende 18 dagen verbleven ze daar. Er werd op ze gelet door Nederlandse soldaten. Daarna werden ze naar Rinkesfort (mijn opa en oma) gebracht waar ze bleven tot 18 mei.

Vanuit opa en oma zijn ze met vrachtwagen van Daemen naar De Groote Bedelaar gebracht. Het huis van wijlen Eugene Dubois. Dit was een bekend huis voor onderduikers en aangesloten bij de bekende pilotenroutes. Hun terugreis was vanaf hier geregeld.


Dit staat zo beschreven in de evaded dossiers van Firth en Williams. Deze heb ik via websites van andere onderzoekers gekregen.


In het dossier van Keveren, die in Duisburg crashte, beschrijft het vervolg. Ze verbleven bij Grote Bedelaar met 9 britse en amerikaanse vliegeniers, voor 4 weken. Ze kregen Belgische identiteitsbewijzen en op 4 juli 1944 gingen ze naar een boerderij tussen Ophoven en Maaseik. Hier verbleven ze 2 weken.

Op 18 juli liepen ze naar Eelen (?) om daarna op fiets naar Eysden (terug naar NL???). Verbleven daar bij een juwilier voor 3 weken, maar moesten gaan vanwege Gestapo inval. Ze gingen per tram naar Liege en toen naar Herstal. Week later met de tram naar Seraing (?) onder begeleiding van de organisatie. Daar verbleven ze in een bakkerij totdat de Amerikaanse de regio bevrijdden.
Of Keveren tot die tijd met Wiliams en Firth was, is onduidelijk.


Dushesnay heeft een ander dossier. Neergekomen bij Helenaveen. waarin staat dat hij met Williams, Firth en Keveren verbleef bij kamp Vrij Oranje in Sevenum (wellicht de plek in bos waar Firth en Williams naar verwezen). Dit werd gerund door bekende Gijsbers, kampleider van. Hij was voorheen kampleider in Helden, maar daar werd het te heet onder de voeten en dat is een ander verhaal. Kamp Vrij Oranje was een kamp voor met name onderduikers die in Nederlandse dienst zaten tijdens inval van Duitsland. Vandaar de referentie naar Nederlandse soldaten.

Op een goede avond zaten de heren in een stro huisje met enkele soldaten, onderduikers en een stapel munitie. De heren besloten een vuurtje te maken. Geen goed idee. Er onsttond vuur en de heren moesten hals over kop evacueren, naar Maasbree. Na een nacht bij Cox verbleven te zijn, naar mijn grootouders in het huis van mijn grootouders.

Duchernay besloot eerder dan Firth, Williams en Keveren de benen te nemen: het werd te gespannen in Maasbree. Hij liep naar Helden, stal daar een fiets en zette zijn tocht voort. Ging via Ittervoort, naar Charleroi, Beaumont, Capelle, Tergnier, Chauny, Parijs, Toulouse. Vanaf Toulouse staat zijn route niet meer beschreven, omdat hij verwijst naar Ltd. Cmd. Stephens, die uit Stalag Luft ontsnapte (bekend van Great Escape?). Vanaf daar was zijn terugweg geregeld


Bijzonder dus dat de paden van Duchesnay, Williams en Firth bij mijn opa en oma kruisten in Maasbree.


Overigens zijn mijn andere grootouders van Liessel: Ties Moes Joosten en Anneke Martens van de Msgr Berkvenstraat. Wellicht bekenden van Huub gezien de leeftijd en de locatie van opgroeien?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 december 2020 om 11:47
Veel dank voor je uitgebreide aanvulling, Tonny. Heel wetenswaardig! Ik heb overigens achter de schermen Huub een mailtje gestuurd om hem attent te maken op jouw vraag met hem in contact te komen. Hopelijk gaat dat lukken.
Toon Driessen zei op 28 februari 2021 om 21:33
Vraag over Handly Page AD912 die neergeschoten is op 1-9-1941. Was deze op de terugweg (zonder bommen)? Ben wat tegengekomen in de grond op de vermoedelijke plek. Buurman vertelde dat 1 van de 2 motoren nooit gevonden is.
Joop Hendrix zei op 28 februari 2021 om 23:14
Dag Toon, ik heb daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Kan ik met je in contact komen?
Dat kan via info@bhic.nl, dan leggen ze achter de schermen contact.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen