skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Het Burgemeester Delenkanaal

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 3 augustus 2009
bijgewerkt op 12 augustus 2021
“Het huidige gemeentebestuur heeft de belangen van het locale bedrijfsleven, en met name het goederenvervoer, goed in de gaten”, zegt Eric Nooijen, directeur van de Osse Overslag Centrale in de nieuwsbrief MCActueel van april 2009.

Hij heeft het dan over de inspanningen die de gemeente verricht ten behoeve van de strategische positie van Oss aan de Maas via het Delenkanaal en een goed onderhouden spoorverbinding.

Al vanaf het begin van de industrialisatie in Oss heeft de gemeente geprobeerd daarvoor een zo goed mogelijke infrastructuur te scheppen. Maar daar zitten natuurlijk altijd ook politieke kantjes aan, en dat is meestal niet bevorderlijk voor de snelheid van het proces.

Zo waren er aan het eind van de negentiende eeuw mooie plannen voor een kanaal van Oss naar de Maas. Met name de groeiende margarine-industrie had behoefte aan een scheepvaartverbinding.

Margarinefabrikanten Jurgens en Van den Bergh in Oss waren voor het vervoer van hun producten aangewezen op transport over de weg, met paard en wagen, naar de haven van Lithoijen of met de trein. Dit soort transport was kostbaar: Het vervoer van 1.000 kilo goederen met paard en wagen van Oss naar Lithoijen kostte ongeveer net zoveel als het transport per schip van Lithoijen naar Rotterdam.

Het was dan ook niet verwonderlijk dat juist de grote fabrikanten ijverden voor een rechtstreekse kanaalverbinding vanuit Oss. Maar de onderlinge concurrentie speelde hen meteen ook parten. Arnold van den Bergh diende in 1889 een plan in bij de gemeente voor een kanaal tussen Macharen en Oss waarbij de haven vlakbij het station zou komen te liggen.

Concurrent Jurgens verzette zich hiertegen, daarbij gesteund door een meerderheid in de Osse gemeenteraad. Slot van het liedje was dat Van den Bergh in 1891 zijn biezen pakte en zijn fabriek verplaatste naar Rotterdam. Dit lied eindigde voor Oss dus duidelijk in mineur.

Het duurde tot 1963 voordat alsnog een kanaal in gebruik genomen kon worden en Oss een haven kreeg. Het Kanaal van Macharen naar Oss ofwel het Burgemeester Delenkanaal is ongeveer 5 km lang.

Het kanaal is een zogenaamde klasse Vb-vaarweg (een klasse Vb schip kan maximaal 3.000 ton vervoeren). In 1964 werd een hefbrug bij Macharen geopend. Deze brug is in 2009 door een ophaalbrug vervangen, zodat grotere schepen kunnen binnenvaren doordat er geen beperking in doorvaarthoogte meer is.

Die doorvaarthoogte is in de 21e eeuw steeds belangrijker geworden door het groeiende containervervoer en voor bedrijven als Heesen Yachts (dat om die reden de nieuwe brug ook heeft medegefinancierd).

Bekijk ook

Kanalen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (2)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 september 2022 om 12:44
Dat is zeker zo, Wouter, mooie aanvulling! Dank daarvoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.