Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Geregistreerd werden vesten, obilgaties, testamenten en andere akten, waaruit zakelijke rechten op onroerende goederen kunnen voortspruiten. Waarschijnlijk zijn de na te noemen registers omstreeks 1800 aan de verschillende plaatsen, waar op de geregistreerde akten betrekking hadden, uitgereikt. Althans na die datum verandert het karakter van deze registers: een tijdlang worden het protocollen, doch daarna bevatten zij weer "registratures". Zeker niet toevallig beginnen terzelfder tijd in de verschillende plaatsen zelf afzonderlijke protocollen van transporten, obligaties, testamenten, allerhande akten e.d.