skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Boekel, 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 22 maart 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

In Boekel weten we van vijf crashes: in april en december 1942 stortten respectievelijk in Venhorst en meer ten zuiden van Boekel een Britse bommenwerper neer. In januari en juni 1943 kwamen bij Huize Padua en Vosdeel opnieuw Britse bommenwerpers naar beneden. En op 20 oktober van datzelfde jaar crashte een Duitse jager bij op ’t Goor.

Om 01.50, 13 april 1942, schoot een Duitse jager, gevlogen door Oblt. Frank van het I/NJG 1 (Nachtjagdgeschwader), een Britse bommenwerper van het type Vickers-Wellington IV (registratienummer Z1213, call sign BH-H) neer van het (Poolse) 300 Squadron van de RAF, onder leiding van Sgt. W. Zalejko. Van de zes bemanningsleden kwamen er vijf om: navigator Kapitan (F/O) Poiter Payer (38), piloot Sgt. Wladyslaw Zalejko (27), boordschutter Kapral (Sgt.) Josef Balucki (24), radiotelegrafist Kapral (Sgt.) Konrad Lubojanski (23) en radiotelegrafist Kapral (Sgt.) Wladyslaw Strzelczyk (27). De enige overlevende, co-piloot Sgt. Jan Kuczak, werd de volgende morgen in Erp, bij een boerderij langs de Boekelseweg aangetroffen en krijgsgevangen genomen. Hij bleef tot aan het einde van de oorlog in het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft I. De gesneuvelden liggen begraven in Eindhoven, begraafplaats Woensel, graven JJ 43-47.

In de avond van 20 december 1942 trok een vloot Britse bommenwerpers (in totaal 232 vliegtuigen) over Noord-Brabant om Duisburg te bombarderen. Twaalf hiervan gingen verloren, waarvan er één, de Vickers-Wellington III (registratienummer Z1729, call sign KW-T) van F/Sgt. L.F. Causley van het 425 Squadron, om 20.13 in Boekel terechtkwam, neergeschoten door een Duitse nachtjager. Daarbij vielen vier doden

In Den Hout (Oosterhout) kwam een Lancaster neer, die deelnam aan deze zelfde bombardementsvlucht.

Op 27 januari 1943 stortte om 21.00 uur een Handley Page Halifax II bommenwerper (registratienummer DT721, call sign MH-J) van 51 Squadron neer bij Huize Padua, de psychiatrische inrichting tussen Boekel en Gemert. Het toestel was even voor zessen die avond opgestegen vanaf zijn thuisbasis Snaith voor een raid op Düsseldorf en werd neergehaald door een Duitse nachtjager.

Drie bemanningsleden kwamen om bij de crash: piloot W/O I Lawrence O’Neill Weakley (25), een Canadees. Hij ligt begraven op de Canadese erebegraafplaats Groesbeek, graf XVI F 14. Ook bommenrichter Sgt. John Alexander Daragon (19) en boordschutter Sgt. Louis James Hammond (24) kwamen om. Zij liggen begraven op de Algemene Begraafplaats Woensel, graf JJB 3 en JJB 5.

De resterende drie bemanningsleden overleefden de crash en werden krijgsgevangen genomen door de Duitsers: navigator Sgt. R. Hough, radiotelegrafist Sgt. C. Street en boordschutter  P/O E.V.J. Purnell. Niet lang daarvoor was een bommenwerper van hetzelfde squadron neergestort bij Mill en Sint Hubert.

In de nacht van 28 op 29 juni 1943 voerden 608 bommenwerpers van Bomber Command een raid uit op Keulen. Boven het doelgebied verschenen 540 vliegtuigen die daar hun bommen afwierpen. In totaal 25 vliegtuigen gingen verloren, waarvan er enkele in Noord-Brabant terechtkwamen, in Aalst, Waalre, Netersel, Aarle-Rixtel, Nuenen en ook in Boekel.

Daar crashte om 02.17 uur in Vosdeel bij de boerderijen van Van den Berg en Verstraten een Avro Lancaster III (registratienummer ED609, call sign HW-O) van het 100 Squadron, gevlogen door W/O A.J. Thomas (22). Zijn vliegtuig werd neergeschoten door een Duitse nachtjager met Hauptmann Wohlers van het I/NJG1 achter de stuurknuppel. De hele bemanning op één na, kwam hierbij om. De gesneuvelden waren: Sgt. Milton Riley (21), navigator; Sgt. John Herbert Davies (21), boordschutter; Sgt. Harold William George Vickers, boordwerktuigkundige; Sgt. William Walter Hill (22), boordschutter; Sgt. Robert Winn (23), radiotelegrafist/boordschutter. Zij liggen begraven op de militaire erebegraafplaats in Woensel, graven EE 63-68.

De bommenrichter Sgt. Ellis Evans overleefde de crash hebben en ontsnapte zelfs aan de Duitsers, zoals Gerard in zijn reactie al heeft aangegeven. Hij overleed op 15 februari 1998, nadat hij twee jaar daarvoor nog een bezoek had gebracht aan het Pyama House in Erp.

In de middag van 20 oktober 1943 trokken op grote hoogte bommenwerpers over Noord-Brabant richting Duitsland. Duitse jagers vielen deze groepen vliegtuigen aan. Bij een luchtgevecht werd de Focke-Wulf Fw 190A-6 (werknummer 550873) van Uffz. R. Zinkl van het 6. II/JG 1 zwaar geraakt. De piloot wist zich met zijn parachute te redden, het toestel kwam om 15.12 uur op ’t Goor neer en werd geheel vernield.

Reacties (29)

Gerard zei op 10 juli 2012 om 23:23
Een van de bemanningsleden van de Lancaster van het 100 ste squadron die op 29 juni 1943 neerstortte op de Vosdeel (is dit het Peelse Huis?) was de S. Sargeant E. Evans, bommenrichter hij verbleef van 29 juni tot 24 juli 1943 in pyjama house in Erp.

vr.gr.
J. Kerkhof zei op 10 november 2012 om 11:49
Op 20 okt 1943 15:12 uur storte een Focke-Wulf FW 190 A6 neer op 't Goor te Boekel.
Door wie of wat is dit toestel neergeschoten?
frans van ravestein, venhorst zei op 15 februari 2013 om 22:11
Het verhaal van de neergeschoten lancaster op de vosdeel, is door mijn vader vaak verteld. Hij woonde op een boerderij in volkel op de brabantstraat, bijna op de grens met boekel...
het vliegtuig schijnt rondjes gevlogen te hebben,tussen wat nu het hemelrijk recreatiepark is en de peelse huis, en de volkelseweg... blijkbaar kon de piloot niet meer sturen ,of hij was plek aan het zoeken waar hij een noodlanding kon maken... wellicht was er ook niet genoeg hoogte meer voor de bemanning om te springen omdat op 1 na de gehele bemanning is
omgekomen... het vliegtuig heeft lang rondjes gevlogen en mijn opa had schrik dat het op de boerderij zou vallen... er stond een grote eik achter de boerderij en het vliegtuig scheerde meerdere malen vlak over de top van deze eik...ik meen me te herrinneren dat mijn vader zei dat het vliegtuig, of een motor in brand stond... naar mijn weten is de lancaster neergestort op de een zandweg, genoemd hoeve;..dit is een zijtak van de volkelseweg waarvan het eerste stuk verhard is...deze weg loopt recht richting de vosdeel en sloot daar vroeger ook op aan meen ik...als men van boekel richting volkel rijd is het de laatste verharde weg rechts... als er mensen zijn die over de exacte crashplaats weten dan hoor ik dat graag??
nadat het vliegtuig was neergestort is mijn opa en vader gaan kijken... ondertussen waren er meer mensen komen kijken, en ook duitse militairen waren er aanwezig...
èèn van deze duitse militairen schopte tegen het levenloze lichaam van een bemanningslid. waarop èèn van de toeschouwers riep "nou durfde wèl,nou ie niks meer kan!!...
verder heb ik gehoord dat een boekelnaar van de volkelseweg,de enige overlevende ssg Evans heeft helpen ontnappen. hij was na de oorlog in het bezit van vliegenierslaarzen , en daar kom je niet zomaar aan(ik weet niet of er mensen zijn die deze persoon ,ofwel het verhaal kennen??)
ook heb ik gehoord dat ssg Evans later is opgepakt door de duitsers,maar ook dat weet ik niet zeker.. wie heeft er nog meer verhalen over deze neergestorte lancaster??
groetjes
frans van ravestein zei op 17 maart 2013 om 14:03
rectificatie;.....ik ben er ondertussen achter gekomen,dat de lancaster zeer zeker niet op de hoeve in boekel is neergestort.
gr
Marcel Hermes zei op 17 maart 2013 om 15:26
Hallo,

Ik zou graag in contact gebracht worden met Frans van Ravestein om hem de vermoedelijke crashplaats te tonen.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 18 maart 2013 om 09:52
Helaas, vanwege het ontbreken van een e-mailadres kan ik geen contact tot stand brengen. Maar misschien kan Frans van Ravestein even een mailtje sturen naar info@bhic.nl te mijner attentie. Dan kan ik beide heren met elkaar in contact brengen.
Marcel Hogenhuis zei op 23 december 2013 om 01:07
De overlevende Brit uit de Wellington bommenwerper bij Boekel heette Harry Mohin met wie ik heb gecorrespondeerd. hij is spoedig gevangen genomen en zat de rest van de oorlog gevangen.
Gerard Nabuurs zei op 20 april 2014 om 22:09
Vliegtuig is neergestort op wat nu weilanden van onze boerderij aan Vosdeel 4 zijn. Cees van Ginneke van de Heemkundekring uit Boekel heeft er een foto van. Voor de rest weet ik er niet veel van. Mijn ouders hebben in 1959 de boerderij van de familie (Johan en Trui) Biemans-Donkers gekocht. Wél zijn er tot een jaar of 10 geleden regelmatig mensen komen speuren naar resten.
Kees van Ginneke zei op 24 april 2014 om 21:08
Ik zou graag in contact komen met Marcel Hogenhuis nav zijn contact met Mohin. Als lid van de Heemkundekring in Boekel ben ik al jaren met de Wellington bezig die op de Erpseweg is gecrasht.
Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 30 oktober 2014 om 09:21
Gevonden 'n schrijven, over de 2e W.O. , van mijn moeder; Dina de Bie - van de Ven uit Boekel in 'n dik agendaboek uit 1982 waarin o.a. 't volgende wordt verteld : "Op ’n keer dat ’t motregende, was er weer ’n gevecht in de lucht. M’n vader ging eerst het huis uit om het gevaar in te schatten. Vervolgens gingen wij naar buiten om naar de schuilkelder te gaan. De lucht zag helemaal rood van ’t vuur. Mijn vader riep: “De schuilkelder in !” En we wisten als hij dat riep, dat ’t echt gevaarlijk werd. Er bleek ’n bommenwerper te zijn aangeschoten en die kwam vlak over ons heen brandend naar beneden. Uiteindelijk kwam hij neer in buurtschap de Vosdeel.
De dag erna ging iedereen er kijken. Toen bleek dat het ’n vliegtuig was dat terugkwam van ’n bombardement op Duitsland en dus zijn bommen al kwijt was. Daar hadden we dus waarschijnlijk geluk mee gehad. Er waren enkele piloten dood maar toch ook nog 1 overlevende, dacht ik mij te herinneren. Dit was tevens de gelegenheid om bruikbare dingen te vinden. Als men stukjes aluminium had bemachtigd maakten ze er bijvoorbeeld ringen van. Een van m’n broers had daar nog ’n zachtgroene zakdoek gevonden. Dit werd als ’n heilig relikwie bewaard, want dat was van ’n Engels man.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 30 oktober 2014 om 11:15
Prachtig verhaal, Gerard. Begrijp ik het goed dat je moeder dit verhaal bijna veertig jaar na dato heeft vastgelegd? Dan kun je zien wat voor enorme indruk zoiets maakt want het is zo levendig beschreven, dat het lijkt alsof het gisteren is gebeurd.
Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 30 oktober 2014 om 14:07
De precieze datum is niet meer te achterhalen. Maar omdat ze pas op 1 Juli 1985 met haar Kruideniers - en Bakkerswinkel is gestopt en de jaren er na druk bezig is geweest met de nasleep ervan en vervolgens ook nog een Kruideniers - / Bakkersmuseumke heeft opgezet. Zal dit opschrijven eerder in 1992 dan in 1982 gebeurd zijn, schat ik zo in. Dit is overigens 't laatste stuk van 'n veel langer verhaal, wat ze - zo heb ik de indruk - nooit af heeft kunnen maken.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 30 oktober 2014 om 15:43
Ach wat jammer. Het is echt een indringend persoonlijk verhaal. Fijn dat we nu in ieder geval haar verslag over deze gebeurtenis hier kunnen lezen.
Toon van de Wetering zei op 20 oktober 2015 om 12:04
Over crashes en noodlandingen in Oost-Brabant zou je ook contact kunnen opnemen met de Documentatiegroep Volkel en Traditiekamer Typhoon op vliegbasis Volkel. Hier zijn enkele leden bezig met het in kaart brengen van alle crashes en noodlandingen. U kunt bellen met 0413-276135 op dinsdag, woensdag en vrijdag. Ondergetekende is er een van, ook die kun je mailen.
Cor Vervoort zei op 11 november 2017 om 11:12
Ik schrijf momenteel een boek over de Willibrordushoek in Eerde.
Ik zou graag in contact komen met J. Kerkhof betreffende de B-17, naar aanleiding van zijn vraag. Kan iemand mij helpen.
Mvg, Cor
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 12 november 2017 om 21:58
De contacten zijn achter de schermen gelegd.
Cor Vervoort zei op 12 november 2017 om 22:33
Beste Annemarie,
Hartelijk dank. Ik heb nog iets gevonden over de FW 190 dat wil ik mijnheer van de Kerkhof even vooraf vertellen. Nadien plaats ik mijn bevinding ook hier op de site.
corvervoort@home.nl
Cor Vervoort zei op 14 november 2017 om 19:24
Hallo Annemarie. Jan Kerkhof is als volgt geinformeerd:

Ik weet niet of het bij je bekend is maar de Focke Wulf is neergeschoten door de B-17!!!! De Focke Wulf werd gevlogen door Uffz Rudolf Zinkl dezelfde die de B-17 neergeschoten heeft!!!

Zie:
http://www.aircrewremembered.com/KrackerDatabase/?q=zinkl

De ontknoping van het verhaal, de FW 190A is op zijn beurt neergeschoten door de B-17.
Het verhaal komt uit „ FW 190 Defence of the Reich Aces” van John Weal. Osprey Publishing Limited, 2011
„Na de verwoesting van Schweinfurt werd er nog slechts een missie boven Duitsland uitgevoerd, tijdens de laatste helft van oktober. Het doel van de operatie op 20 oktober was het stadje Düren, iets ten oosten van Aken. In dit gebied hadden de Luftwaffe jagers zich zes dagen geleden verzameld om de terugkeer van de P-47’s af te wachten.
De zware bewolking hinderde in gelijke opzichten zowel aanvallers als verdedigers en slechts 3 bommenwerpers werden geclaimd door de FW 190’s. De eerste was de ‘Herausschuss’, die op naam kwam van Oberstleutnant Josef Priller, de ‘Kommodore’ van JG26. Deze B-17 was kort daarvoor de Franse kust gepasseerd, ten noorden van de Somme-riviermonding. Een andere was de eenzame bommenwerper van de 390e BG, die ongeveer 30 minuten later, bij de Nederlandse stad Hertogenbosch neergeschoten werd door Unteroffizier Zinkl van 6 / JG1.
Zijn FW 190 werd getroffen door retourvuur van de ‘Flying Fortress’ en Zinkl moet uit zijn toestel springen. Zijn jager was het enigste verlies van JG 1 voor die dag”. Rudolf Zinkl bleef ongedeerd bij het incident.

De Datenbank der deutschen Luftwaffe vermeldt dat Zinkl de B-17 5 km ten zuidwesten van Goch geraakt heeft.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 15 november 2017 om 09:43
Beste Cor, inderdaad een hele aparte ontknoping! We waarderen het heel erg dat je je kennis over dit onderwerp met ons deelt en hier vast legt.
Marry den Ouden zei op 25 januari 2018 om 14:07
tot mijn verrassing vond ik het verhaal van de neergestorte Lancaster op 29 juni 1943 te Boekel op uw site. Sgt. Harold Willem George Vickers was de zoon van Wiliam Vickers en Annie Elisabeth Payne. Na de oorlog huwde mijn oom met Annie Payne (mijn tante Ann), de weduwe van William Vickers. Mjn oom was in de oorlog bij de Marine en kwam uiteindelijk in Bristol terecht. Graag zou ik in contact komen met Frans van Ravenstein en Marcel Hermes, omdat zij meer weten over de neergestorte Lancaster.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 26 januari 2018 om 13:33
Beste Marry, dank je voor je reactie en wat mooi dat dit zo gelopen is.
Ik heb trouwens de beide heren nog even gemaild, om hun bijdragen aan dit verhaal al van 2013 dateren. Ik heb hen gevraagd om nog eens naar dit verhaal en jouw reactie te kijken.
Mocht het naar aanleiding hiervan nodig zijn om ook jouw e-mailadres aan hen door te geven, dan hoor ik dat graag van je.
Marry den Ouden zei op 26 januari 2018 om 14:10
Beste Mariët,

Je mag mijn mailadres aan de heren doorgeven. Ik heb inmiddels ook een mail gestuurd aan de herinneringssite van het 100e Squadron van de R.A.F. Mogelijk hebben zij nog een foto van de crew of Lancaster. De basis waarvan de Lancaster was opgestegen was waarschijnlijk Grimsby. Daar waren de vliegtuigen van het 100e Squadron gestationeerd.
Marcel zei op 26 januari 2018 om 16:35
Hallo Marry,
Wij (www.planehunters.be) hebben in 2015 een onderzoekje gedaan naar de exacte crashsite van deze lancaster. Mocht u daar interesse in hebben dan kunnen mailadressen wellicht uitgewisseld worden via BHIC?!
Marry den Ouden zei op 26 januari 2018 om 17:00
is prima!
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 januari 2018 om 12:48
Jullie e-mailadressen zijn uitgewisseld, Marry en Marcel. Helaas is het e-mailadres van Frans niet langer in werking.
frans van ravestein zei op 24 oktober 2018 om 18:30
ik heb inderdaad een ander mailadress.

indien nog gewenst, mag mijn mailadres worden doorgegeven aan marry den ouden ?

gr frans
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 25 oktober 2018 om 09:37
Prima Frans, is zojuist gedaan. Ik ga er vanuit dat het zo gaat lukken.
Frans v. Dommelen zei op 5 mei 2019 om 16:08
In Boekel weten we van vijf crashes: in april en december 1942 stortten respectievelijk in Venhorst en meer ten zuiden van Boekel een Britse bommenwerper neer. In januari en juni 1943 kwamen bij Huize Padua en Vosdeel opnieuw Britse bommenwerpers naar beneden. En op 20 oktober van datzelfde jaar crashte een Duitse jager bij op ’t Goor.

Mijn vader vertelde over een vliegtuig wat gevallen is bij Gagelstraat 3/5 in Venhorst. Daar lag het staartstuk, het voorst gedeelte lag 500 m verder zuidelijk.
Duitse soldaten vroegen hem het staartstuk te verslepen met een paard. Dat deed hij niet want het paard was te jong.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 mei 2019 om 13:50
Bedankt voor je aanvullingen, Frans. En bijzonder om te lezen over het voorval met je vader! Kwam hij hierdoor niet in de problemen, door zoiets te weigeren?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!