skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Boxtel 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 11 april 2012
bijgewerkt op 16 augustus 2023
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 31 mei 1942 stortte in de buurt van Boxtel een Junkers Ju 88C-6 van het Erg.St./NJG 2 neer. Die nacht voerde Bomber Command van de RAF een grote aanval uit op Keulen en Krefeld. Terugkerende bommenwerpers crashten in Galder, Maarheeze, Westelbeers, Alem en Vierlingsbeek. Gfr. Georg Methfessel (31) was met zijn Duitse jager opgestegen vanaf Gilze-Rijen om de geallieerde vliegtuigen te onderscheppen. De piloot vond de dood bij de crash. Hij is begraven op het Duitse militaire kerkhof in Ysselsteyn (Venray), graf AZ-7-158.

Bomber Command voerde een jaar later opnieuw een grote bombardementsvlucht uit op Krefeld, namelijk in de nacht van 21 op 22 juni 1943. Maar liefst 705 vliegtuigen stegen op van verschillende bases in Engeland. Daarvan gingen er 44 verloren, die onder andere neerkwamen in Berlicum, Sint Anthonis, Uden, Dinther, Maarheeze, Oudenbosch en Bergeyk. Het werd voor Boxtel een nacht met veel slachtoffers.

Op 22 februari 1944 stortte om 13.25 op zo’n twee kilometer ten noordwesten van Boxtel, in de buurtschap Tongeren, een Amerikaanse P-47D (42-75814) van 361FG/376FS neer, aangeschoten door een Duitse jager, vermoedelijk gevlogen door Oblt. Hans Schleef van 3./JG3. De Amerikaanse piloot, 2nd Lt. Daniel B. Nazzarett stortte met zijn brandende toestel neer op zo'n 150 meter van de boerderij van de familie Van der Meijden. De Amerikaan kwam hierbij om. Zijn stoffelijke resten (voorzover die gevonden waren) werden begraven op het kerkhof van de H. Hartparochie. Zie ook de reactie van Bert van der Meijden hieronder.

Monumentje voor Daniel Nazzarett (foto: © BHIC / Frans van de Pol, 2019)
Monumentje voor Daniel Nazzarett (foto: © BHIC /
Frans van de Pol, 2019)

 

Gedenkplaat op het monumentje voor Daniel Nazzarett (foto: © BHIC / Frans van de Pol, 2019)
Gedenkplaat op het monumentje voor Daniel Nazzarett
(foto: © BHIC / Frans van de Pol, 2019)

 

Na de oorlog is Nazzarett herbegraven op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten, graf B-1-29. Buurtbewoners vonden in de dagen na de crash onder andere nog een medaille van het H. Hart, delen van een rozenkrans en een linnen zakje met twee biljetten van tien gulden. Van dat geld heeft men missen laten lezen in de H. Hartkerk ter nagedachtenis aan de omgekomen piloot. Op de begraafplaats bij de H. Hartkerk in Boxtel is op 4 mei 2017 een monument opgericht voor de piloot. Het monumentje kwam er op initiatief van Sybilla Buisman .

B-17F Flying FortressOp 23 maart 1944 stortte rond 11.35 uur aan de Schijndelsedijk een Amerikaanse B-17G bommenwerper (42-39908) neer van 385BG/550BS. Dit toestel werd gevlogen door 1st Lt. Frederick P. Fulton. De wachtmeesters van de Boxtelse politie Knol en Kools troffen de ontzielde lichamen van vier bemanningsleden in de buurt van het wrak aan. Voordat ze verder onderzoek konden doen, werden ze door Duitse militairen gesommeerd weg te gaan. Vermoedelijk heeft geen van de bemanningsleden deze crash overleefd.

Inmiddels weten we uit het Missing Air Crew Report nr. 3321, dat inderdaad acht van de tien bemanningsleden het niet hebben overleefd. Dat waren behalve de piloot Fulton, bommenrichter T/Sgt. Thomas W. Vogel; boordschutter S/Sgt. Clarence C. Fahnert; boordwerktuigkundige T/Sgt. George P. Davis; navigator 2nd Lt. Charles R. Pomponio; boordschutter S/Sgt. Willis W. Alexander; co-piloot 2nd Lt. William R. Snyder en radiotelegrafis S/Sgt. James Shahan. Drie van hen liggen op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten begraven, namelijk Pomponio (I-1-15), Vogel (C-2-32) en Fahnert (D-17-31). De anderen zijn na de oorlog teruggebracht naar de Verenigde Staten.

De overlevende boordschutter S/Sgt. Lawrence Earl Oliver werd gevangen genomen en kwam in het krijgsgevangenenkamp Dulag-Luft terecht. De andere overlevende, boordschutter Sgt. Vance R. Travelstead, wist uit handen van de Duitsers te blijven. 

Het rapport vermeldt over de toedracht nog het volgende: This ship was jumped by four enemy fighters, falling off into a dive and it was apparently out of control. The a/c burst into flames and disintegrated. No chutes were seen leaving the ship...

Blijkbaar heeft degene die dit heeft gerapporteerd niet de parachute gezien, waarmee Travelstead zich in veiligheid heeft gebracht. Zoals Peter van de Linden ons meldde (zie hieronder) landde hij in de omgeving van Erp. Hij werd geholpen door de ondergrondse en ontkwam via Luik en Seraing in België. Op 15 september 1944 was Sgt. Travelsteadj weer terug in Engenland.

Avro LancasterDrie maanden later, op 22 juni 1944 kwam om 02.20 een Britse Lancaster I van het 630 Squadron 4 kilometer van café De Ketting neer. De vliegenier was P/O J.H.G. Smith. Deze bommenwerper maakte deel uit van een missie naar Duitsland met de bedoeling een complex van chemische fabrieken in Gelsenkirchen te bombarderen, waar synthetische benzine uit steenkool werd gewonnen. Van de 123 Lancasters die aan het bombardement hadden meegedaan, werden er acht boven Brabant neergeschoten. Behalve in Boxtel, stortten ze neer in Drunen, Helvoirt, Macharen, Nuenen, Riethoven, bij Werkendam in de Biesbosch en Westerhoven.

In Beelden uit de bezettingsjaren is op p. 101 sprake van een Amerikaanse bommenwerper, die op die datum zou zijn neergestort nabij café Van Stiphout aan de Oude Grintweg. Dat is precies aan de andere kant van Boxtel. Bovendien vlogen de Amerikanen niet ’s nachts, dat deed alleen Bomber Command van de RAF. Zeker is dat de hele bemanning is omgekomen. De piloot, P/O John Henry George Smith (21 jaar oud) ligt in een collectief graf (KK 85-88) in Woensel, samen met de overblijfselen van nog acht andere vliegers, die die nacht zijn omgekomen, allemaal in de leeftijd van 19 tot 27 jaar. Ze hebben niet allemaal tot dezelfde bemanning behoord.

Van de bemanning van deze Lancaster LM118 liggen in hetzelfde collectieve graf als de piloot de navigator, Sgt. Robert Edward Duck (29) en de boordwerktuigkundige, Sgt. Ian Alistair Place (19). Verder liggen op Woensel begraven boordschutter Sgt. Eric Stanley Worden (19), graf KK 89; bommenrichter F/O Norman Bunker Wilcock (30), graf KK 94; radiotelegrafist en boordschutter Sgt. John Kenneth Kimberley (21), graf KK 97 en boordschutter Sgt. Henry George Kember (19), graf KK 119.

Avro LancasterOp 21 juli 1944 stortten opnieuw twee Lancaster-bommenwerpers bijna tegelijkertijd in Boxtel neer, nadat ze aangeschoten waren door Duitse jagers. De ene (met registratienummer LM183) werd neergeschoten door Heinz-Wolfgang Schnauffer van het 4./NJG2 en crashte om 01.40 uur bij de Mijlstraat. De andere (LM185) werd vijf minuten later het slachtoffer van Lt. J. Förster van 8./NJG2 en kwam neer ter hoogte van Nederwetten. Beide Lancasters van het 90 Squadron waren vanuit hun basis Tuddenham vertrokken om Homberg te bombarderen. Geen van de bemanningsleden van deze twee toestellen overleefde het.

Zes leden van de bemanning van de LM183 zijn begraven op de militaire begraafplaats van Woensel: piloot F/Lt. Philip John Rossington (graf KK 100); boordschutter Sgt. Spencer Christopher John Butcher (graf KK 101); boordschutter Sgt. Harry Richard Stuart Hunnisett (graf KK 102); bommenrichter F/O Hugo Hysert Borchardt (30) (RCAF) (graf KK 103); radiotelegrafist en boordschutter W/O James William Butterworth (30) en boordwerktuigkundige Sgt Jeremiah Francis Dineen (20) delen graf KK 104-105. Het zevende bemanningslid, navigator F/O Harold Francis Sargent Best (22), was net als Borchardt een Canadees en ligt begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XVI D 1. 

Van de tweede Lancaster werden aanvankelijk slechts twee leden van de bemanning gevonden, namelijk de boordschutters Sgt. Arthur Forster Marshall (19) en Sgt. Reginald Percy Naylor (35). Ook zij werden in Woensel begraven, respectievelijk in graf KK 117 en graf KK 118. Ruim een jaar later, in september 1945 werden de rest van de crew gevonden. Zij werden ter aarde besteld op het kerkhof van de H. Hartkerk in Boxtel. Het waren navigator Sgt. William Norman Morgan (21) (graf 1); radiotelegrafist Sgt. Peter Harry Richardson (20) (graf 5); piloot F/Sgt. William Lane (23) (graf 6); boordwerktuigkundige Sgt. Edward John Flaherty (23) (graf 7) en bommenrichter F/Sgt. Hugh McBeath Brown (24) (graf 8).

In september 1944 ging de Operatie Market Garden van start in een poging de bruggen over de Rijn, Maas en Waal in te nemen. Daarbij werden op grote schaal transportvliegtuigen, de Douglas Skytrain, ingezet, die zweefvliegtuigen achter zich aantrokken met zwaarder materieel en manschappen.

Op 17 september 1944 begon deze grootscheepse actie. Rond 15.00 uur raakte de C-47A van 1st Lt. Charles P. Nixdorf van 437TCG (Troop Carrier Group) / 72 Squadron in moeilijkheden boven Boxtel, waarschijnlijk door Duits luchtafweergeschut. Het toestel stortte neer bij Kleinderliempde. De piloot, zijn co-piloot 2nd Lt. James B. Crawley, de radiotelegrafist S/Sgt. Harry G. Dunbar en de crew chief T/Sgt. Malcolm Kramer kwamen daarbij om. De bemanning zou nog zijn gesprongen, maar waarschijnlijk was het toestel al te laag, want de parachutes zijn niet opengegaan. Het lichaam van Crawley werd pas na enkele dagen gevonden. Dunbar is op Margraten begraven (graf N-19-12), van de andere drie weten we dankzij het boek van Hans den Brok, Wings of Freedom (2008) dat zij uiteindelijk in de Verenigde Staten zijn begraven.

De volgende dag, 18 september, stortte ten noorden van Boxtel opnieuw een Douglas C-47A Skytrain van 434TCG/72 Squadron neer (registratienummer 43-15629), gevlogen door 1st Lt. Morton F. Levine. Dit toestel was “Oil on Nose” gedoopt door de bemanning, die naast de piloot bestond uit co-piloot 2nd Lt. Thomas J. Shefchik Jr., radiotelegrafist  S/Sgt. Russel E. Fager en crew chief T/Sgt. Warren M. Armstrong.

Piloot Levine vertelde achteraf: “we werden geraakt in de hydraulische tank en vlogen in brand. Ik koppelde de glider die we trokken los en zette de automatische piloot aan, zodat we koers en hoogte zouden houden, terwijl wij naar de achterkant van het vliegtuig gingen om onze parachute aan te doen en het vliegtuig te verlaten. Terwijl ik aan mijn parachute hing, zag ik dat ik zou gaan landen op een akker, aan drie zijden omringd door bos en aan de vierde zijde een weg. Ik zag een Duitser die op me begon te schieten en een kogel raakte me in mijn lies en vloog dwars door me heen. Ik hield me dood, maar na mijn landing in een pasgeploegde voor bleef hij maar schieten tot alle vliegtuigen over waren getrokken. Twee soldaten kwamen me zoeken en toen ze zagen dat ik nog leefde, gebaarden ze dat ik op moest staan. Ik voelde aan mijn rug en mijn hand zat meteen vol bloed. Ze keken me aan en zeiden: het is maar een vleeswond”.

Levine werd naar een boerderij gebracht waar zijn co-piloot al was. Alle vier de bemanningsleden werden vervolgens naar een krijgsgevangenkamp gebracht.

Op 23 september 1944 was het de Skytrain 42-101007 van Capt. Robert H. Kirry, van het 441TCG/99 Squadron, die om 15.26 uur neerstortte bij De Schoonberg. Kirry overleefde de crash, werd krijgsgevangen genomen en afgevoerd naar het krijgsgevangenenkamp Stalag Luft III.

Dat lot trof ook zijn navigator 1st Lt. George A. Bennett en zijn radiotelegrafist S/Sgt. Eldon H. Robbins. Co-piloot 2nd Lt. Cyrill Methodius Babcanec (21) en boordwerktuigkundige T/Sgt. Orville Bruce Journey (22) waren minder gelukkig. Zij werden aanvankelijk op het kerkhof van de Boxtelse St. Petruskerk begraven en na de oorlog herbegraven op de Amerikaanse erebegraafplaats Margraten, respectievelijk in graf O-16-5 en A-15-24.

Hawker Typhoon IBOp 28 september ten slotte crashte na een luchtgevecht om 11.45 uur een Engelse jager, een Hawker Typhoon IB (MN998) van het 247 Squadron, gevlogen door P/O Bernard Francis Lee (24), afkomstig van vliegveld Eindhoven (B.78). Hij kwam 5 km ten zuidoosten van Boxtel neer. De Australische piloot overleefde de crash niet en werd begraven op Woensel, graf KK 194.

Er zijn vast mensen in Boxtel die veel meer weten over deze vliegtuigcrashes. Laat het weten! Inmiddels hebben we heel veel details aan kunnen vullen dankzij Bert van der Meijden die ons heel royaal heeft laten delen in de gegevens uit zijn eigen onderzoek.

 

Reacties (61)

Joop Onnekink zei op 4 juli 2012 om 22:38
Het eerste plaatje is geen neergeschoten Duitse jager maar een aangeschoten Engelse Lancaster
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 5 juli 2012 om 10:52
Inderdaad, als je met de muis over het plaatje gaat, zie je het bijschrift Handley Page Halifax II.
Dank voor je correctie, Joop. Ik zal deze doorgeven aan de redacteur.
Piet Snijders zei op 9 juli 2012 om 20:38
Er is ook een vliegtuig neergestort in de noordelijke hoek gevormd door Tongeren en De Hoefkens, waar nu volkstuintjes zijn. Naar mijn herinnering was dit een jachtvliegtuig, wellicht een Britse Spitfire of een Amerikaanse Mustang.Het gebeurde naar mijn herinnering in 1944, overdag. Als jongen van twaalf jaar ben ik naar het neergestorte toestel gaan kijken. Een saillant detail van wat ik daar zag staat nog steeds op mijn netvlies gegrift, maar is te stuitend om het hier op schrift te stellen. De begrafenis van de gevonden schamele resten van de piloot - ze pasten in de grootte van wat toen gebruikt werd als margarinekistje - werd gedaan door de toenmalige kapelaan Jan van de Rijdt en koster Karel van den Braak, met ik daarbij als misdienaar.Na een korte dienst werd het witte kistje in de aarde gelegd vlak langs de noordzijde van de beuken haag die nu nog het H.Hartkerkhof scheidt van het voorplein van de kerk. Het is waarschijnlijk later herbegraven.
Piet Snijders zei op 9 juli 2012 om 22:37
Nadat ik mijn verhaal over het neergestorte jachtvliegtuig in Tongeren had geschreven, bedacht ik mij dat wijlen Gied Zegers misschien in zijn boek "Beelden uit de bezettingsjaren" ISBN nr. 90.70427.281 hier iets over vermeld kon hebben. En warempel, op bladzijde 99 verhaalt hij van het neerhalen van een Amerikaanse jager door Duits afweergeschut op 22 februari 1944 om circa 13.15 uur in de buurtschap Tongeren.De piloot was Daniël B. Nazarette.
Zou het niet een goede suggestie zijn om op alle plaatsen waar vrijheidsstrijders voor ons hun leven gelaten hebben alsnog een erkenningsteken te plaatsen?
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 10 juli 2012 om 13:08
Hartelijk dank voor je boeiende bijdragen, Piet. Mochten er nog meer herinneringen naar boven komen, deel ze met de lezer.

Een hele sympathieke gedachte, erkenningstekens voor gesneuvelde vrijheidsstrijders, voor zover nog niet aanwezig. En nu daarvoor het juiste forum zien te vinden!
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 september 2012 om 16:11
@Piet Snijders,
Ook hartelijk dank voor de literatuurtip: ik heb inmiddels even gekeken en Gied Segers geeft inderdaad nog veel aanvullend materiaal. We kunnen het verhaal dus nog wel uitbreiden en dat gaan we binnenkort ook doen.
Bert van der Meijden zei op 28 oktober 2012 om 11:26
Over het neergestortte vliegtuig op Tongeren bij de Hoefkens vertelde ook mijn vader (Jos van der Meijden). Die woonde toen op de boerderij waarnaast dit toestel op ca. 100 meter zich in de grond boorde. Mijn vader was op dat moment niet thuis, maar zag dit vanaf waar nu de Braken is gebeuren en dacht dat het vliegtuig op hun graanschuur viel. Volgens mijn vader waren 2 vliegtuigen in een vuurgevecht gewikkeld, waarbij 1 vliegtuig werd neergeschoten. Ook mijn vader vertelde van de piloot (en ik meen zelfs nog een 2-de bemanningslid) en dat de beelden inderdaad indrukwekkend waren. De plek was inderdaad midden op het veld waar nu de volkstuintjes zijn. Ik zelf meen me nog te herinneren dat toen ik ca. 6 tot 10 jaar oud was (1959/1963) er op die plaats nogmaals gegraven is om te kijken of men nog iets (meer) kon vinden. Maar dit laatste weet ik niet zeker.

P.S. Het toestel stortte dus ca. 3 kilometer ten westen (en niet ten noorden)van Boxtel neer.
In de beschrijving en in de reacties worden 2 tijden genoemd (13.15 uur en 13.25 uur). Voor de eenduidigheid zou over dezelfde tijd geschreven/gesproken moeten worden.
Bert van der Meijden zei op 29 oktober 2012 om 09:45
Nog wat aanvullende informatie van mijn kant.
Het vliegtuig (Thunderbolt?) was opgestegen van basis Borehem Cambridge Engeland. Serienummer vliegtuig 42-75814 (of kleine kans 42-75614).
Piloot was Daniel (D.?)B. Nazzarett(e?) Second Lieutenant U.S. Army Air Forces. Service #O-803434 van het 376th Fighter Squadron, 361 Fighter Group. Entered the Service vanuit New York.
Het vliegtuig stortte brandend neer en wel om 13.25 uur.
De plaats waar het toestel terecht kwam had toen de naam perceel 77.
Het toestel was voor 99% vernield. Door de Duitsers geborgen. Piloot is in Boxtel begraven (Nieuwe Kerkstraat) en herbegraven op het Amerikaans kerkhof te Margraten graf B-1-29 (plot B row 1 grave 29).
E.e.a. is gedocumenteerd onder (vlucht?) T3457.
Volgens mij heeft W. Hermans te Sint Oedenrode (Boskant) dezelfde of zelfs meer informatie (tel. 0413-475892)
Bert van der Meijden zei op 29 oktober 2012 om 10:50
Bij Hal 19 is ook een vliegtuig neergestort (T2478) en wel op 17-06-1943 een Lancaster III. Piloot K.I. Dexter van 103 Sqdn.
Hal viel in die tijd toch onder Boxtel?
Zo ja, dan zou ook dit neergestortte vliegtuig vermeld dienen te worden en komt het totaal aantal neergestorte vliegtuigen in Boxtel(behoudens de zweefvliegtuigen) op 13 stuks.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 30 oktober 2012 om 08:59
@Bert,
Hartelijk dank voor al die aanvullende informatie, Bert. We gaan dat in het verhaal meenemen. Wat betreft die crash op Hal: die staat te boek onder <a href="http://www.bhic.nl/index.php?id=13636" target="_blank">Esch</a>. Gied Segers behandelt hem in zijn boek <i>Beelden uit de bezettingsjaren</i> als inderdaad een Boxtelse crash, maar volgens mijn huidige gegevens was dat toch aan de Essche kant. Ook daarvan heb ik inmiddels nieuwe gegevens verzameld, dus dat wordt nog verder uitgebreid.
Heemkundekring Boxtel zei op 13 november 2012 om 21:28
Het boek Kampina Airborne, van auteur Peter van der Linden, vertelt het waargebeurde verhaal van de meer dan tachtig geallieerde airborne-militairen die tijdens de operatie Market-Garden met hun zweefvliegtuigen voortijdig en ver verwijderd van hun landingsgebieden neerkwamen op Noord-Brabants grondgebied. Deze airborne-militairen waren onder andere afkomstig van de Britse 1ste Airborne Divisie en de Amerikaanse 101ste en 82ste Airborne Divisie. Deze militairen werden na hun landing door het lokale verzet geholpen en duiken onder in de bossen van de Kampina in Boxtel. In het boek ook de namen van de neergekomen vliegtuigen en van de bemanning.
Bert van der Meijden zei op 17 oktober 2014 om 17:15
Naar aanleiding van bovenstaande reacties en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in de 2-de wereldoorlog (o.a. de verhalen over de airborners in de Kampina) ben ik verder onderzoek gaan doen naar alle neergekomen vliegtuigen (incl. zweefvliegtuigen, immers dat zijn ook vliegtuigen). Dit heb ik in een overzicht in een word-bestand gezet. Daarbij heb ik ook enkele toestellen meegenomen die raakvlakken hebben met Boxtel en/of de airborners. De Heemkunde Boxtel gaat dit overzicht op hun site zetten met de vraag hierop te reageren (aanvullingen/verbeteringen, e.d.). Mijn intentie is dat het een compleet overzicht wordt. Is dit ook iets voor BHIC? Zo ja, waar kan ik het bestand naar toe opsturen, zodat het eerst gescreend wordt en opgesplitst naar gemeente?
In afwachting van Uw reactie,
Met vriendelijke groeten,
Bert van der Meijden
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 oktober 2014 om 09:22
Dag Bert, dank voor je reactie. Dat klinkt erg interessant! Ik stuur je berichtje door naar mijn collega Rien die zich met deze materie bezighoudt. Je hoort spoedig van ons.
Kees zei op 11 april 2015 om 22:11
Er is ook een neergestort Glider neergestort bij het Kinderbos.
Is dit in een veld langs het Veldweggetje en Ontginingsweg in?
Bert van der Meijden zei op 11 april 2015 om 23:52
Komend vanaf Lennisheuvel 200 meter voor het Velderswegje, links, 100 meter van de weg af is inderdaad een Amerikaans Waco zweefvliegtuig neergekomen.
Kees vd Loo zei op 12 april 2015 om 07:29
Zijn er ook fotos van de Glider?
Bert van der Meijden zei op 12 april 2015 om 10:38
Ja.
Er zijn 2 foto's van de glider.
Ik kan ze sturen, als je jouw e-mailadres stuurt.
Mijn e-mailadres is fam.vd.meijden@casema.nl.


Bert
Kees zei op 13 april 2015 om 20:21
Mijn adres is c.loo1@chello.nl.
Vandaag bij mogelijke crash site bij Velderswegje.
Ik ben ontginningsweg ingelopen komende van De Schutskuil na 50 meter zijn er velden aan de rechterkant is dit de lokatie.
Peter van der Linden zei op 16 september 2015 om 17:47
Arthur Moss lande met zijn glider in een weiland langs de Mijlstraat. Heden het weiland behorende bij een woning met een paardenwei.
wilco de Laat zei op 7 januari 2016 om 19:33
zijn er herdenkings- punten geplaatst waar de eventuele vliegtuigen zijn neergekomen.
maar wat ik ondertussen gelezen heb zijn er toch wel meer neer gekomen hier in de regio
Kees van de Loo zei op 7 januari 2016 om 19:57
In Oostelbeers is in 1944 eenDakota neergestort aan de weg De Maneschijn.
Komende van Oirschot aan rechterzijde ligt een klein bos waar herdenkingsplaat staat.
john van griensven zei op 25 mei 2018 om 02:03
Wat interessant om allemaal te lezen! zijn er ook plaatsen bekend waar duitse stellingen stonden? onlangs ben ik gecontacteerd door iemand die het e.e.a. had gevonden in zijn achtertuin....dit omdat ik verzamelaar ben en hij dacht dat ik wel meer zou weten.. er zijn o.a flak hulzen 20mm gevonden loop van een geweer en losse onderdelen... nu ben ik dus aan t uitzoeken of er iets bekend is over luchtafweer e.d. posities.. het gaat om een achtertuin in de Van Ranststraat in boxtel (na oorlogs gebouwd) het bijzondere vond ik dat het er nog lag aangezien er huizen gebouwd zijn en het redelijk dicht bij het huis lag.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 mei 2018 om 11:06
@John: in het archief van het gemeentebestuur van Boxtel kan ik geen stukken vinden over eventuele afbraak van deze stellingen. Ook in het archief van het Militair Gezag kan ik niet direct daar iets over vinden.
Ik kan op internet wel wat vinden over bunkers in Brabant, maar geen overzicht van Duitse stellingen.
Peter van der Linden zei op 5 februari 2019 om 16:17
De Duitsers hadden in Boxtel her en der luchtafweer opgesteld. Wellicht was dit gedaan mbt de Geallieerde dreiging ten aanzien van het spooremplacement. In de periode september tot oktober 1944 was er veel Geallieerde dreiging vanuit de lucht door operatie Market Garden en operatie Pheasant.
Bert Meijden zei op 5 februari 2019 om 17:10
Hallo Mariet,
Ik begrijp dat je in het Gemeentearchief van Boxtel kunt.
Zou je voor mij iets kunnen uitzoeken/opzoeken?
Het betreft 2 gesneuvelden Amerikanen tijdens Market Garden die tijdelijk op het kerkhof van de H. Hart begraven hebben gelegen. Het kerk archief van de H. Hart is naar het bisdom gegaan. Het zijn de 2 laatste Geallieerden waarvan hun verhaal nog niet bekend is. De namen en onderdeel weet ik. Als je dit voor mij (en eventuele nabestaanden) wil doen dan help je mij er ontzettend mee. Ik kan je dan nadere en meer informatie sturen.
Bij voorbaat dank.
Bert van der Meijden
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 februari 2019 om 13:40
Beste Bert,
ik heb nu een dossier voor me liggen uit het archief van het Gemeentebestuur van Boxtel wat gaat over 'buitengewone begraafplaatsen, militaire graven, 1940-1990. Dit zou ik graag voor je na willen kijken, maar dan heb ik toch wat meer informatie nodig. Bv. hun naam, hun onderdeel en datering. Het archief van de Petrus parochie in Boxtel, welke wij in onze depots hebben, levert helemaal geen informatie op.
L.C.A.J. van der Meijden zei op 8 februari 2019 om 14:05
Hallo Mariet,

Onderstaand zie je alle informatie die ik heb. Aanvullend kan ik nog melden dat ik vermoed dat de glider met o.a. de 2 Airborners op Het Hoekske in Nergena is neergekomen en dat ze toen gevlucht zijn richting Boxtel/Son. Op de boerderij van Jan Welvaarts (destijds Tongeren 8) zouden deze 2 daar zijn doodgeschoten en tijdelijk begraven zijn op het H. Hart kerkhof. Het archief van de H. Hart is naar het bisdom gegaan in Den Bosch.
Bedankt in elk geval voor je reactie en dat je dit probeert uit te zoeken.
Bert van der Meijden

Date 19 September 1944
Serial A-75
Departure base Chilbolton
Destination LZ "W" Son
Route south
Glider type Waco
Calk number CN 21B
Glider pilot F/O First Lt. Steve Severson pilot of the American Air Force Ninth Air Force IX Troop Carrier Command 50th Troop Carrier Wing 442nd Troop Carrier Group 303th Troop Carrier Squadron. His glider crashed and he became POW in Stalag Luft III-VII Sagan-Moosburg and from there he marched to Spremburg and was liberated in April 1945. He died in 1969. He flew as leader of the serial
Co-pilot unknown (probably one of the Airborners)
Crew members were possible 3 airborne soldiers (possible 2 men killed and one man POW) of the E Company of the 1st Battalion of the 327th Glider Infantry Regiment of the 101st Airborne Division. At least two men were killed and temporary buried in Boxtel. Pfc. Arnold D. DeRenne of the American 101st Airborne Division, 327th GIR Company E (KIA - buried at Boxtel and after that buried at USA/ME and Pfc. Claude E. Shook of the American 101st Airborne Division, 327th GIR, Company E (KIA - buried at Boxtel and after that buried at USA/NC). On the evening of the 19th September 1944 at about 9.30 pm the American Lieutenant Renold Renne died in the Sint Liduina hospital at Duinendaal in Boxtel. He had a bullet wound in the head. In the afternoon a few German soldiers were taken him to the hospital (information GAB Boxtel, file 1.7761Buza)
Cargo possible a jeep, ammunition, possible no trailer and possible no gun
The tug plane was a Dakota C-47 flown by an unknown pilot of the American Air Force Ninth Air Force IX Troop Carrier Command 50th Troop Carrier Wing 442nd Troop Carrier Group 303rd Troop Carrier Squadron
Possible the glider landed in Holland in the province of Noord-Brabant in the village Boxtel in the neighborhood "Het Hoekske" close to a bridge called "Helbrug" on a field called "Hoge Akker". The glider made a good landing at about 15:10 hrs. Dutch farmers betrayed their location to the German Wehrmacht. The glider was unreported.
Source book "Losses of the 8th and 9th Air Force", page 351 and 352, book "Wings of freedom", page 219, Hans den Brok, 2008, "Report on Operation Market 101st A/B Division Glider Echelon D-Day to D+10 Sept. 17 to 27, 1944", statement of family van den Berk (Het Hoekske Boxtel), statement of Toon Dankers (Nergena Boxtel), statement of Ietje Welvaarts-van Mensfoort (Bakhuisdreef 3 Boxtel). During the war she lived on a farm Tongeren 8, Boxtel. She told that there was a fire-fight on the farm and at least one soldier was killed near the "hondenhok". Bullets were flying round here mothers ears. The dead soldier was wearing something red
Wim Verhoeven zei op 13 maart 2019 om 11:47
Dag Bert vd Meijden,
Vanaf het najaar 2017 is In Gemonde een werkgroep actief die zich voorbereidt op de Herdenking 75 jaar Bevrijding Gemonde WO II 2019.
Wij hebben ondertussen al veel over de laatste periode van Wo II verzameld.
Een onderdeel is Onderzoek naar de neergestorte vliegtuigen in de onmiddelijke omgeving van Gemonde.
Het betreft een Duits vliegtuig in de omgeving van de Kuilen. een Dakota Buzz
Jobb Mike, aan de Gemondse Beemd nabij de Schoonberg, 6 Wacogliders waarvan 4 op luchtfoto's van 1944 te zien zijn waar ze destijds zijn neergekomen.
Van twee overlden inzittenden van de Dakota is bekend dat ze in Boxtel bij de H. Hartkerk tijdelijk zijn begraven. Van de bemanningsleden van een van de glider is onlangs een redder (95jaar) gevonden die zijn onbekende verhaal aan ons verteld heeft,
Mocht je geinteresseerd zijn dan kun je altijd contact met onze werkgroep opnemen.
Gemondse groeten,
Wim Verhoeven
Werkgroep Herdenking 75 jaar Bevrijding Genmonde WO II 2019
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 maart 2019 om 14:55
Beste Bert, allereerst mijn excuses dat ik je antwoord op mijn vraag helemaal over het hoofd heb gezien. Ik heb het dossier nu voor me liggen en op een lijst van aanwezige grave staan de beide namen zeker genoemd.
Ik zal je de scan van deze lijst toesturen.
Bert Meijden zei op 14 maart 2019 om 16:23
Mariët,
Bedankt
Henk van den Brand zei op 16 mei 2019 om 10:37
In de bommenwerper die op 23 maart 1944 neerstortte aan de Schijndelsedijk zat ook nog sgt. Vance R. Travelstead, die de crash overleefde.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 mei 2019 om 11:53
Dank voor deze zeer belangrijke toevoeging, Henk! Weet je toevallig ook waar hij na de crash is verpleegd? Vermoedelijk is hij niet ongeschonden uit de bommenwerper gekomen, denk ik?
Henk van den Brand zei op 20 mei 2019 om 13:57
Dat weet ik niet; de crash was aan de Schijndelsedijk onder Boxtel.
Ik heb Hanneke gevraagd of zij kan helpen met het beantwoorden van je vraag.
Peter van der Linden zei op 20 mei 2019 om 15:03
Uit Escape and Evasion report 2108 van Sgt Vance E. Travelstead uit 1st Lt. Fultons B17. Travelstead wist per parachute aan de dood te ontkomen maar raakte daarbij gewond aan zijn rug. Hij landde in omgeving Erp. Hij werd geholpen (ondergrondse) en ontkwam via Luik en Seraing België. Op 15 september '44 teruggekeerd naar Engenland.
Henk van den Brand zei op 20 mei 2019 om 15:09
Peter, weet iij wellicht de locatie van de crash?
Henk van den Brand zei op 20 mei 2019 om 15:12
Rien, de info van Peter over Travelstead kun je mooi toevoegen aan je verhaal
Bert Meijden zei op 21 mei 2019 om 09:41
Mike van Venrooy heeft e-mail contact met een zoon van Lawrence Travelstead, namelijk Ernie Travelstead
Hans Mommersteeg (1935) zei op 21 mei 2019 om 10:02
Aan de lijst kun je nog een 'neerstorting' toevoegen, n.l. In Haarsteeg in de z.g. De Hoeve.
Daarnaast is er ook een Glider 'geland' onder Vlijmen. Heemkundekring Onsenoord heeft daar beslist meer info over.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 21 mei 2019 om 10:23
@ Henk van de Brand en Peter van der Linden: dank voor jullie commentaar, dat ik inmiddels heb verwerkt in de tekst van het verhaal.
Tessa Peeters zei op 5 mei 2020 om 22:33
Beste,

Mijn familie heeft al vanaf het begin het graf van Charles R Pomponio geadopteerd op de begraafplaats van Margraten. We hebben nooit een foto of meer informatie over zijn familie kunnen vinden. Ik zie in de berichtgeving hieronder dat er contact is met de zoon van een van de twee overlevende van de crash van het vliegtuig van Charles. Wellicht kan deze persoon me wat meer vertellen over Charles of waar ik nog meer informatie kan vinden?
Ik refereer naar deze zin:
Mike van Venrooy heeft e-mail contact met een zoon van Lawrence Travelstead, namelijk Ernie Travelstead.

Alvast vriendelijk bedankt.

Tessa Peeters
Tessa Peeters zei op 5 mei 2020 om 22:34
Beste,

Mijn familie heeft al vanaf het begin het graf van Charles R Pomponio geadopteerd op de begraafplaats van Margraten. We hebben nooit een foto of meer informatie over zijn familie kunnen vinden. Ik zie in de berichtgeving hieronder dat er contact is met de zoon van een van de twee overlevende van de crash van het vliegtuig van Charles. Wellicht kan deze persoon me wat meer vertellen over Charles of waar ik nog meer informatie kan vinden?
Ik refereer naar deze zin:
Mike van Venrooy heeft e-mail contact met een zoon van Lawrence Travelstead, namelijk Ernie Travelstead.

Alvast vriendelijk bedankt.

Tessa Peeters
Bert Meijden zei op 5 mei 2020 om 22:52
Mike van Venrooy heeft contact met een neef van Charles Pomponio en wel Bob Elliot
Peter van der Linden zei op 5 mei 2020 om 22:56
Beste Tessa, in Gemonde zijn o.a. Wim Verhoeven en anderen uit zijn dorpje bezig met de crash. Zij zijn vast geinteresseerd.
Tessa Peeters zei op 6 mei 2020 om 11:02
Hartelijk dank alvast voor deze informatie. Ik heb Mike net gemaild. Ik deel graag de informatie die ik al heb gevonden over Charles Pomponio. Wim Verhoeven kan graag contact met me opnemen: het mailadres is via het BHIC verkrijgbaar. Ik ben zelf ook geïnteresseerd in meer informatie over de crash en de twee overlevenden. Leven zij nog of is er contact met hun familie?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 mei 2020 om 11:46
Hallo Bert, Tessa en anderen, we hebben de persoonlijke mailadressen offline gezet, om zo te proberen allerlei spam in jullie mailboxen te voorkomen.

Maar achter de schermen kunnen we de adressen wel uitwisselen, als iedereen daarmee akkoord is. Mocht dat zo zijn, laat dan hier even een berichtje achter.
Tessa Peeters zei op 6 mei 2020 om 16:14
Hallo Marilou,
Dat is helemaal prima en ik geef mijn emailadres graag aan mensen die in contact willen komen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 mei 2020 om 09:14
Bedankt voor je begrip, Tessa, en wie contact wil, kan dat hieronder even laten weten en dan brengen we dat snel tot stand.
Willem van der Steen zei op 7 mei 2020 om 12:18
Goedemiddag Marilou,
Samen met Wim Verhoeven ben ik ook lid van de werkgroep in Gemonde. En heb daarbij onderzoek gedaan naar de crashes van de vliegtuigen in Gemonde eo.
Indien mogelijk zou ik graag in contact komen met Tessa Peeters om meer te weten te komen en/of te delen vwb de bemanning van de B-17 langs de Schijndelsedijk. Hoor het graag. BVD
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 mei 2020 om 19:10
Hallo Willem, bedankt voor je berichtje. Als het goed is, vind je inmiddels in je mail het mailadres van Tessa. Succes met jullie onderzoek!
Geert-Jan zei op 17 augustus 2020 om 20:02
Sgt. Arthur Forster Marshall (19) en Sgt. Reginald Percy Naylor (35) van de Lancaster LM185 zijn niet in Onrooi neergekomen. Deze koepelschutter en staartschutter zijn uit het vliegtuig gevallen ter hoogte van Nederwetten;

Opperwachtmeester Jacob Boluijt te Nuenen c.a. vermeldt in zijn procesverbaal van 10 augustus 1944:

„Op 9 augustus 1944 verscheen voor mij Matheus Sloots, oud 55 jaar, van beroep landbouwer, gehuwd, nationaliteit Nederlandse, wonende te Nuenen c.a., Nederwetten A49a.
Hij verklaarde:
“Hedenmiddag (8 aug. 1944) omstreeks 12.00 uur was ik op mijn veld bezig haver te maaien. Het perceel is gelegen ten zuiden van de openbare weg, de Nederwettenschestraat, plaatselijk bekend als Nederwetten in de gemeente Nuenen c.a. op een gegeven moment kwam ik tussen de haver op een open plek en trof aldaar een gedeelte van een vliegtuig met vier mitrailleurs, dat gedeeltelijk was verbrand. Omstreeks 13.30 uur van genoemde datum vond ik de nabijheid hiervan op bedoeld perceel een onbekend lijk dat reeds in verre staat van ontbinding verkeerde. Aan de kleding te oordelen is het vermoedelijk een Engelse of Amerikaanse piloot.”

Later bleek er nog een lichaam in de verbrande staartkoepel te zitten. De rest van de Lancaster is uiteindelijk in Onrooi terechtgekomen.
Beide schutters hebben vanaf 21 juli tot 9 augustus onopgemerkt in het korenveld gelegen. Hun veldgraf heeft tot in de jaren 50 voor de boerderij Zelderust, voormalige hoeve van de heer Sloots, aan de huidige Soeterbeekseweg gelegen voordat men in Woensel werd herbegraven.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 augustus 2020 om 10:19
Bedankt voor deze waardevolle en inhoudelijke aanvulling, Geert-Jan. Bijzonder om dit zo te lezen. De tekst is inmiddels aangepast. Dank voor je oplettendheid!
Toon Louwers zei op 5 november 2020 om 11:54
In het tijdschrift van de heemkundekring De Drijehornick, jaargang 28-nummer 28-2 septemberber 2019 staat op bladzijde 20 het verhaal van de gevonden geschutskoepel van de lancaster LM-185 met daarbij de resten van de 2 omgekomen bamanningsleden genoemd in het verhaal van Geert-Jan van 17-08-2020.
Nabij de Matheus-hoeve, Soeterbeekseweg 42 staat een informatie-bord met daarop vermeld het verhaal van het voorval genoemd in het verhaal van Geert-Jan.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 november 2020 om 17:23
Veel dank voor deze aanvulling, Toon. Het tijdschrift met het betreffende is in te zien op onze studiezaal (indien geopend) en waarschijnlijk ook via de hkk zelf. Voor de zekerheid een link naar hun site:
https://drijehornick.nl/
Willem van der Steen zei op 24 november 2020 om 19:08
Hallo Marilou, vwb deze B-17 bommenwerper, die op 23 maart 1944 neerstortte in de buurt van de Schijndelsedijk vlakbij Boxtel, zijn daar nog politierapporten van? Als onderzoeksgroep vanuit Gemonde willen we graag weten over welk gebied de wrakstukken lagen verspreid. Aan de hand enkele getuigen hebben we wel een idee, maar mogelijk is dat toen ook beschreven in een lokaal politierapport. Mogelijk een Duits verslag.
BVD
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 25 november 2020 om 11:50
Hallo Willem, er bestaan wel rapporten uit die periode, de vraag is even of het daar aan de orde komt. Maar kijk eens hier:

https://proxy.archieven.nl/235/49459C89224E4DCCAA4B94BCBC4A5F8A

Mogelijk is dit ook interessant:

https://proxy.archieven.nl/235/CC175FD7D3634AE1A9C81B98CA1F3CE1

En check ook het online krantenarchief van Delpher:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?query=bommenwerper+Boxtel&facets%5Bperiode%5D%5B%5D=2%7C20e_eeuw%7C1940-1949%7C1944%7C&page=1&sortfield=title&coll=ddd

Succes!
Wil Pennings zei op 14 mei 2022 om 16:01
Staan de neergestort vliegtuigen ergens op een nauwkeurige kaart van Boxtel?
Bert van der Meijden zei op 14 mei 2022 om 22:42
Nee, helaas niet. Gied Zegers heeft wel e.e.a. op kaart ingetekend destijds
Wil Pennings zei op 15 mei 2022 om 00:51
Jammer, wilde dit gebruiken voor een lab cache.
Voor meer info Google daarop en ook op geocaching.

Daarmee aandacht vragen, opdat we niet vergeten!
Jan van Lohuizen zei op 10 februari 2023 om 18:14
@Will Pennings zie ook een webapp die nog steeds in ontwikkeling is. https://arcg.is/14frTr0

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!