skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Nooit Betalen Die Smeerlappen

Leg drieduizend gulden op tafel en voilĂ : je hebt als gemeente Oeffelt een station! Zo gaat dat in 1870. Het klinkt heel eenvoudig, maar in werkelijkheid is er nog wel wat weerstand te overwinnen. Burgemeester Geurts mag dan wel heel enthousiast zijn over het nieuwe fenomeen spoorwegen, maar hij moet de rest van de gemeenschap nog wel meekrijgen.

En dat doet hij: na veel praten weet hij de eerder toegezegde ƒ 1.000,- te verdrievoudigen. Dat is genoeg om een station binnen te slepen.

“Iedereen wordt aangeraden bij de spoorrails de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht te nemen, vooral voor kinderen alsmede paarden en vee en daarenboven voor vee dat in de nabijheid van de spoorlijn los kan lopen.”

Deze waarschuwing moet Geurts zijn inwoners wel geven, want het spoor is een onbekend fenomeen. Dat niet iedereen staat te springen, blijkt wel uit het feit dat Geurts in maart 1872 bekend moet maken dat het verboden is om over de spoorlijn te lopen of om er palen of voorwerpen op achter te laten. “Degenen die daarop betrapt worden, zullen de kosten en de straffen aan zichzelf te wijten hebben.”

Het begint allemaal op 18 Mei 1867 met een brief van de heren Van Meukeren en Verster aan Geurts. Zij zijn respectievelijk notaris in Rotterdam en kantonrechter in Boxtel en ontvouwen het plan om een spoorlijn aan te laten leggen van Boxtel naar de Pruisische grenzen over Veghel in de richting van Gennep. Geurts ruikt onmiddellijk een kans voor zijn dorp en ook de gemeenteraad is positief. Als de Nederlandse regering een concessie heeft verleend, wordt in 1869 de NV Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS) opgericht.

In de tussentijd heeft Van Meukeren (Verster is dan al om onbekende redenen afgehaakt) de gemeentebesturen aangeschreven of zij aandelen in de spoorlijn willen kopen. Oeffelt wil dat wel, maar dan wil Geurts wel weten wáár de spoorlijn en vooral waar het station precies komt. Als blijkt dat die door het dorp komt, is Geurts nog enthousiaster. “Dit spoorwegplan moet naar onze mening leiden tot grootse uitbreiding van handel, landbouw en nijverheid”, zegt hij tegen het provinciebestuur.

Van Meukeren krijgt het geld maar lastig bijeen en zodra Oeffelt zijn inzet verhoogt tot ƒ 3.000,- is dat voldoende om een station te bemachtigen. Op 22 maart 1870 gaat de eerste spade de grond in en drie jaar later rijdt de eerste trein vanuit Gennep naar Boxtel. Omdat vlak voor het Boxtelse station de rails wordt geblokkeerd door een balk, moeten passagiers de laatste honderden meters lopen. Door de aanleg van de spoorlijn Boxtel-Wesel wordt Oeffelt hét vervoersknooppunt in het Land van Cuijk.

Uiteraard gaat de aanleg van zo’n megaproject ook in die tijd niet van een leien dakje. NBDS komt regelmatig in financiële nood. Dat leidt tot een serie bijnamen: Negen Burgemeesters Doen Samen, Nimmer Baten Doch Schulden, Niets Beroerder Dan Schuld en Nooit Betalen Die Smeerlappen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen