skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

akten van Joost van Druenen, geboren in 1767

Bart Gevers vertelde op 7 oktober 2010 om 15:59 uur

LS!
Wie weet er meer van de (huwelijks)relatie van Joost (Josephus) van Druenen,geb. 1767 zoon van Peter van Drunen, geb in Heesch en Maria Bevers uit Nistelrode. Hij was volgens gegevens die ik heb gekregen gehuwd met Stoffelina van Nistelrooij, geboren in Heesch-15 dec 1777 (maar daar kan ik haar in de scans niet vinden- ook niet in Nistelrode , noch in Dinther of Vorstenbosch of Uden.) Er zijn maar weinig geboorten in de periode van 1767 t/m 1800 met van Nistelrooij als naam, in de vermelde gemeenten. Hij, Joost van Druenen zou gehuwd moeten zijn op 17-07-1803. Maar niet in Heesch of in Dinther. waarschijnlijk in Nistelrooij, maar dat kan ik niet terugvinden, omdat dat nog niet in de indexen of scans voorkomt; heeft iemand deze tak van de van Druenens nageplozen, wellicht?
Graag reactie, waarvoor bij voorbaat dank!!
Groeten , Bart Gevers

Reacties (24)

Willy zei op 8 oktober 2010 om 19:22
Hoi Bart,

ja inderdaad, het RK huwelijk van Joseph van Drunen en Christophora van Nistelroij is op 17-7-1803 te Nistelrode (NR) gesloten.

hieruit te NR:

11-8-1804 Maria Catharina, p/m Jacobus van Drunen - Henrica van Nistelroij

8-11-1806 Gertrudis, p/m Theodorus van Nistelroij - Isabella van Drunen

Maar.....op 6-7-1794 huwt te NR Judocus Peters van Drunen met Joanna Antoni Donkers

hieruit te NR

15-4-1795 Anna Maria, p/m Antonij Donkers - Petronella Petri van Horen

23-2-1797 Petrus, p/m Petrus van Horen - Maria Antonij Donckers

23-5-1798 Petronella, p/m Petrus van Hooren - Maria Donckers

Josephus en Judocus zijn niet identiek,

Josephus werd gedoopt 29-6-1767 te NR als zoon van Petrus Hermans van Drunen (molenaar) die 1-8-1751 te NR huwde met Anna Corst Lambert Bevers....

succes,



Bart Gevers zei op 8 oktober 2010 om 23:33
beste Willy,
Hartelijk dank
Ik heb van 'n kennis van mij doorgekregen dat Johanna van Drunen een dochter is van de door u gemelde Joost en Christophora(Stoffelina)Weet u of dat klopt??
Zij werd op 26 april 1826 geboren en huwde een voorvader van mij, nl: Adrianus Gevers uit Nuland. Zij zijn in Nistelrode gehuwd in 1851-
Overigens: Judocus had ik wel getraceerd, maar dat lijkt mij niet de vader van Johanna; ( het geb.jaar 1826 is dan wel erg ver weg)
Groeten en prettig week-end!
Bart
Willy zei op 9 oktober 2010 om 11:58
Bart,

nee de gegevens uit de BS van Nistelrode heb ik niet maar wellicht kunnen mede-forum bezoekers hierover iets zeggen,

groet,
Bart Gevers zei op 9 oktober 2010 om 12:10

bedankt Willy,

wellicht kan Inge hier iets over zeggen?
alvast bedankt daarvoor!
gr en prettig week-end gewenst
Bart
Bart Gevers zei op 9 oktober 2010 om 12:52
beste Willy,
weet u of deze Christhophora geboren is op 15 januari 1777 te Heesch.
uit: Theodoris van Nistelrooij en Carharina Cuijpers,?
Maar ik heb een geb. datum: (gekregen) 15 dec 1777-Heesch-. uit: Joh. Theodoris v. Nistelrooij en Catharina Raymakers(echter deze laatste datum niet gevonden in de scans-ook niet in Nistelrode, Vorstenbosch of Dinther.)Vreemd toch?
groetjes,
Bart
Willy zei op 10 oktober 2010 om 11:49
Bart,

Christophora is gedoopt te Heesch 15-1-1777, dochter van Theodorus en Catharina Cuijpers,(staat gewoon in het doopboek hoor!)

Maar, dan zou zij bij de geboorte van Joanna in 1826 al 49 jaar oud zijn, dat lijkt me kritiek...!

Probeer eerst die geboorteakte in te zien dan weet je het zeker.

Overigens, je schrijft dat zij(Joanna) huwde met een voorvader van je, is zij dan geen voormoeder?

groeten,
Bart Gevers zei op 10 oktober 2010 om 12:25
beste Willy,
dank voor de snelle reactie!
Die bewuste akte heb ik gevonden, maar er rezen behoorlijk twijfels of zij dat wel was.
ja, daarom stelde ik de vraag.
ik heb inderdaad doorgekregen dat Christophora in 1777 geboren is,maar met dezelfde vader en moeder Catharina Raymakers in plaats van Cuijpers-niet te vinden-; ik kan ook niets vinden verder(noch in Heesch, noch in Dinther of in Uden of Geffen, Nuland, Nistelrode) Dus: Verder geen geboorte van ene Christophora (Stoffelina)van Nistelrooij. Het kan zijn dat dochter Johanna (mijn voormoeder)eerder werd geboren, maar dat kan ik niet in de scans zien. Op naar het archief!
Het zou kunnen zijn dat Theodorus voor de 2e keer gehuwd is , omdat zijn 'echtgenote' Raijmakers in beeld komt en dan zou de geb. datum verder weg kunnen liggen.En waar moet je dan gaan zoeken he?
gr Bart
Bart Gevers zei op 10 oktober 2010 om 16:42
Johanna is inderdaad geboren in 1826! huwelijksakte index en bidprentje bevestigen dit
gr Bart
willy zei op 10 oktober 2010 om 20:42
Bart,

dan toch proberen haar moeder te achterhalen,

gr
Bart Gevers zei op 10 oktober 2010 om 20:56
beste Willy,
mevrouw Cuijpers, echtgenote van Theodorus v Nistelrooij, was eerder gehuwd met Raymakers; dus dat verklaart de verschillende naamgevingen waar ik het over had. Ik denk dat Johanna toch de kleindochter is van haar. Tja, dan was dochter Christophora 49 jaar en nog wat toen Johanna kwam; het kan natuurlijk zo zijn (zonder invitro fertilisatie-etc,!!). Op dit moment komt het soms ook nog voor dat op natuurlijke wijze op leeftijd van 45-50 jaar kinderen worden geboren.(de vrouw van Tony Blair was 45-46 jaar)
Ik vind het in ieder geval vreemd dat er verder niets, maar dan ook niets van haar (Christophora) te vinden valt. Voorlopig doe ik een aanname dat het zo is bij gebrek aan beter!!
Maar we zoeken verder.
En als u nog iets vindt houd ik me aanbevolen,
Bedankt voor de medewerking!
groeten,
Willy zei op 10 oktober 2010 om 22:31
Bart,

als Johanna in 1826 is geboren moet haar moeder (Christophora dus) na die datum overleden zijn, is dit niet te vinden?
Helena zei op 10 oktober 2010 om 23:16
Werd Christophora ook wel eens genoteerd als Sophia? Zou het dan deze kunnen zijn? En dat ze eventueel na overlijden van Joost van Drunen in huwelijk trad met Evert van den Broek?

Overledene Sophia van Nistelrooij
Relatie overledene Evert van den Broek
Vader overledene Dirk van Nistelrooij
Moeder overledene Catharina Raaijmakers
Soort registratie overlijdensakte
Aktenummer 29
Diversen akte bevat meer info
Plaats Nistelrode
Datum overlijden 09-09-1851
Periode 1851
Deel Overlijdensregister 1851
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 5436

Bij huwelijk van haar zoon staat ze ook als 'Sophia'.
Bruidegom Jacobus van Drunen
Geboorteplaats NIstelrode
Geboortedatum 17-07-1811
Vader bruidegom Joost van Drunen
Moeder bruidegom Sophia van Nistelrode
Bruid Johanna Maria van den Akker
Geboorteplaats NIstelrode
Geboortedatum 15-09-1816
Vader bruid Martinus van den Akker
Moeder bruid Anna Maria van Steenbergen
Soort registratie huwelijksakte
Aktenummer 4
Plaats Nistelrode
Datum huwelijk 16-02-1838
Periode 1838
Deel Huwelijksregister Nistelrode 1838
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 5406
Bart Gevers zei op 11 oktober 2010 om 10:31
hallo Willy,
Ik heb als overlijdensdatum 09-08-1851,( i.p.v. 09-09-1851) maar ik denk dat dat een verkeerde invoer is geweest/of in het archief of bij mijn vriend-of bij u nu?.
Dus dat zal wel kloppen; dan heet zij dus ook Sofia; In de gegevens van mijn vriend staat consequent Stoffelina (en dat is in ieder geval afgeleid van Christophora, maar dat kan evengoed Sofia zijn.Ik heb geen gegevns dat zij in het huwelijk is getreden met van den Broek; noch heb ik een overlijdensdatum van Joost.
Groeten,
Bart Gevers zei op 11 oktober 2010 om 11:26
van Drunen is 18-06-1828 overleden; , overlijdensregister 1828;toegangsnummer 50; hier wordt Stoffelina 'Stevelina; genoemd.
gr.
Willy zei op 11 oktober 2010 om 22:23
Bart, Helena,

heel goed mogelijk dat "Stoffelina" door de ambtenaar van de BS werd geinterpreteerd als "Sophia",

ik heb het huwelijk met Evert van den Broek ook nog niet gevonden maar ga er van uit dat we hier de gezochte persoon hebben..!!

groeten en succes,
Helena zei op 11 oktober 2010 om 22:36
Probeer de overlijdensakte van 1851 in te zien. Volgens index hier bij BHIC : ' akte bevat meer info '.
Bart Gevers zei op 12 oktober 2010 om 10:21
beste Helena en Willy,
Ik moet een keer naar het archief; Maar vreemd blijf ik het vinden dat we met z'n allen slechts één Stoffelina- (alias Stevelina-Sofia- Christophora), die nb op haar 49e moeder wordt, hebben gevonden die past, maar er zou best een tweede in het spel kunnen zijn? Dat kan alleen in het archief uitgeplozen worden. Inderdaad even kijken naar de akte van overlijden!
Willy en Helena in ieder geval bedankt!!Hou me aanbevolen voor meer info , uiteraard!
gr
Bart
Bart Gevers zei op 18 oktober 2010 om 16:07
beste Inge en Willy,
ik ben naar het archief geweest en jawel... we hebben de goeie (= juiste) Stoffelina (= Christophora = Sofia). In de geb. akte van Johanna staat gelukkig de leeftijd van haar moeder Stoffelina. Zij was inderdaad 49 jaren en nog wat oud!! En die leeftijd bracht me zeer aan het wankelen, maar het is toch zo! Ongelofelijk!!
groeten,
Willy zei op 19 oktober 2010 om 18:41
Bart,

mooi, probleem opgelost!

groet
Jan van der Heijden, Geleen zei op 7 juni 2012 om 10:59
Beste Bart Gevers,

Een late reaktie op jouw zoeken naar jouw voormoeder Chistofora van Nistelrooij. Als ik dit eerder had gelezen, had ik veel vragen kunnen voorkomen en nu ben je waarschijnlijk al veel verder met jouw onderzoek.
Over de familie van Drunen heb ik artikelen gepubliceerd in GTOB, j. 20. no 2 en no 3 en j21 no 2-3-4. (onder Stam B. no V-h vindt je Joost van Drunen en zijn tweede vrouw Cristofora van Nistelrooij.
Over de familie Van Nistelrooij heb ik een Genealogie uitgegeven in 1988; hierin op bl 307 en volgende de familie van Christofora/Stoffelientje.
Deze Genealogie waarschijnlijk aanwezig in de Bieb van BHIC en/of in de Brabant-collectie van de Universiteit van Tilburg.
Hopelijk heb je nog iets aan deze late reaktie.
Jan van der Heijden Geleen
Bart Gevers zei op 7 juni 2012 om 11:49
beste Jan, hartelijk dank voor de reactie. Wat is GTOB ?
gr Bart
Jan van der Heijden, Geleen zei op 7 juni 2012 om 16:46
Bart,

GTOB is Genealogisch Tijdshrift voor Oost-Brabant, helaas al enkele jaren opgehouden te bestaan.
De hele familie van Drunen wordt hierin uitvoerig behandeld.
Zeker aanwezig in de Bieb of Leeszaal van BHIC.
Jan van der Heijden (heijden343@zonnet.nl).
Frans Maes zei op 7 juni 2012 om 18:53
@Jan,

GTOB is NIET opgehouden te bestaan.
Alleen de papieren versie wordt niet meer gebruikt.

Zie http://www.gtob.nl

Mvg
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 11 juni 2012 om 11:19
Beste Jan,
wij hebben inderdaad in onze beide studiezalen (zowel in 's-Hertogenbosch als in Grave) de uitgaves van het Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant staan.
Je bent van harte welkom.

Met vriendelijke groeten,

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.