skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

begin achternaam smolders, (smeulders, smulders ) in ginneken 1634

yvonne vertelde op 20 september 2015 om 22:25 uur
mijn voorouder cornelis huijbrecht sprong ( spronck ) ook bekent als cornelius cornelij ( geboren 1613 breda ) getrouwd met francisca petri ( geboren 1612 den dungen uit henricus petri en aleida NN )

ze krijgen 1e kind in 1633 en de laatste in 1651.

nu heb ik begrepen dan in die tijd de mensen ook de naam van de vrouw gebruiken en de kinderen heten vanaf 1634 smolders of smeulders of soms smulders.

nu zoek ik de link waardoor zij de naam smolders, smeulders , smulders maar vooral smolders zijn gaan gebruiken.

ik ga ervan uit dat de ouders van francisca daar iets mee te maken moeten hebben !

heb al allerlei namen proberen te checken kwa getuigen bij de dopen van de kinderen maar het is een hele wirwar. De namen die voorbij komen zijn onder andere............van rucven, van bernagien, van der avort, enz

weet wel dat er ook namen voorkomen bij die dopen omdat cornelis een notaris in breda was en zijn vader was......... huijbrecht spronck ..... ook de schoonvader van gerrit de wijse die getrouwd was met maria spronx , dochter van huijbrecht en zus van cornelis.

dus er waren veel invloedrijke mensen dus mag uitgaan van dat cornelis met een invloedrijk persoon zijn dochter trouwde ????

Wie kan mij verder helpen met de link waarom de achternaam smolders vanaf dan word gebruikt ??????

Reacties (20)

willem m zei op 21 september 2015 om 08:51
was Cornelis Spronck molenaar?

m.v.g.
Sjoerd zei op 21 september 2015 om 12:42
In 1631 ook een kind?

Kind
Joannes Janssen
Geslacht
m
Datum doop
07-08-1631
Plaats doop
Ginneken
Vader
Cornelis Cornelis Janssen
Moeder
Fransken N.N.
Getuige
Wijnant Bernagie
Getuige
Maeijcken Ferdinandes
Deel
Rooms-Katholiek doopboek 1626-1645
Plaats
Breda
achternaam moeder niet genoemd

Heb je meer bronnen? Ben erg benieuwd naar de trouwakte en de reden waarom Cornelis Huijbrecht Sprong dezelfde is als Cornelis Cornelis Smulders
yvonne zei op 21 september 2015 om 19:32
hallo sjoerd
het ZOU kunnen watt je zegt kwa kind in 1631 MAAR ik kan dan cornelis cornelis janssen niet plaatsen !!!

trouwakte heb ik niet kunnen vinden.

cornelius cornelij ( cornelii ) zo word hij als eerste genoemd en zijn vader is huijbrecht cornelij spronck

verder als je de naam bekijkt bij van de vader bij de doop van de kinderen dan is het steeds in deze combi

1633 cornelius cornelij
1634 cornelius cornelij smolders
1636 cornelis cornelis smolders. en dan moeder francisca peters ipv petri
1639 cornelius smulders
1642 cornelius cornelii smolders
1643 cornelius cornelii smeulders
1645 cornelius cornelii smolders
1648 cornelius cornelii smolders
1649 cornelius smolders
1651 cornelius smolders

dus je snapt dat ik cornelis cornelis janssen hier niet in kan plaatsen en ook fransken niet als moeder !

maar mocht jij die trouwakte kunnen vinden laat mij het ook even weten aub ! en mocht ik hem vinden alsnog dan zal ik het hier ook plaatsen

en even als antwoord op de vorige vraagsteller.................... cornelis spronck was geen molenaar zover ik weet maar notaris !

hoop dat we samen hierin verder komen

groet yvonne
Max zei op 21 september 2015 om 19:39
Bij het stadsarchief Breda kun je nog een aantal vestbrieven vinden, waarin vermeld staat dat Cornelis Cornelis Smolders de jonge burger en bakker te Breda was. Hij werd op 26-03-1650 poorter van Breda, geboren te Ginneken.
yvonne zei op 21 september 2015 om 19:42
ik heb net even zitten neuzen en die fransken ZOU mogelijk de fransken kunnen zijn .... dochter van cornelis van eertrijck . en dat is inderdaad dan familie wat dat is dan een nicht. de familie van eertrijck en in dit geval catharina is de MOEDER van mijn bedoelde cornelius ! dus die fransken zou dan een nicht van cornelius zijn !!!! en dus mogelijk gelijke getuigen
Max zei op 21 september 2015 om 21:21
In de tijd waarin je nu zoekt werden in de dtb-registers vaak patroniemen gebruikt. In dit geval is Cornelius de zoon van een Cornelius Smolders. Het kan dus zijn dat zijn vader, behalve Cornelis Smolders ook Cornelis Jansen werd genoemd, zoon van Jan (de Molder?). Smolders of Smeulders betekent 'kind van de molenaar' vandaar de eerdere vraag. Het is dus niet waarschijnlijk dat deze Cornelius Cornelij dezelfde is als Cornelius Sprongh, omdat die de zoon van Huijbert Cornelis Sprongh was.
Bas den Brok zei op 21 september 2015 om 22:19
Als je op de website van het stadsarchief van Breda naar Smolders zoekt, dan is de oudste vermelding die tevoorschijn komt zekere Cornelis Jan Henrick Smolders alias Vosken (vestbrief Breda 24 december 1578). Dat zou Cornelius Cornelii Smolders' vader kunnen zijn. In dat geval heb je nog een kind erbij: Antonia, gedoopt te Breda (RK Brugstraat) 19 december 1637, dochter van Cornelius Vos en Francisca Peters van Huysgenbosch (in de acte zelf lijkt Huijligenbach te staan) met als peter en meter: Michael Arnolds en Catharina van Ethen. Kijk maar eens of dat zou kunnen.

Groeten, Bas
Sjoerd zei op 22 september 2015 om 14:35
Ik ben vrij zeker van het kind uit 1631 omdat Wijnant Bernagie als doopgetuige wordt genoemd. Bij een latere doop van kinderen van Cornelis en Francisca wordt de zoon van Wijnant, Goossen Bernagien, als getuige genoemd. Later ook nog een Peter Bernagien. Francisca is overigens de latijnse versie van Franske(n). De uitleg van Max is ook de reden waarom ik niet verwacht dat de vader van Cornelis Cornelis (Jansen) Smulders een Huijbert is. Gezien het patroniem is de vader waarschijnlijk een Cornelis Jan Smulders. De bevindingen van Bas lijken mij meer hout te snijden, ik denk inderdaad dat je daarop verder moet zoeken.
Max zei op 22 september 2015 om 15:19
Als ik de inleidende vraag van Yvonne goed heb gelezen, is zij op zoek naar de kinderen van Cornelis Sprong en niet naar de familie Smolders/Smulders. Bij zijn doop in 1613 wordt Cornelis in de index als Cornelius Cornelius vermeld, omdat het patroniem van zijn vader ook Cornelius is.
Max zei op 22 september 2015 om 15:49
De in 1613 geboren Cornelis Sprongh is al binnen een maand overleden:

Registratiedatum 06-05-1613
Bron Stadsarchief Breda
Begraafposten in de rekeningen van de Grote Kerk 1613-1614
Paginanummer 30v
Overledene NN Cornelissen
Relatie Huybrecht Cornelissen
Diversen Het kind werd begraven in de kerk en bij de uitvaart werd er gebruik gemaakt van een baarkleed en er werd overgeluid.
yvonne zei op 22 september 2015 om 18:18
oke bedankt voor het meedenken zover.
ik zal verder neuzen op die cornelis cornelis jansem smulders + franske. want het laatste kind van hun dus petrus smolders uit 1651 is wel degelijk de opa die uiteindelijk mijn opa word zeg maar. DAAR ben ik zeker van

mochten jullie mij nog iets verder helpen ben ik jullie heel dankbaar

grt yvonne
Max zei op 22 september 2015 om 21:44
Cornelius Cornelii Smeulders was eerder getrouwd met Maria Lanslotii Henrici Bervoets. Ondertrouw te Ginneken op 04-06-1626 (zie zoekakten.nl img 167/715), bruid ex Haga en huwelijk te Princenhage op 21-06-1626. Kind uit dat huwelijk gedoopt op 09-07-1627 (Cornelius Smullers).
yvonne zei op 23 september 2015 om 11:41
max

wederom bedankt voor het meedenken

zou allemaal best eens kunnen alleen zit ik nog steeds met dezelfde vragen en meerdere hierdoor

zoals

wie zijn de ouders van francisca en is zij wel de francisca geboren 1612 den dungen ???

weet nu niet eens de geboortedatum van de cornelius smolders die ik zoek.

alle getuigen die ik van de dopen van de kinderen heb............ kom ik nog steeds op de zelfde mensen uit en ook een link naar spronck dus moeten allemaal toch in dezelfde buurt met elkaar ergens verbonden zijn en ik zoek dus die band.

dus hoop dat je nog verder met me mee wilt denken

kun je misschien iets met de namen van de getuigen ???

grt yvonne
Max zei op 23 september 2015 om 13:07
De doopdatum van Cornelius zal wel niet meer te achterhalen zijn, omdat de rk dtb-registers van Ginneken pas in 1626 beginnen. Verdere informatie zul je uit de notaris- en schepenbankarchieven moeten halen (vestbrieven, testamenten e.d.). Bas den Brok heeft je daar eergisteren al een stuk verder mee geholpen. Je kent nu ook de achternaam van Francisca. Ik denk dat zij Huijligenbosch werd genoemd. Heijligenbosch is een buurtschap bij Berghem, maar of je haar familie daar ooit terug zult vinden weet ik niet.
willem m zei op 23 september 2015 om 13:31
o.b.v. doopheffers bij zoon Michael op 9 apr 1645, zou moeder Francisca Petri Boenders kunnen heten.

m.v.g.
Max zei op 23 september 2015 om 14:11
Cornelis Cornelis Jan Smolders is op 28-02-1667 te Ginneken begraven (in de kerk). Hij werd op 23-03-1662 nog in een schepenakte genoemd als schepen van Ginneken.
Sjoerd zei op 23 september 2015 om 14:21
Voortboordurend op de opmerking van Willem. Boenders is denk ik en variant op de achternaam Beens. Doopgetuige Gosuinus Bernagien was getrouwd met een Maria Beens en doopgetuige Maria Antonij Meeren met een Adrianus Petri Beens. Uit stambomen op het internet blijkt dat de naam Franciscus in deze familie ook voorkwam.
Sjoerd zei op 23 september 2015 om 14:25
Cornelis Cornelis Jan (S)molders wordt genoemd in een vestbrief uit 1638, deze is in de kantlijn geschreven bij een vestbrief uit 1624 waar zijn ouders, Cornelis Jan Smolders en Jenneke Joannis Dircx worden genoemd. Daaruit opmakende zijn andere kinderen uit dit echtpaar Sijmon, Adriaen en Dingna, al kan ik niet de hele akte ontcijferen.
Max zei op 23 september 2015 om 15:07
Ik zie alleen Adriaen en Dingna, broer en zus van Cornelis:

"Anneke Adriaens namens Adriaen Cornelis Jan Molders en Quirijn Dircx sone lantman tot Nootdrop (=Nootdorp) als vader ende voight van sijne kijnderen daer moeder aff was Dingne Cornelis Jan Molders dochter bijde welcke sij wittelijck gecostitueerd en gemechtich gemaekt is om te doen 'tgene naebeschreven volcht nae vuijtwijsen vande procuratie daer aff voir Schouthet, Borgemr., Schepenen ende Raedt der Stadt van Delft gepasseert opten 25en april 1624 die sij thoonde etc."
yvonne zei op 23 september 2015 om 18:14
jullie allemaal bedankt voor deze informatie !!!

zag echt tussen de bomen het bos even niet meer.

hoop dat ik zelf nu weer beetje verder kan komen

hartelijk dank

grt yvonne

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.