skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Doopinschrijving St Jan 'sHertogenbosch 1605

Herman van Mil vertelde op 29 juni 2022 om 12:14 uur
Doopboek nr 4 (1602-1606) van St Jan 'sHertogenbosch geeft op 21 dec. 1605 de doop van Nicolaus - vader is Jan van Mil .
Achter de naam Nicolaus staat een voor mij onleesbaar woord .
Wat zou dat woord kunnen betekenen ?
Computerbeeldje nr. 108
Folio nr. 208 .

Reacties (11)

Norah zei op 29 juni 2022 om 12:32
Het zou op een wederdoop slaan, dit volgens het archief Den Bosch.
AntonS zei op 29 juni 2022 om 13:48
Er staat 'reconc.' = reconciliatus = verzoend.
Herman van Mil zei op 29 juni 2022 om 15:14
Bedankt voor jullie snelle reacties . Maar wat zou de betekenis zijn van de wederdoop ?. Zou het kind al eerder gedoopt zijn volgens een andere religie ?
en de ouders na x jaren overgestapt zijn naar een ander geloof ?
Norah zei op 29 juni 2022 om 17:24
Dag Herman,

Dit speelde zich af tijdens de 80-jarige oorlog, en ook 's-Hertogenbosch had er zeer onder te lijden. Zie haar geschiedenis in die tijd, best wel interessant.
Ik vermoed dat de ouders eerst protestant geweest zijn, en later overgestapt naar volgens de R.K. Kerk het -ware geloof-, en ik denk ook dat zoon Nicolaas twee maal gedoopt is geweest.
reconciliatio= naast verzoening ook herstel.
Mvg.
Herman van Mil zei op 30 juni 2022 om 15:28
Duidelijke uitleg . Heel grote kans dat het toen zo gegaan is .
Weer wat geleerd .
Hartelijk dank !
Herman van Mil .
Norah zei op 30 juni 2022 om 20:09
Graag gedaan, Herman! Het schiet me net te binnen dat bij een wederdoop de dopeling niet altijd een pas geboren kind hoeft te zijn.
Mvg.
Herman van Mil zei op 30 juni 2022 om 21:46
Ja , ik vermoed dat er meestal een langere periode tussen zal zijn . Misschien wel jaren . Voor mij de puzzle om uit te zoeken wanneer dat het geval geweest zou zijn . Maar dat wordt puzzlen in een hooiberg .
Michiel zei op 1 juli 2022 om 21:42
Verschenen Jo. Nicolaes van Mil zoene wijlen Jo. Johans van Mil verweckt bij Joffvrouwe Catharina van Venloe zijne Ierste huysvrouwe en heeft openlijk bekend en beleden dat Arendt van Mill en Jan Henricxz van Tilborch zijn gewezen momboiren hem rekening, bewijs en reliqua heeft gedaan over zijn goederen, ...13 maart 1614 (kwitantie voor de momboiren voor de goederen die zij krachtens erfdeling hebben beheerd)
Michiel zei op 1 juli 2022 om 21:46
Het kan zijn dat krachtens meerderjarigheid van Jonker Nicolaes van Mil het momboirschap beëindigd is, hij zou dan in 1614 23 jaar of 25 jaar zijn geworden.
Herman van Mil zei op 2 juli 2022 om 20:10
Weer veel nieuws over meerdere aspecten bij de "Millen " familie .
Dank daar voor . Voor mij veel extra speurwerk !

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.