skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Geertruidenberg periode 1929 - 1933

Loek Timmerman
Loek Timmerman vertelde op 23 januari 2022 om 12:58 uur
Hallo, ik ben op zoek naar iemand die heel veel weet over het Geertruidenberg in de periode 1929-1932. Iemand die veel weten over gastarbeiders in die periode. en voor welke werken ze werden ingehuurd? (Bouw Dongecentrale II, spoorbrug over de Donge?) Maar vooral, waar vonden ze onderdak?. Ik heb mij laten vertellen dat "De Kazerne" in die tijd diende om gastarbeiders tijdelijk te huisvesten. Ik wil hier graag meer over weten omdat mijn Oma destijds in Geertruidenberg woonde en verkering kreeg met een Duitse Gastarbeider (timmerman/uitvoerder van beroep). Hij blijkt nu mijn opa te zijn. Ik heb deze man al gevonden en weet dat hij in deze periode in Zuid-Nederland werkte, maar ik mis nog de link naar Geertruidenberg. Wie kan mij helpen?

Reacties (7)

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 26 januari 2022 om 12:10
Hartelijk dank voor je vraag, Loek! Heb je misschien al geïnformeerd bij het Regionaal Archief Tilburg? Daar worden namelijk de archieven van Geertruidenberg bewaard. Je zou het ook eens na kunnen vragen bij de heemkundekring van Geertruidenberg: https://geertruydenberghe.nl/.
Veel succes met je onderzoek!
Loek timmerman zei op 26 januari 2022 om 19:12
Dank je wel Lisette, ik heb een mail naar de heemkundekring gestuurd. In Tilburg ben ik al geweest, maar daar is vrijwel niets te vinden in die periode.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 27 januari 2022 om 09:25
Wat jammer, hopelijk kan de heemkundekring iets voor je betekenen. Veel succes ermee!
Dorethé zei op 27 januari 2022 om 12:27
Je zou ook eens kunnen zoeken in oude kranten, bijv. via Delpher of via de regionale archieven
Loek timmerman zei op 27 januari 2022 om 19:26
Goeie tip, ga ik doen.
Norah zei op 28 januari 2022 om 11:58
Zeer bijzondere zoekgeschiedenis, staat me nog goed bij. En dan dat je nog zo ver gevorderd bent... Mooi!
Naast die Heemkundekring, daar móet men toch meer weten, is er nog een optie om de gemeente aan te schrijven/mailen in deze tijd. Eventueel Rijkswaterstaat?
In elk geval heel veel succes verder gewenst, je wordt gevolgd:)
Mvg.
Loek timmerman zei op 29 januari 2022 om 10:09
Dank je Norah. Het is inderdaad heel bijzonder. Mbt Heemkundekring: ze reageren eigenlijk niet wat ook wel bijzonder is. Dat is jammer, maar wellicht volgt er nog een reactie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.