skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Gezocht herkomst en huwelijk van het echtpaar Hans Michiel Frederiks en Maria Magdalena Lange ca 1720-24

Michiel vertelde op 25 april 2024 om 08:08 uur
Hans Michiel Frederich (Fred(e)riks, Fredricx enz.) trouwt ca 1720-1724 Maria Magdalena Lange (de Lange, Langer, Langerin).
Hun (voor zover mij bekend) oudste kind Anna Catharina Francisca wordt op 24 december 1724 in Maastricht (St Catharina) gedoopt.

Hij treedt vermoedelijk begin 1726 in dienst van het infanterieregiment baron van Keppel, sinds 1733 Tilly. Tot 1740 worden in de opeenvolgende garnizoensplaatsen van dit regiment meer kinderen geboren.

Zij heeft vermoedelijk een broer Jan Baptist Lange (later: de Lange, de Langh), die in 1734 in Roosendaal trouwt met Adriana van Hoe(c)k, geboren Ieper. Zijn herkomost- of geboorteplaats wordt niet vermeld. Hij is eveneens soldaat in het regiment Tilly, maar vestigt zich met zijn (kinderrijk) gezin in de jaren 40 van de 18e eeuw in Bergen op Zoom, waar hij ook het burgerschap verwerft.

Waarschijnlijk komt het gezin Frederiks-Lange uit Duitsland en is daar ook getrouwd. Hans Michiel Frederiks is mogelijk ca 1724 om economische redenen naar de stad Maastricht gekomen. Van familiebanden daar is mij niet gebleken. Het echtpaar is katholiek.

Weet iemand of kan iemand aanwijzingen geven omtrent de herkomst van het echtpaar Hans Michiel Frederiks en Maria Magdalena Lange, in het bijzonder waar ze getrouwd zijn en of er kinderen vóór 1724 zijn geboren? Misschien heette de vader van Hans Michiel eveneens Hans Michiel (of Johann Michaël), maar dat is niet zeker.
De gebruikelijke databases (zoals Familysearch, Geneanet enz.) ben ik al nagegaan.

Reacties (5)

Norah zei op 25 april 2024 om 12:05
Dag Michiel,

Bij de dopen in Maastricht heette de moeder 2 maal Maria Helena Langen >


Na doop 24-12-1724(zoals vermeld);
doop Maria Helena Jr. ~05-02-1727 Maastricht(Catharinakerk).
Ouders Joannes Michael Frederix x Maria Helena Langen.
Michiel zei op 25 april 2024 om 12:36
Norah,

Ja, maar bij de dopen van de andere 6 kinderen die buiten Maastricht zijn geboren, heet de moeder (Maria) Magdalena. Dus ik denk dat de roepnaam van haar Lena (o.i.d.) was, wat voor de pastoor zowel Helena als Magdalena kon zijn.
Bovendien is één van haar kleinkinderen Maria Magdalena genoemd.

De namen van de doopgetuigen heeft niet tot opheldering van hun herkomst geleid, het waren meestal andere soldaten (of hun echtgenotes), met uitzondering van haar (vermoedelijke) broer Jan Baptist Lange.
Michiel zei op 25 april 2024 om 12:58
Die heb ik al geraadpleegd, Dorothé, en in aanvulling ook de verfilmde stamboeken e.d. die op Familysearch staan. Ik vond Hans Michiel Frederich daarin niet.
De militaire gegevens omtrent hem vond ik in de zgn "Contra-rollen der servitiën" (archief Indivieze Raad Maastricht via website RHC Limburg), een incidentele vermelding bij de doopakten en uiteraard door de chronologische volgorde van de "doopplaatsen" vergeleken met de plaatsen (en jaren) waarin het regiment Van Keppel (sinds 1733 Tilly) in garnizoen heeft gelegen.
Michiel zei op 25 april 2024 om 13:03
Het overlijden van Hans Michiel Frederich en zijn vrouw heb ik ook niet kunnen vinden. De doop van zijn (voor zover mij bekend) laatste kind in 1739 in Deventer, is het laatste levensteken van hen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.