skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Index vredegerechten uitgebreid met 6.500 akten Boxmeer en Ravenstein

Christian van der Ven, BHIC vertelde op 24 april 2012 om 12:05 uur
Hallo allemaal,

Misschien hadden jullie het nieuwsbericht al gezien, maar bij deze nog eens een extra attendering voor de gebruikers van dit forum:

Het BHIC heeft de index op de archieven van de vredegerechten op zijn site uitgebreid met ruim 6.500 vonnissen, akten en uitspraken afkomstig van de vredegerechten Boxmeer en Ravenstein. Dit dankzij een gift van de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV) afdeling Land van Cuijk en Ravenstein. De archieven van de vredegerechten zijn een belangrijke bron voor historisch onderzoek. Je vindt hierin informatie over het dagelijkse leven van personen.

Meer informatie:
http://brabantsebronnenblog.blogspot.com/2012/04/index-vredegerechten-uitgebreid-met.html">http://brabantsebronnenblog.blogspot.com/2012/04/index-vredegerechten-uitgebreid-met.html">http://brabantsebronnenblog.blogspot.com/2012/04/index-vredegerechten-uitgebreid-met.html

Zoeken in vredegerechten: www.bhic.nl/vredegerechten">http://www.bhic.nl/vredegerechten">www.bhic.nl/vredegerechten

Veel onderzoeksplezier!

Reacties (9)

Dorethé zei op 24 april 2012 om 22:55
Hoi Christian,

Nee, nog niet gezien, maar inmiddels wel weer enkele interessante akten gezien. Dit soort akten zijn mooi ondersteunend bij de bewijsvoering van de in de DTB / BS gevonden familieverbanden.
Christian van der Ven, BHIC zei op 25 april 2012 om 09:16
@Dorethé: Ah ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik zie zelf zulke bronnen veel eerder als 'verhalentrommels' waarmee de personen in een stamboom meer 'kleur' krijgen. Maar inderdaad, ook familierelaties tussen de personen kun je er uithalen. Belangrijk! Dank voor je reactie!
Dorethé zei op 25 april 2012 om 23:28
@Christian, inderdaad, ook een bron voor een mooie "aankleding", een bron van gegevens die je meer leren over de mens achter de namen, data en plaatsen, wie waren ze, wat deden ze, waar woonden ze, ...
Dit soort akten - en ook vergelijkbare akten uit het oud rechterlijk en notarieel archief - hebben mijn onderzoek naar bepaalde personen waar ik maar niet verder mee kwam, weer vlot getrokken.
jan van der Biezen zei op 26 april 2012 om 13:13
Hallo Christian,

Fijn dat steeds meer bronnen op deze manier geindexeerd worden, maakt het vinden van aanvullende gegegevens makkelijker en maakt het zoeken leuker, je krijgt meer kijk op het leven van mensen.

Groet

Christian van der Ven, BHIC zei op 26 april 2012 om 13:18
@Dorethé: Goed om te horen! En er komt nog véél méér aan. :-)

@Jan: Precies! Door dit soort akten gaan al die voorouders weer 'leven'. Daarom is de toegankelijkheid van deze bronnen belangrijk. Als BHIC dragen we daar graag een steentje aan bij, door het opnemen van die indexen in onze database.
Dorethé zei op 26 april 2012 om 16:59
@Christian, ben benieuwd! Een nadeeltje: mijn lijstje van op te zoeken akten in de Citadel groeit en groeit en groeit ... :-))
Alle liefhebbst/ers... zei op 27 april 2012 om 02:13
Het ALLERMINSTE wat men kan zeggen is:

D A N K u W E L !!

We zullen het gebruiken.

Dinie zei op 6 mei 2012 om 16:02
Beste Christian,
heel erg bedankt voor deze geweldige
schat aan informatie.
Ben al verschillende familieleden tegengekomen, van kleine ruzie`tjes tot toeziend voogd.
Dat maakt zo`n stamboom natuurlijk veel leuker als je ook een beetje de achtergrond van je familie kent.

Dank je wel
Christian van der Ven, BHIC zei op 7 mei 2012 om 15:21
@Dinie: Fijn om te horen dat je al zoveel verhalen uit deze nieuwe online bron hebt kunnen halen!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.