skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Inkwartieringen St Anthonis 1694 - 1697

Rob Ermers vertelde op 16 januari 2022 om 11:14 uur
Beste mensen,

In de jaren 1694 - 97 waren er soldaten ingekwartierd in St Anthonis (St Tunnis), telkens voor ongeveer 2 weken.

7018.399 Stukken betreffende de inkwartiering en fouragering van Brandenburgse, Nassause en andere vreemde dragonders en soldaten te St. Anthonis gedurende de negenjarige oorlog, 1694-1698.
(Zie voor nadere info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Negenjarige_Oorlog_(1688-1697).)

In deze stukken worden inwoners van St Tunnis genoemd die een of meerdere ruiters of officieren samen met hun paarden opnamen en daarvoor ook betaald kregen. Ik heb ze via Transkribus getranscribeerd en ben nu bezig met de verdere uitwerking.

Er wordt niet telkens vermeld tot welke legers die ruiters behoorden (al wordt op p. 31 (NL-HtBHIC_7018_0399_031.jpg de Brandenburgse ruiterij genoemd). Overigens waren er ook enkele vrouwen en kinderen bij.

Bijzonder is dat enkele namen van ingekwartierden worden genoemd. Het leek mij interessant die nader te onderzoeken. De namen die ik kan lezen zijn de volgende (alle op NL-HtBHIC_7018_0399_002.jpg):

- Joanes Dyssers
- den Keijser
- Adam Jans Uffeleer
- Hans Juryen
- Joannes Nijman
- Kotterman
- Jancko
- moijoor Smits
- den oversten Duenne
- Ritmester Renes (NL-HtBHIC_7018_0399_004.jpg)

Jammergenoeg kan ik ondanks speurtochten op internet geen van deze namen verder thuisbrengen.

“In jaer 1695 den 20 september heft hier gewest den kornet battelaer hier geloesert [=gelogeerd] met een koenon met 37 perden doen sej nae het looei waeren gewest van de koneinck perden”.

Het looi verwijst mogelijk naar Het Oude Loo in Apeldoorn, dat in 1684 door Willem II was gekocht.

Mijn vraag is: Hebben jullie adviezen om deze regimenten verder te duiden?

Alvast hartelijk dank.


Reacties (3)

Max zei op 16 januari 2022 om 13:10
Het is erg lastig om de verschillende compagnies te duiden. Voor een overzicht van alle Staatse troepen, of wat daarvan over is, zie: https://web.archive.org/web/20110724161944/http://www.milwiki.nl/dutchregiments/index.php?n=Index.REP-StaatseLeger

Je kunt de namen van de commandanten ook vergelijken met de zeer uitgebreide inkwartieringslijsten uit Den Bosch op https://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/inkwartiering/_index.1.htm?p1=../_index.1.htm?title=Bronnen&t1=Bronnen&title=Inkwartiering
Daar vond ik wel een ritmeester Renesse in het regiment van Jacob van Wassenaer in dezelfde periode (oktober 1694). In hetzelfde regiment komt later (1713/14) ook een ritmeester Smits voor, maar ik betwijfel of dat dezelfde is als "mojoor Smijts".

N.B.: Ik lees de eerste naam als Joannes Vijssers, de tweede als Usseleer.
Rob zei op 16 januari 2022 om 13:22
Heel erg bedankt Max, ook voor het meekijken.
Max zei op 16 januari 2022 om 13:39
In het geval van St. Anthonis kun je ook nog de dtb-registers van Grave doorzoeken op de militaire termen "soldaat" of "ruijter" e.d. Zo vond ik daar onderstaande akte uit 1698 waarin een "major Smits" wordt genoemd, die kennelijk uit een Engels of Schots regiment afkomstig is (Smith, bruidegom Morrison)

(Akte)datum: 06-04-1698Plaats: Grave
Bijzonderheden:
Datum ondertrouw: 21-03-1698
Bruidegom
Jan Morissen
Weduwnaar
Diversen: ruijter onder den major Smits
Bruid
Anneken van Beurden
wonende te Grave, Weduwe
Eerdere man
Hendrick Nuijts
Eerdere vrouw
Lijsbeth vander Heest

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.