skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Jan van Hellemont (* ca 1540 ?)

Robert van der Hall vertelde op 12 augustus 2011 om 09:11 uur
Wie kan mij verder helpen met DTB (vooral zijn ouders) van Jan van Hellemont, drossaard te Heeswijk, Dinther, Schijndel en Berlicum?
Hij is de vader van Jan die op 7 september 1608 te Amsterdam met Dieuwertje Bicker trouwde en van Anneke die trouwde met Petrus Willems van Grinsven (*ca 1565).

Reacties (23)

Willy zei op 12 augustus 2011 om 10:27
Robert,

DTB-gegevens zijn zeldzaam in de 16e eeuw, je bent dan veeleer aangewezen op gegevens uit het schepenprotocol waarmee ooit leeftijden/sterfjaren te reconstrueren zijn.

Hebben we hier te maken met de grootouders van Jan van Amstel?
Robert zei op 12 augustus 2011 om 10:49
Goede morgen Willy,

Dank voor de reactie: inderdaad, Anneke van Hellemont is de grootmoeder moederszijde van Jan van Amstel, de "kapitein".
Heb je misschien een hint voor de protocollen?
met groet!
John zei op 12 augustus 2011 om 12:16
Zie je Robert, bij dit forum succes verzekerd ! Hier wordt je altijd prima geholpen.
Willy zei op 12 augustus 2011 om 16:15
Robert,

ik weet niet wat er aan rechtelijk archief of andere bronnen van de genoemde plaatsen aanwezig is, misschien dat Marriet of Christian hier iets over kunnen zeggen.

Succes!
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 15 augustus 2011 om 10:01
Beste Robert,

ik kan je hier alvast de jaartallen geven van de schepenbankarchieven van de genoemde plaatsen.
Voor het inzien van de inventarissen van deze archieven kun je terecht op onze website bij het onderdeel 'historisch onderzoek doen' en dan vervolgens aan de linkerkant kiezen voor 'archievenoverzicht' en dan voor 'justitie en rechtspraak'. Je ziet dan bij het onderdeel 'rechterlijke instellingen' de 'plaatselijke leenhoven en schepenbanken'.

Schepenbank Heeswijk, 1652-1811
Schepenbank Dinther, 1516-1811
Schepenbank Schijndel, 1530-1811
Schepenbank Berlicum, 1561-1811

Alvast veel succes en mochten er nog vragen zijn, dan mag je ons ook altijd bellen (073-6818500).

Met vriendelijke groeten,
Dorethé zei op 15 augustus 2011 om 11:08
Robert,

Bij het onderdeel "Onderzoek" -> "Gescande bronnen" vind je scans van schepenprotocollen van onder andere Dinther en Heeswijk (zie blauwe balk bovenaan, groene vierkantje).

Indexen op schepenprotocollen vind je bij "Onderzoek" -> "Boeken en Archieven". Scroll een stukje naar beneden, daar vind je Schepenen en Notarissen. Je kunt zoeken met gebruikmaking van wildcards.

Kijk je bij "Over ons" -> "Links" (blauwe balk, oranje vierkantje) dan vind je o.a. de Henk Beijers Archiefcollectie met veel Schijndels en andere Brabantse bronnen. Misschien kun je ook wat vinden in de Bossche Encyclopie (staat ook onder "Links"). Wellicht is er onder "Links" meer van je gading te vinden.

Kijk ook even onder "Stamboom" -> "wat zit erin?" (oranje balk, rode vierkantje). DTB van de Abdij van Berne bijvoorbeeld begint in 1588 en de index hiervan staat online.

Succes met je speurtocht.
Dorethé zei op 15 augustus 2011 om 11:09
Bij "Stamboom" -> "wat zit erin" moet natuurlijk zijn blauwe balk, rode vierkantje ;).
eduard zei op 5 juni 2013 om 16:00
robert, ik haak in op een oude correspondentie. ik zoek naar details van Jan's zoon, Jan Janz van Hellemont, die getrouwd was [zoals je al vermelde] met D. Bicker op 7 sept 1608. [zie Elias, etc].
met name zoek ik naar zijn beroep te Amsterdam.
Henk zei op 6 juli 2013 om 09:28
Eduard,
Ken jij deze gegevens:

Dieuwertje Bicker (1584-1641) married Jan Jansz. van Helmont on 7 September 1608 (DTB 413/251). She was the daughter of Gerrit Pietersz. Bicker, and the granddaughter of Pieter Bicker. Jacob Jacobsz. Bicker was the grandson of this same Pieter Bicker and Dieuwertje's cousin (Elias, Vroedschap, pp. 289 and 485). Jan Jansz. Helmont (1573-1617) was a merchant born in Eindhoven (Gelderblom, Zuid-Nederlandse kooplieden, p. 303 and Prosopographic Data Base). Dieuwertje was a first cousin of the deceased. On 10 September 1609, Jan Jansz. Helmont and Diewertje Bicker had their son Gerrit baptized in the O.K. in the presence of Jacob Lauwersz. and Aeltje Ariaens (DTB 4/293). She was portrayed as one of the regentessen of the Burgerweeshuis, possibly in 1634, by Jacob Adriaensz. Backer (Blankert, Amsterdams Historisch Museum, p. 23).

- Jan Jansz. Helmont was dus volgens deze bronnen een koopman.
eduard zei op 6 juli 2013 om 14:57
bedankt henk. doop details waren nieuw. Elias geeft ons ook al 'koopman'. Omdat de Jan Janz (1573-1617) op wat ouder leeftijd (35)mag 'toetreden' in de voorname Amsterdamse Bicker familie door met Diewertje te trouwen moet hij zelf ook een gedegen portfolio hebben gehad. Maar in wat? (zijn huis 'jupiter' geeft geen aanwijzing). Vader Jan was 'drossaard' maar waar hij zijn vermogen gemaakt heeft?
Henk zei op 7 juli 2013 om 13:33
Wat mij wel opvalt is dat vermeld wordt dat Jan in Eindhoven geboren is.
Er is echter deze doop in Den Bosch:
------------------
identificatie 141025
bron DTB-053
datum 29/8/1573
soort Dopen
toegang Dopen (DenBosch)
vindplaats GAHt
Personen
Helmont, van Jan (m); Gedoopte
Wettig: ja

Helmont, van Jan (m); Vader
Patroniem: Goiartssen

NN, NN (v); Moeder

Putdr., Melken Peter van der; Getuige
Aldenhoven, Hanrick van; Getuige
---------------------

Dat Diewertje in de winter van 1618 naar Gemert afreist om getuige te zijn van de doop van Jan van Amstel doet vermoeden dat de brabantse families idd ook al aardig arrivé waren. Het "mag toetreden" lijkt dan veeleer op een bewuste verbinding tussen de Amsterdamse kooplieden met die van Brabant. Met o.a. van Amstel, van Helmont en van Grinsven zal dat wel gelukt zijn. Deze families waren rond het 12 jarig bestand behoorlijk aan hun trekken gekomen...
eduard zei op 7 juli 2013 om 16:36
Mee eens. 'Toetreden' was 'gelijkwaardig zijn' wat bij een Bickers familie een allerhhoogste maatstaf vormde in 1608. In 1602 was Jan Janz al een van de 32 top Noord Nederlandse inschrijvers in de VOC met F 11.100 (Dillen[1958]p.259). Gegeven dit VOC belang vermoed ik een eerder belang in de Voorcompangien (zoals de Brabantse Comp) maar nog niet kunnen vinden. Er zou een zog van activiteiten/en of hoog familie bloed te vinden moeten zijn. [hoop ik]. Bij de rijkste koopmannen in Amsterdam begon net die tijd de mode om 'patrisiche tietels' aan te trouwen maar Drossaard was een ambt, niet een erfelijke tietel.
eduard zei op 7 juli 2013 om 17:27
correctie:
Jan Jansz van Hellemont [Helmond] participatie in de VOC van F11.100 was in 1612, niet 1602.[Dillen 259]. JJvH deed verder mee aan het assoratie contract van 1613 voor F21.000 [en Aeltje Andires Boelens, 22.000 (Dillen 81).
Eduard
Henk zei op 7 juli 2013 om 20:38
Als we het hebben over de pecunia dan kunnen we niet om Dirk Van Osch heen.
Jou wel bekend als vroege adapter van de Compagnie.
Traditiegetrouw moeten we dan naar familiebanden kijken. Maar ik denk dat dat in dit geval niet aan de orde is.
Oss had volgens mij rechtstreekse banden met Holland.
Eduard zei op 8 juli 2013 om 02:17
?
Dirck van Os (Oss/Osch) was een van meest centrale en vermogende figuren in Holland. (maar minder dan de Bickers familie en er waren anderen). Dirk was Antwerpenaar van voorname afkomst maar jong in Amsterdam en vroeg burger. Van de Witte Zee, Oost Zee, Comp vVerre, VOC, Beemster, etc. . Bedoel je dat je weet of van Os directe banden had met Helmond??
Ad Hendriks zei op 30 april 2014 om 18:55
Robert,

Ik heb indicaties dat Jan een zoon is van Aerd (Aerdt of Aerden) van Helmont om volgende:
Peter WILLEMS, man en momboir van Jenneke zijn huisvrouw en Jan AERTS van HELMONT man en momboir van Gerartken zijn huisvrouw dochters van wijlen Lambert Jans van BERLICOM, gaan erfdeling aan van de goederen van wijlen de ouders van Jenneke en Gerartken: te 's-Hertogenbosch een huis in de Vuchterstraet tegen over de Geerlingse brug, een huis in de Berewoutstraet; renten en chijnsen.
RA 1850 27.3.1589 f 132

Deze Aerdt zou weer genoemd zijn:
RS,047-1.doc

UD RECHTERLIJK ARCHIEF SCHIJNDEL inv.nr.47
ALGEMEEN SCHEPENPROTOCOL periode 1561 - 1563

fol.19 26.12.1561
Gelegateerd in een testament de dato 21.2.1543 aan 'den armen der TAFELEN DES HEYLIGEN GEEST een stuck lants aen delschot genoempt den Eekelhoff met eenen ecker tegen Aerts van Helmont gelegen ende noch een stuck lants aen die Moertcuyl gelegen'.

fol.49v 3.3.1561
AERT PAUWELS VAN HELMONT schout ende stadhouder vanden Heere van Heeswijck.

fol.59v 28.4.1562
AERT VAN HELMONT als schout van Heeswijk,Schijndel etc.

Dat drossaard niet erfelijk is klopt, toch waren minimaal drie generaties opvolgend schouten van Heeswijk etc.
Aerdt, Jan, Aerdt (oudste broer van Jan die met Diewertje huwde).
Jan was drossaard terwijl zijn zoon schout was.
Deze zoon Aerdt was eveneens vermogend, gezien de erfdeling van zijn echtgenote Marijken Henrick Lamberts Hendricx.
Dit koppel is grootouders van Anna van Boxhoorn echtgenote van Jan van Amstel.
Anna was gezelschapsdame van Margaretha van Raephorst, weduwe Jan Jans Janszn van Helmont. Toen Jan van Amstel haar vervangen had door een gezelschapsheer, kon hij Anna huwen.

Als je meer te weten komt over deze tak van, ook mijn, familie, laat mij dat dan weten?
Robert van der Hall zei op 6 mei 2014 om 12:53
Goede middag Ad,

Ik ben je niet vergeten en veel dank voor de informatie! Logerende kleinkinderen houden je van het werk. Ik ben nog bezig met een kleine reconstructie teneinde geschatte geboortedata goed te vermelden. Ik weet niet of we dit via het forum communiceren of via privé mail. Het resultaat kunnen we altijd nog op het forum publiceren. Mijn email is
robertvanderhall A gmail.com.
Theo Dillissen zei op 8 augustus 2015 om 17:53
Een van mijn voorvaderen heette gerardus Dillissen Hellemonts
Kind werd ter doop gehouden op vrijdag 24 oktober 1698 Rooms katholiek In Roosendaal in RK Doopboek 1682-1711
Sjaak van Amstel zei op 25 oktober 2016 om 00:02
De replica van VOC-schip "De Halve Maen" was onlangs bij de Hermitage in Amsterdam. Op hun gerelateerde website las ik dat Jan Jansz van Hellemont de eigenaar was van dit schip, gelinkt aan het ontstaan van New York-USA !
Helena zei op 25 oktober 2016 om 01:10
https://www.halvemaenhoorn.nl/geschiedenis/
''De vroegst bekende schipper op de Halve Maen is Maarten Pietersz uit Schellinkhout, een bekend schippersdorp dicht bij Hoorn. Zijn naam komt voor in de verkoopakte die in februari 1609 wordt opgemaakt wanneer de eigenaar, de gefortuneerde koopman *Jan Jansz van Helmont* het jacht de Halve Maen aan de VOC-Kamer Amsterdam verkoopt.'
Peter van de Laar zei op 25 oktober 2016 om 09:32
Google eens op "de Cattenberch, Vrijstraat Eindhoven", daar vind je nog meer over Jan (Aerts) van Helmont.
Zijn ouders zijn waarschijnlijk Arnold van Helmond, zn Paul van Helmond (alias Cremers) en Anna Jans van Berckel, overl. <1564;
Arnold van Helmond is schout van Schijndel (1544), en de oudst bekende drossaard van Berlicum {Berlicum, Zwerftocht door het verleden, deel I, pag. 215}
Anna van Berkel is een dochter van Jan Claesz. van Berckel; en dan zitten we in nog in Schijndel; hij heeft zijn voorouders in den Bosch.
jan lange zei op 25 oktober 2016 om 12:08
Wellicht is Joannes van Helmont, pastoor St. Anthonis , overl. 19.4.1663 aldaar en pastoor vanaf 24.6.1646 ook nog familie; hij komt uit Schijndel nl.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.