skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Johannes vd Broeck x Elisabeth Pibels, huwelijk ca. 1665?

VvdHeijden vertelde op 19 augustus 2017 om 16:39 uur
Goedendag,

bij mijn onderzoek naar voorouders van Barbara van den Broek, gehuwd met Reinier van Beugen, stuitte ik op een nogal militair voorgeslacht. Allereerst vond ik eindelijk (want zij leefden vanaf ca. 1700 te Brielle) hun huwelijk te Grave, op 16 december 1696, waarbij Reinier korporaal gelegerd te Maastricht is.
Omdat hij zijn oudste zoon Mattheus noemt, vermoed ik dat hij een zoon kan zijn van Matthijs Reiniers van Beugen uit Den Bosch (deze huwt 1653 met Jenneke Peters van Nuenen. Ik dien nog na te gaan of dit Reiniers ouders zijn). Gezien dat hun andere zoon Johannes heette, waarbij de getuige Thomas van den Broek was, ging ik op zoek naar een verwantschap tussen Thomas en Barbara.
Slechts één gezin kwam ik tegen, met kinderen Thomas en Barbara, namelijk het echtpaar van den Broek x Piebels, zoals hieronder weergeven.

Johannes van den Broeck, gehuwd met
Elisabeth Pibels, gedoopt te Bergen op Zoom op 19 oktober 1636.
1. Barbara van den Broeck, gedoopt te Bergen op Zoom op 17 juni 1668 (get. Martinus Houdt, Adriaen Verbruggen) x Reinier van Beugen.
2. Thomas van den Broeck, gedoopt te ’s-Hertogenbosch op 27 mei 1674.

Elisabeth Pibels komt uit een zeer militaire familie; haar vader was de Schotse korporaal John Pibles (Peebles), gelegerd te Bergen op Zoom. Haar moeder, Louise de Largilliere, die tweemaal eerder met een Schots militair gehuwd was, was een kleindochter van Vasse de Villers, majoor te Bergen op Zoom.
Haar voorgeslacht is mij wel bekend.

Het gaat mij nu om Johannes van den Broeck. In de eerste plaats, waar is hij toch gehuwd met Elisabeth Pibels? Ik kan mij voorstellen dat ook hij een militair geweest kan zijn. Hun eerste kind krijgen zij in 1668 te Bergen op Zoom, maar in 1674 wonen zij in Den Bosch. In 1696 huwt hun dochter in Grave, waarna deze naar Brielle vertrekt.
Te Bergen op Zoom zijn genoeg lieden met de naam Johannes, maar zolang ik geen huwelijk heb kan ik niets over zijn achtergrond zeggen.

Wellicht kunt u mij op een spoor brengen?

vriendelijke groet,

Vincent van der Heijden

Reacties (5)

Norah zei op 19 augustus 2017 om 23:50
Ben de N.H. huwelijken 1664 t/m 1668 van Bergen op Zoom nagegaan, niets kunnen vinden. Is er ook al in Den Bosch gezocht?
Het huwelijk kan natuurlijk overal plaats hebben kunnen vinden, denk hier ook aan Maastricht b.v. Zag daar Thomas Pibels, een oom van Elisabeth?, doopgetuige was rond die tijd.
Mvg.
VvdHeijden zei op 20 augustus 2017 om 01:05
Wellicht is Den Bosch een optie; jammer dat deze huwelijksregisters niet geindexeerd zijn, dus dat zal bladeren worden! Er waren natuurlijk ook militairen in het Belgische. En mochten ze evt. in Zeeland gehuwd zijn, denk ik niet dat het terug te vinden is. Notarieel vind ik niet heel veel. Ik kom in Bergen op Zoom wel een Johannes van den Broeck uit Aalst tegen, maar zoals gezegd, zijn er wel meer met die naam..
de doopgetuige "Martinus Houdt" is overigens Elisabeths halfbroer, uit haar moeders tweede huwelijk met Thomas Hoult.
VvdHeijden zei op 20 augustus 2017 om 14:47
Ok, iig niet in Den Bosch gehuwd 1659-1668. Misschien dat de naam Barbara wat zou kunnen opleveren...
Norah zei op 20 augustus 2017 om 16:11
Ben bang van niet. Er was een doopgetuige die ook Barbara heette bij doop 1668.
U kunt eens proberen om de doopgetuigen na te gaan bij doop Thomas.
V vd Heijden zei op 8 januari 2022 om 14:01
Nog geen huwelijk gevonden; wél meer context m.b.t. het leven van Johannes van den Broeck; even als zijn schoonvader en schoonzoon blijkt hij inderdaad militair te zijn geweest.

na Bergen op Zoom lijkt hij naar Emmerik te zijn gegaan; vanuit hier komt hij in 1674 als lidmaat te 's-Hertogenbosch. Hij is vaandrig onder majoor Thomas Livingstone. In 1679 trouwt hij als weduwnaar (hervormd) met Jenneke van Ouwerkerke. Vermoedelijk is hij dezelfde als de Johannes [van den] Broeck die in 1690 als korporaal-luitenant te Grave wordt vermeld; hier trouwt zijn dochter Barbara in 1696.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.