skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Kunstschilder Reinier Willem Kennedy, 1881-1960

Ann Stanneveld vertelde op 16 mei 2012 om 22:57 uur
Ik doe onderzoek naar de kunstschilder Kennedy. in een van zijn dagboeken vond ik een aantekening dat hij als decoratieschilder gewerkt had bij dhr. J. Fens Catharinastraat in Breda, Weet iemand daar iets over?
kent iemand muur- en/of plafondschilderingen die van Kennedy zouden kunnen zijn in Nederland, Belgie of Frankrijk. mogelijk heeft hij ook aardewerk of porcelein beschilderd, in zijn schetsboeken zijn daar aanwijzingen voor.
Kennedy is in Dordrecht geboren, kunstacademie in Rotterdam en Brussel (1901-1914) Moest eind 1914 België verlaten ivm met de eerste wereldoorlog werkte daarna In Dordrecht tot hij in 1928 werd opgenomen in Vrederust waar hij in 1960 is overleden.

Reacties (7)

theo zei op 17 mei 2012 om 20:49
In het bevolkingsregister van Breda 1900-1920 deel 5 pag. 30 wordt een Cornelis Johannes Fens vermeld geboren 's-Hertogenbosch 12 april 1868 van beroep (huis)schilder. Hij woonde aan de Catharinastraat. Bij hem in woonde zijn broer Johannes Josephus Fens geboren Tilburg 10 december 1869, ook van beroep schilder, een en ander volgens website van het stadsarchief te Breda. Daar zal nog wel meer te vinden zijn.
Ann Stanneveld zei op 17 mei 2012 om 22:01
Hartelijk dank.
In de adresboeken heb ik ook het huisnr. 22 gevonden. mogelijk heeft Kennedy opdrachten als decoratieschilder voor Fens uitgevoerd. en juist daar zoek ik naar.
Ann Stanneveld
Ann Stanneveld zei op 2 juni 2012 om 12:02
Die grote wanddoeken in het Raadhuis van Dordrecht ken ik. Daarvan kennen de meeste mensen zijn naam en waren gemaakt voor de hal van het raadhuis. bij de restauratie van het raadhuis, waren ze in zeer slechte staat omdat ze altijd in een ruimte hadden gehangen waar de buitenlucht, dus wisselende temperaturen en vocht, hun werk hadden gedaan. Men wilde ze toen gewoon weggooien! Dat is gelukkig niet gebeurd, door tussen komst van mensen die er een andere, betere, kijk op hadden, want dit zijn voor Nederland uitzonderlijke werken. ze tijn toen verplaatst naar de zaal naast de hal, de trouwzaal, die later de naam Reinier Kennedyzaal heeft gekregen, met naambordje en al.
om deze werken gaat het dus niet,deze zijn ook van na 1914. de eerste de St. Elisabethsvloed is hij al begonnen in zijn atelier te Brussel. en meet 2.30 x 6 meter. toen de eerste wereldoorlog Brussel bereikte is hij met dat opgerolde doek gevlucht naar Nederland. Hoe hij dat heeft gedaan is een sterk staaltje van het redden van zijn kunst.

waar het mij dus om gaat zijn werken die niet bekend zijn, maar er mogelijk wel zijn en dus alleen bekend bij de eigenaren of mensen die het gezien hebben.
Wat in het depot van het Dordrechtsmuseum ligt ken ik ook, maar daardoor kreeg ik dus de vraag van wie kent werk waarvan niets meer bekend is dan een aantekening of een schetsje in zijn schetsboeken.
Margreet zei op 8 april 2024 om 10:02
Geen idee of dit nog door iemand gelezem wordt.

Ik heb een schilderij van R. Kennedy. Boomgaard.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 april 2024 om 20:02
Dank voor je reactie Margreet. De oorspronkelijke vraag dateert inderdaad al van eventjes terug. Maar ik zal Ann Stanneveld nog even een mailtje sturen dat er een nieuwe reactie op haar vraag is.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.