skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

loteling 1829 Jacobus Bijveld uit Geffen

P.C.J. de Groot, Rijswijk ZH vertelde op 22 februari 2008 om 16:59 uur
Voor deze Jacobus Bijveld uit Geffen treedt mijn voorvader Arnoldus de Groot op als plaatsvervanger. Maar ik kan hem niet vinden in het stamboom-programma van BHIC.
Zo'n overeenkomst wordt meestal bij de notaris vastgelegd. Dat is niet in Uden gebeurd; wellicht in geffen of Rosmalen.
Graag hulp en/of antwoord op beide vragen. Met hartelijke dank.

Reacties (5)

Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 25 februari 2008 om 15:41
Mijn collega Martien wil de archieven wel even voor je induiken, maar had allereerst twee vraagjes:

1. Waar heb je gevonden dat Arnoldus de Groot de plaats van Jacobus Bijveld als loteling innam?

2. Waar en wanneer zijn Jacobus Bijveld en Arnoldus de Groot geboren en waar waren ze in 1829 woonachtig?

Het zou ons helpen als je deze informatie had.
P.C.J. de Groot, Rijswijk ZH zei op 1 maart 2008 om 21:45
Bedankt voor de reactie. 1. militair stamboek 3e regiment infanterie, 1ste bataljon 105= 1825 doorlopend nummer 16340, te vinden op het ARA. 2. Arnoldus 12-12-1803 te Uden en hij had van 1822-1827 voor zijn nummer al gediend; in 1829 was hij arbeider in Uden.
Zoals geschreven kan ik Jacobus niet vinden in jullie program , maar de regel was, dat je op 18e levensjaar geregistreerd werd in de militieregisters en indien goedgekeurd , laag nummer en geen remplacant in twintigste jaar in dienst moest; dus Jacobus zal waarschijnlijk in 1809 zijn geboren en waarschijnlijk in Geffen, waar deze naam ook nu nog voorkomt.
succes met verder zoeken.
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 6 maart 2008 om 09:21
Martien heeft geprobeerd een en ander te achterhalen voor je.

Jacobus Bijveld werd op 20 december 1809 gedoopt en wel te Geffen, als zoon van Gerardus Gerardus Bijveld en Joanna Judocus van de Leest.

Het opzoeken van de notariële akte is haalbaar, maar zal nader onderzoek vergen. Er is namelijk geen index beschikbaar, dus je zult op het BHIC in Den Bosch de repertoria moeten doorlopen. Dat geldt ook voor de Rosmalense aktes, die ook worden bewaard in Den Bosch, maar dan op het stadsarchief. Het ligt maar een paar minuutjes wandelen uit elkaar.

Ik hoop je hiermee een klein stapje verder te hebben geholpen, en succes met de verdere speurtocht!
Pie de Groot zei op 6 maart 2008 om 22:38
Christian en Martien, medewerkers van het BHIC hartelijk dank voor de hulp en ik kom graag terug naar het mooie archief, de veiligste plek van Nederland. Het stadsarchief zal nieuw voor mij zijn. Nogmaals bedankt.
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 7 maart 2008 om 07:41
Pie, je bent van harte welkom, en graag gedaan hoor! :-)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.