skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Moeder en zoon Tibosch oorlogsslachtoffers in Tilburg 1944?

theo vertelde op 17 september 2021 om 13:35 uur
Jansje Cornelia Herrman, echtgenote van Cornelis Alphonsus Tibosch, overleed te Tilburg op 5 oktober 1944. In marge van overlijdensakte lijkt te staan: bom.
Haar zoontje Cornelis Alphonsus Tibosch overleed te Moergestel op 4 oktober 1944.
Moeder en zoon woonden beiden te 's-Hertogenbosch. Ik zie hen nergens als oorlogsslachtoffers geregistreerd staan. Wat is er gebeurd op 4 en 5 oktober 1944?

Reacties (10)

theo zei op 17 september 2021 om 15:52
De moeder wordt in het Nieuwsblad van het Zuiden van 4 november 1944 genoemd in een lijst van oorlogsslachtoffers te Tilburg.
Cornelis
Cornelis zei op 17 september 2021 om 15:53
ook interessant;

https://tweedewereldoorloginoirschot.nl/page/2/

Artillerievuur
• Datum: 5 oktober 1944 • Door: Jan van Lijsdonk •
Artillerievuur op dorp gericht vuur. Zwaar artillerievuur op Best (het Broek). Spoordonk onder geregeld granaatvuur. en mortiervuur.

Spoordonk ligt tussen Moergestel en Oirschot, dus best wel hevige gebeurtenis!
Peter zei op 17 september 2021 om 15:59
Hoi

Deze link geeft een gedetaileerde becshrijving van de gevechten rond Tilburg in Oktober 1944, toen er, zoals hierboven al staat, erg hard werd gevochten.

Ik vond dat het zoontje in Moergestel is overleden, en de moeder een dag later in Tilburg, mogelijk dus in het ziekenhuis (?)

Op 5 Oktober werd er zeer zwaar gevochten bij Goirle, dat niet ver van Moergestel ligt. Vooral Goirle werd gebombadeerd.

Mogelijk dat het gezin toen in deze omgeving verbleef, als ze schipper waren, er werden rond die tijd veel bruggen op geblazen, door de Duitsers, maar niet op 5 Oktober.

Lees het stuk door, mogelijk staan er meer aanknopingspunten in.

Ook zou je kunnen zoeken in overlijdensadvertenties in locale kranten, die staan soms online
theo zei op 18 september 2021 om 11:33
In het Nieuwsblad van het Zuiden van 23 november 1944 staat een dankbetuiging van schipper Tibosch, voor de hulp, ondervonden naar aanleiding van het noodlottig ongeval van zijn echtgenote en zoontje.
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2021 om 12:17
dus géén ontploffing op het schip 'Noordkaap' liggende in de Piushaven, Tilburg!
Herman van Boxtel zei op 31 oktober 2022 om 16:37
Ik heb geprobeerd deze zaak te onderzoeken, maar een bewijs kan ik tot nu toe niet vinden, het lijkt waarschijnlijk dat het gezin op de vlucht was, mogelijk vanaf hun schip naar de richting Moergestel.
Onderweg sloeg het noodlot toe heb ik begrepen, het zoontje werd gedood, de moeder oeverleed daags daarna in het ziekenhuis in Tilburg.
Herman van Boxtel zei op 31 oktober 2022 om 16:39
Overigens moet bewezen worden, of op z'n minst heel aannemelijk worden gemaakt dat ze door oorlogshandelingen om het leven kwamen, anders komen ze niet op de erelijst.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.