skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Nicolaus Wilhelmus Roelofs van Els, gedoopt Sambeek 17-6-1680

Petra van Gassel vertelde op 9 januari 2023 om 12:10 uur
Ik vermoed dat Nicolaus Wilhelmus Roelofs van Els, gedoopt Sambeek 17-6-1680 (zoon van Roelf Willems van Elst en Margareta Hermens van Os), getrouwd was.

Ik vermoed dat, omdat op 22-4-1751 een Roelandus Nicolaus van Els wordt begraven in Sambeek.

Klopt het dat Wilhelmus Roelofs van Els getrouwd was ? Zo ja, wanneer en waar en met wie ?
En had hij meer kinderen?

Reacties (20)

Cornelis
Cornelis zei op 9 januari 2023 om 12:25
Roelandus kan dezelfde persoon zijn als Roelof / Rudolphus Claesen van den Els die getrouwd was met Joanna van 't Hof, diverse kinderen te Heeze onder de dgt ene Joannes Claesen van den Els en Sijke van Els !
Cornelis
Cornelis zei op 9 januari 2023 om 12:37
optie;

7040.336 Index schepenprotocol Sambeek (7040.336)
Schepenakte
36 Nicolaes Willems & Wilmke Linders e.l. lenen 110 gulden holl. van Hendrick Huijbers, gevest in de helft te weten het achterste einde van nieuw erf aan den Romp aan de heide, groot 1 kleine morgen 86 roeden, belast met 1 blanc thijns aan de graaf vanden Bergh te Boxmeer en de bepaling dat crediteuren dit mogen gebruiken in plaats van de rente zolang het kapitaal uitstaande is, mits betalende de lopende kosten. 40ste penning ende 10e verhoging: 3 gulden 1 stuiver 2 penning, d.d. 28 juni 1713.
Persoon in schepenakte:
Nicolaes Willems
Wilmke Linders
Hendrick Huijbers
Datering: 29-06-1713
Cornelis
Cornelis zei op 9 januari 2023 om 12:40
Sambeek
Bijzonderheden:
Datum ondertrouw: 16-04-1701

Bruidegom
Nicolaus Willems
wonende te Heijen
Bruid
Wilhelmina Linders
wonende te Mullem
Petra van Gassel zei op 9 januari 2023 om 13:17
Ik heb een fout gemaakt in mijn vraagstelling.
Nicolaus Wilhelmus Roelofs van Els, gedoopt Sambeek 17-6-1680, is de zoon van Wilhelmus Roelofs Elskens en Aldegunda Claessen.
Jan Lange zei op 10 januari 2023 om 21:43
ORA Sambeek 334 dd. 28.5.1697. Cornilis Classen weduwnaar, geass. met schoonzonen Peter Jans en Willem Roeloffs van Elsen & Alitien Classen e.l., dragen op aan Peter Jans & Tunisken Cornilisen e.l., bouwland, groot 2 morgen en gelegen in de Aembeten bij het Geestelijck Landt, de Buskenswegh en de Raetsen wegh, vrij erf behalve de normale lasten. Voor 400 gulden. 40ste penning: 10 gulden, d.d. 17 mei 1697. Protocol van 27 november 1700.
Ouders van Allegonda Claessen x Willem Roelofs van Els(en): Cornelius Claes(sen) x vóór 1655 Maria Theunis Cuijpers.
Petra van Gassel zei op 11 januari 2023 om 10:44
Beste Cornelis en Jan, hartelijk dank voor jullie reacties.

Jan, ik had als vrouw van Cornelis Classen ene Munnisken Otten. Ik heb dat ergens van het internet, maar kan het niet meer terugvinden.

Van dit echtpaar vond ik 2 kinderen, Rodolphus (getrouwd met Margareta Hermens van Os) en Nicolaus. Maar was Nicolaus ook getrouwd ??. Omdat ik een begraafinschrijving vond van een Roelandus Nicolaus van Els vermoed ik van wel.
De akte die Cornelis hierboven plaatste zou het kunnen zijn, maar ik vind nergens verder b'ewijs'.
Cornelis
Cornelis zei op 11 januari 2023 om 12:14
Ik zie Nicolaus 2x als getuige (eerwaarde heer) voorbijkomen en op 22-4-1751 is de 'Eerwaarde heer' Nicolaus van Els overleden, dus een pastoor of priester, weet niet of die uberhaupt mochten trouwen !
Jan Lange zei op 11 januari 2023 om 13:16
Petra, de acte uit 1697 is het onomstotelijk bewijs, dat Allegunda van dat echtpaar Cornelis Claessen x Maria Theunissen Cuijpers is. Het kan zijn dat dezelfde Cornelis Claessen hertr. otr. Sambeek 6.8.1667 met Jacoba/Jaeckske Otten. Ik vind geen kinderen uit dat 2e huw. in Sambeek. Sambeek sterft 1.9.1664 een Merrij Cuijpers, zijn 1e vrouw ? Een Cornelius Claessen overl. Sambeek 19.2.1705. Jaexke/Jacoba Otten overl. Sambeek 1.5.1684. Ze is blijkens onderst. acte 2x gehuwd geweest.
ORA Sambeek 332 dd. 1.5.1669. Anthony Peeter Brouwer draagt op aan Nelis Claessen & Jaecxken Otten e.l. en Tryneken Jans van Osch ½ morgen hooi- of weiland met 1 morgen bouwland, vrij erf, gelegen in Beijnhems Camp, voor 280 gulden.
Idem dd. 30.5.1657. aan Nelis Claessen & Maria Teunissen e.l. een erfpacht van 15½ sester rogge Sambeekse maat, die Nelis & Maria voorheen golden als jaarlijkse pacht aan jonker Johan Suirmondt uit twee zalen land, en dit voor het verloop van 8 jaren pacht die Suirmont schuldig is gebleven etc.
ORA Land van Cuijk 604 dd. 5.7.1684. Taxatie van goederen, nagelaten door Jaexke Otten, gewezen vrouw van Nelis Claassen zijnde haar tweede man, welke overleden haar goederen voor de helft gedevolveerd en verstorven zijn op voornoemde Nelis Claassen etc.
Ik heb over Nicolaus z.v. Willem Roelofs van Els een notitie staan De Haan p. 21, maar kan dat niet meer plaatsen hoe en wat.
Verder Cornelis: na 1700, eigenlijk sinds 1555/concilie van Trente (maar daar werd in het begin zeker niet altijd op gehandhaafd door betrokkenen), was het voor een priester niet meer mogelijk nog concubinaat o.i.d. erop na te houden zonder onmiddellijk gesuspendeerd te worden.
Petra van Gassel zei op 11 januari 2023 om 14:13
Er staat reverendus en geen Roelandus. dat is de verwarring. Nicolaus was dus priester en ongehuwd.
Jan Lange zei op 11 januari 2023 om 17:32
Toch gevonden: Not. de Haen/Tongelaer/22.9.1731 om 11 uur. v.m. Heer Nicolaas van de Elsen/tekent Hr. Nicolaus van Elsen, wonend op Tongelaer, gezond, hij benoemt tot erfgenaam zijn broer Roeloff Willems van Elsen te Sambeek, met de plicht de studie van de neven Josephus en Johannes van den Elsen te betalen.
Petra van Gassel zei op 12 januari 2023 om 09:52
Nou is het helemaal zeker dat hij ongehuwd was. Dank !
Jan Lange zei op 12 januari 2023 om 12:06
Heb jij, Petra, een idee, waar die 2 neven thuishoren ?
Petra van Gassel zei op 12 januari 2023 om 13:04
Jan,
Dat zijn zonen van Nicolaas' broer Roeloff. Die broer heeft in totaal 8 kinderen, 5 zonen en 3 dochters.
Jan Lange zei op 12 januari 2023 om 13:07
Dank je, duidelijk !
Jan Lange zei op 13 januari 2023 om 22:12
https://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&miadt=235&mizig=210&miview=inv2&milang=nl&micols=1&micode=7050&mizk_alle=nicolaus%20van%20els*
Dit vond ik nog op bovengen. link: Nicolaus is dus 1707 diaken gewijd en aansl. in 1707 priester, waarna hij op Tongelaer als kapelaan gaat werken. Tongelaer had een kapel, gewijd aan de H. Catharina.
Estersheem: In 1377 is op kasteel Tongelaar door de heer van Cuijk een beneficie van Sinte-Catharina gefundeerd. Omstreeks 1400 wordt de Tongelaarse kapel aangeduid als de kapel van Sint Catharina in Tongelaar. In de periode 1421-1556 wordt de kapel ook wel eens de Onze Lieve Vrouwe kapel genoemd. In 1707 wordt Nicolaus van Els uit Sambeek als kapelaan aangenomen. Behalve kost en inwoning op Tongelaar krijgt hij jaarlijks f 100,- voor het lezen van vier weekmissen en voor het geven van catechismus. De Heer van Tongelaer was vanaf 1666 (in 1672 was de feitelijke overdracht/ORA Gassel 492 dd. 25.9.1672) tot 1729 Jonkheer Hendrik Antony/Hendricus Anthonius van Berchem, een vroom katholiek. Hij was de zoon van jonkheer Floris van Berchem, heer van Tongelaar, in 1672 buijten-borgemeester van Antwerpen en van Anna Tserclaes. De vrouw van Hendrik was Agathe Clemencia Kieffel, deze is in Boxmeer begraven en Hendrik wilde ook de zerk van het familiegraf en de resten der overledenen uit de ruïne van de Escharense kerk laten overbrengen naar Boxmeer. Of dit daadwerkelijk gebeurd is, is niet bekend.

1.Akte, waarbij Frater Angelus, bisschop van Roermond, aan Nicolaus van Elst na zijn wijding vergunt mis te lezen en de cathechismus te onderwijzen ten huize van de heer Van Berchem, heer van Tongelaer, Creijnhem enz. 1707. In duplo. Afschriften door L. Mooren, secretaris. (c. 1740). Met bijbehorend stuk. (c. 1740), 1707, (c. 1740).
2.Verklaringen van Chr. van de Water, pastoor van Sambeek, omtrent de toelating van Nicolaus van Elst, geboren te Sambeek, tot de H. Wijdingen, 1706, 1707.
3.Akte waarbij Josephus Clemens, bisschop van Luik, verklaart dat Nicolaus van Elst tot diaken is gewijd. 1707.
Petra van Gassel zei op 14 januari 2023 om 11:14
Wat een mooie aanvulling.
Jan Lange zei op 14 januari 2023 om 22:18
Verbetering uit ORA-acten: ORA Gassel dd. 4.12.1691. Agatha Clementia Kiessel, vrouwe van Craijnhem, St. Peters en St. Lambregts Woluwe bij Brussel in de Meijerijen van Rode en Vilvoorde en Tongelaer (gehuwd vóór 1688) met Hendrik Anthony van Berghem. Zij overl. vóór 29.8.1707/test. 6.11.1703.
Jan Lange zei op 16 februari 2023 om 13:45
In het boek van Rien van den Brand over Haps lees ik, dat Joseph(us) van Els, z.v. Roelof van Els x Margaretha van Os pastoor van Haps is van 1746-92. Tonsuur/kruinschering 1733; 1736 (sub)diaken (zijn ouders stellen hem dan 60 patacons =8 schellingen=48 st. ter beschikking); 1737 priester gewijd.
Jan Lange zei op 19 september 2023 om 21:36
Dit vond ik ook nog op Myllesheem:
Op 12 maart 1707 verplicht de heer van Tongelaar zich en zijn rechtsopvolgers aan Nicolaus van Els uit Sambeek boven de kost en inwoning op Tongelaar jaarlijks fl. 100,-- te geven voor het lezen van vier weekmissen en voor het geven van catechismus. Op 16 maart daar aan volgend verleent de bisschop van Roermond, op verzoek van de heer van Tongelaar, admissie aan voornoemde van Els, clericus van het diocees Roermond tot het verrichten van de zojuist vermelde taken. De term clericus betekent tot de geestelijke stand behorende en impliceert nog geen priesterlijke waardigheid. De in Sambeek geboren van Els werd aldaar op 17 juni 1680 gedoopt en ontvangt na vernoemde admissie op 18 maart1707 de subdiaken en op 9 april daar aan volgend de diakenwijding.
We hebben er in de vorige paragraaf al op gezinspeeld dat de financiële toestand voor de heer van Tongelaar in de twintiger jaren van de achttiende eeuw niet zo gunstig was. Zijn rechtsopvolger La baronne de Rommerswael, dame te Tongelaar trof op 11 september 1733, volgens de Escharense pastoor J.F. Bloemarts, een regeling met kapelaan van Els. Deze regeling hield het volgende in:
1) de Vrouwe van Tongelaar verklaarde aan van Els tot 15 augustus 1733 een bedrag van fl. 1.200,-- schuldig te zijn wegens achterstallige kapelaanstractementen.
2) deze schuld zou op de volgende wijze gedelgd worden:
a) door een jaarlijkse lossing van fl. 100,-- aan van Els
b) door een jaarlijkse lossing aan van Els neef Josephus van Els, indien van Els overleden mocht zijn, van fl. 200,--
https://www.myllesheem.nl/historie-stichting-myllesheem.php?subaction=showfull&id=1638360024&archive=&start_from=&ucat=22&;
In 1840 is nog sprake van twee weekmissen tot de intentie van de familie van de eigenaars van Tongelaar in de Tongelaarse kapel.
Jan Lange zei op 15 april 2024 om 17:30
In Merlet 2023 nr. 3 vertelt Rien van den Brand over de kapelstichting dd. 4.10.1377 ter ere van de Hl. Catharina op kasteel Tongelaer door Jan VI van Cuijk (geb. ca. 1360) x Elisabeth. E.e.a. met instemming van Godefridus, pastoor van Escharen (diens parochie nl.). De rector ontvangt 20 goudgld. p/jaar voor 2 wekelijkse missen in de kapel. Zie verder het art. in Merlet.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.