skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Operation Market Garden 1944, van vijand naar medemens.

Tom vertelde op 23 september 2023 om 17:15 uur
Hoi allemaal

Via via ben ik hier terecht gekomen. Wellicht dat hier iemand ons verder kan helpen.

Voor een theatervoorstelling ben ik een vooronderzoek aan het doen naar Operation Market Garden.

Momenteel zijn we bezig met een vooronderzoek naar de geschiedenis van Operation Market Garden.
(Vandaag bevinden we ons op dag 7 van de operatie, precies 79 jaar geleden, de dag waarop de Geallieerden erin slaagden om de Corridor te heroveren)

Voor onze theatervoorstelling willen we vertrekken vanuit het idee dat de meeste deugen zoals beschreven in het gelijknamige boek van Rutger Bregman. In dit boek wordt betoogd dat wanneer mensen daadwerkelijk in de ogen van de 'vijand' kijken en de menselijkheid in hen zien, het buitengewoon moeilijk wordt om de trekker over te halen. Dit is omdat mensen van nature niet geneigd zijn om anderen kwaad te doen. Een bekend voorbeeld hiervan is de kerstvrede tijdens de Eerste Wereldoorlog, waar soldaten tijdelijk hun wapens neerlegden om samen te zingen en voetbal te spelen. We zijn op zoek naar vergelijkbare verhalen van verbroedering, en vroegen ons af of er dergelijke verhalen zijn over soldaten tijdens Operation Market Garden.

Zijn hier voorbeelden van bekend van dergelijke verhalen tijdens operation Market Garden?

Ik hoor het graag als iemand suggesties of tips heeft!

Reacties (5)

Jeanne1 zei op 24 september 2023 om 10:58
Misschien kunnen heemkundeverenigingen informatie gegeven, b.v. https://vehchele.nl/
Norah zei op 24 september 2023 om 11:47
En mogelijk heb je hier wat aan:

www.delpher.nl > kranten.

En dan vul je bij de balk in:
operation prox market garden

Mvg.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 25 september 2023 om 15:05
Inmiddels is er via de mail ook contact geweest met Tom en heeft mijn collega al wat tips over van toepassing zijnde verhalen op onze website doorgegeven. En ook de link naar onze website www.brabantsgesneuvelden.nl. Ook daar zijn verhalen (met als zoekterm 'Market Garden') te vinden.
Tom zei op 25 september 2023 om 16:33
Hallo Allemaal

Enorm bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de heemkundeverenigingen. We gaan deze week door zoeken op n dehelper.nl en brabantsgesneuvelden.

En het verhaal van Karl Heinz Rosch is een heel mooi voorbeeld van waar we naar opzoek zijn, laat zien dat ondanks de oorlog een soldaat ook nog gewoon een mens blijft.

Dus mochten er meer van dat soort verhalen/tips zijn dan horen we het graag.

Wij zoeken nog even verder !

Dank!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.