skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

's-Hertogenbosch (DTB) MMBZ-3LT Lidmaten 1629-1717 [399 img = ± 4 per jaar]

Jermaine Van der Meer vertelde op 19 oktober 2016 om 03:04 uur
Dag allemaal.

Ik heb een probleempje... ik ben afgelopen zomer/voorjaar naar het archief te Grave geweest om e.e.a. uit te zoeken over o.a. de familie Van der Putten uit Uden, nu heb ik voordat ik verder ga zoeken in het heemkundearchief van Uden een klein probleempje gedetecteerd namelijk nadat ik hier ook al een aantal zeer veel mooie forumonderwerpjes aan gewijd.

om niet alles weer op nieuw op te rakelen was mijn basisvraag van een hele tijd geleden wie de ouders waren van Christianus Van der Putten (hij was getrouwd met Hendrina Van der Heijden) dit onderwerp kun je vinden in de volgende link: http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/ouders-van-christiaan-christianus-van-der-putten-getrouwd-met-hendrina-van-der-heijden-heyden

Aan de hand van de adviezen van o.a forumlid Helena ging ik er toen vanuit dat Adrianus vd Putten en Maria Corsten de ouders waren en vanuit Uden heel eventjes naar den Bosch waren gekomen om Christianus daar in 1751 te laten dopen en dan vroeg of laat weer te vertrekken naar Uuje.

Alleen nu wil het geval dat ik op Genver het lidmatenregister van den Bosch (https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99QJ-D9LZ-2?mode=g&i=5&wc=SM46-RMS%3A346028901%2C346028202%2C346455201%3Fcc%3D2037960) heb gevonden en daar word geen Adrianus Van der Putten noch een Christianus uiten/of ingeschreven vanuit/naar Uden of visa versa.

Mijn vraag aan jullie is, hoe los ik dit probleem op in de theorie die mij door Helena is aangedragen?

Met vriendelijke groeten,

Jermaine Van der Meer

Reacties (34)

Jermaine Van der Meer zei op 19 oktober 2016 om 16:48
Hey Helena ik bedoelde inderdaad ook inderdaad die van 1718-1823 hartelijk dank voor de correctie ik heb de dus duidelijk de verkeerde titel gebruikt maar ook hier komt er geen Adrianus en/of een Christianus Van der Putten in voor die van Uden naar den Bosch gaan of andersom (als ik niets over het hoofd zie tenminste) en het hele boek is alfabetisch per voornaam ingedeeld waarbij bij elke letter de periode weer van 1718 tot ongeveer 1748 loopt letter A 1718-1748, letter B 1718-1748 etc etc dus dat maakt het uitzoeken heel simpel.

Om nog ff terug de komen op het feit dat de familie waarschijnlijk rooms-katholiek was heb ik wel een goede verklaring tenminste voor zover ik verstand heb van dit soort zaken, katholieken in Staats-Brabant trouwde eerst officieel voor de protestante kerk om vervolgens inofficieel ook nog eens een 2e keer op katholieke wijze te trouwen (vandaar ook al die schuilkerken uit die tijd natuurlijk). Het lijkt mij dus dat voor huwelijken en/of dopen men gewoon als lidmaat ingeschreven moest staan, of vergis ik me nou?
jan zei op 19 oktober 2016 om 16:54
In mijn ervaring ( Nuland) hoefde je geen lidmaat te zijn om protestants te kunnen huwen. (lidmatenboek Nuland/Geffen)
jermaine Van der Meer zei op 19 oktober 2016 om 19:21
Nee in Uuje waarschijnlijk ook niej omdat da feitelijk een ander land was (eerst Kleef later Beieren), maar als we er vanuit gaan dat de ouders van Christianus zijn gehuwd te Uden en zodoende enkel en alleen te Uden 'goeddienstvrijheid' daarvoor hadden om zich voor dat soort zaken naar een bepaalde kerk te begeven dan blijft nog steeds het feit dat den Bosch zelf niet net als Uden een zelfstandig gebied was maar direct onder Staats-Brabant viel en dat buiten het huwelijk gesproken men voor het dopen van kinderen denk ik toch echt ingeschreven moest staan als lidmaat te den Bosch of niej?
Max zei op 19 oktober 2016 om 21:44
Om voor de gereformeerde kerk in Den Bosch(Grote Kerk) te trouwen hoefde je niet gereformeerd te zijn. Dat geldt ook voor andere plaatsen in de Meijerij. Voor een rechtsgeldig huwelijk was het wel verplicht om óf voor de schepenen óf voor de hervormde kerk te trouwen.

De kinderen van Adrianus van der Putten en Maria Corsten zijn allemaal RK gedoopt (bron: Helena op 14 juli 2015 om 08:14 uur). Zij hebben dus zeker tussen 1736 en 1751 in Den Bosch gewoond, en volgens de huwelijksinschrijving was Adrianus geboren te Den Bosch (bron: Helena op 14 juli 2015 om 08:14 uur). Hoe kom je aan de veronderstelling, dat zij eerder of later in Uden zouden hebben gewoond?
Helena zei op 19 oktober 2016 om 21:48
Jermaine, - ik wilde je niet corrigeren ...wilde hiermee alleen aangeven wat er op dat schutblad van dit Register stond en dat dit toch duidelijk zou moeten zijn: Naam-Register der Litmaaten van de Gereformeerde Gemeijnte der Hoofd-Stad 's-Hertogenbosch. -- Alleen de namen van de lidmaten kwamen hierin te staan. Lidmaat werd je door doop in de Gereformeerde Kerk (zgn. doopleden), ofwel door op latere leeftijd belijdenis te doen (belijdend lidmaat). Je werd als katholiek niet in de Registers van de Lidmaten van de Gereformeerd (later Hervormde) Gemeente ingeschreven.

Klopt dat je in de Staatse gebieden als katholiek eerst ofwel in de ND Kerk ofwel voor Schepenbank gehuwd moest zijn eerdat een huwelijk in de R.K. Kerk kon plaats vinden (= is dan alleen een inzegening, maar voor katholieken was dit belangrijker dan het wettig huwelijk voor Schepenbank of in ND Kerk ).
Helena zei op 19 oktober 2016 om 21:49
Max...je was me voor. Begin net wakker te worden hier ;-)
Max zei op 19 oktober 2016 om 21:57
Gaaaap :)
Jermaine Van der Meer zei op 20 oktober 2016 om 01:00
Dag allemaal.

Weer heel erg bedankt voor alle reacties, om maar gelijk antwoord te geven op Max zijn vraag (voordat ie weer gaat gapen haha) dit kun je concluderen op weer een verhaal Helena zelf in haar commentaar van 16 juli 2015 om 08:31 uur in mijn allereerste 'artikeltje' dat ik over het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden had geschreven (zie nogmaals de link: http://bhic.nl/onderzoeken/forum/ouders-van-christiaan-christianus-van-der-putten-getrouwd-met-hendrina-van-der-heijden-heyden).

Helena schrijft letterlijk:

Mogelijk loont het zich om eens geduldig door die doopboeken van Uden te bladeren en te kijken waar Christianus van der Putten zelf soms als doopgetuige optrad. Zijn er andere Van der Putten’s families in Uden rond die jaren..wordt hij elders genoteerd met mogelijk een patroniem nog? Vind je nog andere Corsten’s? [ jammer dat niet alles van Uden in de index is opgenomen, maar zelf zoeken en bladeren is ook interessant! Je leert er altijd wat van]. Zo zoek ik zelf wel eens verder. Met wat tijd, geduldig bladeren en lezen wat er staat…

Hiermee suggereerde zij toch al dat de families Van der Putten en Corsten hun oorspronkelijke wortels in Uden hadden, verder gaf zij in haar eerdere commentaar in hetzelfde forumonderwerp al alle doopgetuigen die voor het echtpaar Van der Putten-Corsten optraden en waarbij ik je zal laten zien Max dat ook de namen van de doopgetuigen zeer apart waren.

Helena omschreef in haar commentaar van 14 juli 2015 om 08:14 uur de dopen en doopgetuigen in het eerste forumonderwerp dan ook als volgt:

‘s-Hertogenbosch was. Ook bij dopen van zijn kinderen staat dat hij van buiten Uden was. Lijkt er inderdaad op dat het dan die doop in 1751 in Den Bosch zal zijn.

Kinderen van Adrianus vd Putten en Maria Corsten tot nu toe gevonden, allen r.k. gedoopt in St. Pieter te Den Bosch, behalve Adelbertus Johannes (r.k. in St Jacob):
1. Joanna ~22-05-1737, get. : Grardus van der Putten en Henrica Coppens, uxor Joannis van der Putten
2. Henricus ~24-03-1739, get Christiaen Corsten en Joanna Haselenberg
3. Henricus ~ 08-06-1740, get. Henricus Corsten en Joanna Hasenbergh
4. Wilhelmus ~12-03-1743, get. Wilhelmus van der Putten en Wilhelma Corsten
5. Adelbertus Johannes ~07-01-1746, get. Joannes van der Putten en Joanna Haselenbergh
6. Christina ~20-03-1747, get. Henricus van der Putten en Joanna Haselenberg
7. Christianus ~20-03-1751, get. Wilhelmus van der Putten en Wilema Corsten
Het echtpaar huwde al in 1736. Zie zoekakten-> Den Bosch-> MMBZ-QFL Huw. afkond. 1730-1760 image 136 / 713 : ‘Adriaan van der Putten weduwnaar Jenneke Bruijst heeft sijn inventaris getoont gepasseert voor Not. Hendrick Carel van Sevenhoven 18 Jan 1736 is in ondertrouw opgenomen met Marie Korstens’. O.t. 21 jan 1736 te vinden op image 122/713 zelfde film. Adriaen van der Putten [wedr. van Johanna Bruijst] genoteerd als geb. alhier, woont in de Hintemerstraet, en Maria Corsten [j.d.] als geb. te Nimmegen, woont in de Nieuwstraet.

"Op 25 juni 1707 een o.t. van Adriaan van der Putten, j.m. van Rosmalen, woont in de Hinthamerstraat, met Jenneke Janssen j.d. van Macharen, wonende in de Visstraat. (zoekakten huw. afkon. 1700-1730, image 89 /516.
Is Jenneke Janssen soms dezelfde als Jenneke Bruijst??? En dan met de gedachte dat Bruijst hier geen patroniem van Bruijsten (Ambrosius) zal zijn, maar al een vaste achternaam?
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31046-10262-41?cc=2037960&wc=SM44-C6G:346028501,346028202,346961401
Nu laten een Adrianus van der Putten en een Joanna Bruijsten al een kind dopen in 1708. Zou het hier om dezelfde Adrianus kunnen gaan die in 1751 -in volgend huwelijk- nog een kind laat dopen? Kan ...
Maar dan denk ik ook dat deze Adrianus niet meer in leven zal zijn rond 1775 en dat dit de reden zal zijn dat hij geen doopgetuige was bij die dopen van de kinderen in Uden vanaf 1775. Speculatie hier..geen bewijs.
In maart 1735 begraven N.N. , vrouw Van der Putten..-> mogelijk was dit Jenneke Bruijst. Waarop dan in jan 1736 een hertrouwen kan volgen van Adrianus van der Putten met Maria Corsten"

Bij mij ging over de achternamen pas echt een belletje rinkelen toen Alex op 3 juli 2016 om 08:36 uur het volgende forumonderwerp maakte "Gezocht voorouders van Ida Joannes Corsten", ik stelde in dat onderwerp op 5 juli 2016 om 12:59 uur toen de volgende vraag:

Hey Alex!

Helena had eerder bij mijn forumonderwerp van het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden het volgende gezin erop gezet (met alle credits voor Helena zelf natuurlijk):

Kinderen van Adrianus vd Putten en Maria Corsten tot nu toe gevonden, allen r.k. gedoopt in St. Pieter te Den Bosch, behalve Adelbertus Johannes (r.k. in St Jacob):
1. Joanna ~22-05-1737, get. : Grardus van der Putten en Henrica Coppens, uxor Joannis van der Putten
2. Henricus ~24-03-1739, get Christiaen Corsten en Joanna Haselenberg
3. Henricus ~ 08-06-1740, get. Henricus Corsten en Joanna Hasenbergh
4. Wilhelmus ~12-03-1743, get. Wilhelmus van der Putten en Wilhelma Corsten
5. Adelbertus Johannes ~07-01-1746, get. Joannes van der Putten en Joanna Haselenbergh
6. Christina ~20-03-1747, get. Henricus van der Putten en Joanna Haselenberg
7. Christianus ~20-03-1751, get. Wilhelmus van der Putten en Wilema Corsten
Je kunt het forum onderwerp vinden onder http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/ouders-van-christiaan-christianus-van-der-putten-getrouwd-met-hendrina-van-der-heijden-heyden

Helena ging er in mijn forumonderwerp vanuit dat Christianus Van der Putten een zoon was van Adrianus Van der Putten en maria Corsten, Omdat ik in het gezin dat Helena bij mij postte en die ik hier nu bij jouw plaats ook heel veel de naam Corsten en Haselenberg/Haselberg tegenkomt dacht ik van misschien kan ik je zo wel helpen.

Nu ligt Nistelrode een heel eind van den Bosch (waar de doop van Christianus heeft plaats gevonden) doch het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden heeft zich later in Uden gevestigd dat als het ware grenst aan Nistelrode dus zat interessante aanknopingspunten in combinatie met alle achternamen

Hopende je nog een stukje verder geholpen te hebben en nogmaals alle credits voor Helena.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer

Dus buiten het feit dat Helena voor de familiewortels van het echtpaar Van der Putten-Corsten al naar Uden verwees blijken er naast de Udense-Veghelse familienamen als Van der Putten en Corsten als doopgetuigen ook de Van Haselenbergs op te treden, vind je dit voor een typisch Bosch niet erg veel typisch Udense/Veghelse namen Max?

Ge schrijft verder Max dat volgens de huwelijksinschrijving Adrianus geboren was te Den Bosch terwijl Helena in haar commentaar van 14 juli 2015 om 08:14 uur uit mijn eerste draadje hierover schreef dat Adrianus een jongeman uit Rosmalen was

Hier haar citaat: Op 25 juni 1707 een o.t. van Adriaan van der Putten, j.m. van Rosmalen, woont in de Hinthamerstraat, met Jenneke Janssen j.d. van Macharen, wonende in de Visstraat. (zoekakten huw. afkon. 1700-1730, image 89 /516.

Om nog maar te zwijgen over de nog te zoeken en de nog te vinden bewijskracht of dat de Adrianus Van der Putten überhaupt wel 2 of 3 keer was getrouwd eerst met Jenneke Janssen j.d. van Macharen, wonende in de Visstraat daarna Joanna Bruijst(en) (er is toen ook nog geopperd dat dit een en dezelfde persoon was) en daarna met Maria Corsten of dat we hier met verschillende Adrianussen te maken hebben waarbij er een afkomstig was van den Bosch en weer een andere te boek stond als jongeman van Rosmalen

Nu luidt de Hamvraag: was de familie Van der Putten nu een Bossche, Udense of Rosmalense familie?
Helena zei op 20 oktober 2016 om 02:20
he Hermaine.....even wachten hier. Niet te snel conclusies trekken en denken dat een ander iets suggereerde...

Ik geloof niet dat ik je voor het echtpaar Adrianus vd Putten en Maria Corsten naar Uden verwees.
Ik schreef: ' Mogelijk loont het zich om eens geduldig door die doopboeken van Uden te bladeren en te kijken waar *Christianus* van der Putten zelf soms als doopgetuige optrad. Zijn er andere Van der Putten’s families in Uden rond die jaren..wordt hij elders genoteerd met mogelijk een patroniem nog? Vind je nog andere Corsten’s?…' -- Daarmee suggereerde ik *niet* dat het echtpaar Adrianus vd Putten en Maria Corsten van Uden waren..dat lees je echt verkeerd. Ik had het niet over hen, maar over *Christianus*, de zoon van dat echtpaar in Den Bosch en daarmee bedoelde ik verder dat je maar eens geduldig door de boeken moet gaan bladeren en kijken of je zijn naam nog ergens meer tegen komt in Uden. Met de onderliggende gedachte mijnerzijds: Mocht je Christiaan nergens meer tegen komen in de DTB van Uden...wie weet bevestigt dat nog eens dat hij van buiten Uden was.

Het gaat hier over twee echtparen:
1. Het echtpaar Adrianus vd Putten en Maria Corsten [ met kinderen in Den Bosch gedoopt tussen 1737-1751, waarvan er een zelfs Christiaan gedoopt werd].
2. Het echtpaar Christiaan Van der Putten- Hendrina Van der Heijden [ met kinderen in Uden gedoopt tussen 1775 - 1785 en waarbij Christiaan bij het huwelijk in 1774 in Uden als ' van 's-Hertogenbosch' werd genoteerd' en bij de dopen van zijn kinderen tussen 1775-1785 dat hij van buiten Uden was. ].

Voor wat betreft dat huwelijk in Den Bosch in 1707 -> helemaal niet zeker dat deze persoon dezelfde Adrianus vd Putten is als die in 1736 [als weduwnaar van Jenneken Bruijst] in huwelijk trad met Maria Korsten uit Nijmegen. Dat suggereerde ik al door te schrijven: 'zullen toch moeten zien te vinden of Joanna Janssen inderdaad gelijk was aan Joanna Bruijst(en). ..' [ 17 juli 2015 om 02:09 uur ] , m.a.w.: Eerst zoeken naar bewijs..

Lees verder mijn commentaar ind at andere topic van 16 juli 2015 om 08:35 uur
Helena zei op 20 oktober 2016 om 02:31
slip-of-the-pen, bedoelde natuurlijk: .Jermaine ..
Max zei op 20 oktober 2016 om 14:28
Joanna Hasenberg/Haselenberg is wrsch. de moeder van Maria Corsten/Kersten. Zij trouwt op 14-03-1701 te Nijmegen met Hendrik Kersten. Op 15-06-1701 laten zij daar een tweeling dopen, Aleijda en NN, en op 22-07-1703 een dochter Helena te Neerbosch (ook Nijmegen). Tussen 1708 en 1714 laten zij nog vier zoons dopen te Nuland, waaronder een Christianus en een Henricus, doopgetuigen in resp. 1739 en 1740. Mogelijk is Maria tussen 1703 en 1708 geboren, wat nog net zou kunnen met haar laatste kind in 1751.
Jermaine Van der Meer zei op 21 oktober 2016 om 00:30
Hey allemaal.

Bedankt voor de feedback allemaal wederom al vind ik het al met al toch wel een beetje apart hoor. Ik begon met namen als Van der Putten, Corsten en Haselenbergh waarbij ik beredenerend vanuit Christianus Van der Putten en Hendrina Van der Heijden gewoon dacht het spoor van den Bosch en/of Rosmalen terug te kunnen volgen naar de streek Uden-Veghel omdat de namen Van der Putten, Corsten en Van den Haselenberg daar juist ten overvloeden voorkomen!

Niets blijkt dus minder waar en alles op een rijtje zettend lijkt het al met al toch bijna op een soort optisch bedrog, ik heb te maken met laat ik het toch maar ekkes voor het gemak schrijven een soort van Bossche familie Van der Putten en dus ook nog met Nijmeegse families Corsten en Haselenberghs! Ik vraag me wel af hoe Helena zo zeker weet dat de Adrianus Van der Putten van Maria Corsten dezelfde was die eerst met Jenneke Bruijst trouwde daar zij in mijn allereerst forumonderwerp in haar commentaar van 14 juli 2015 om 08:14 uur schreef “Waarop dan in jan 1736 een hertrouwen kan volgen van Adrianus van der Putten met Maria Corsten” omdat het woord ‘kan’ bij mij toch nog wel een zekere twijfel teweeg brengt vraag ik me af of Helena misschien nog meer aanwijzingen voor deze link heeft die ik misschien gemist heb?
Helena zei op 21 oktober 2016 om 00:40
Tja...die aanwijzingen heb je zeker gemist Jermaine..
Zie mijn bijdrage bij ander topic , en op 16 juli 2015 om 08:35 uur :
' Voor huwelijk van de vermeende ouders van Christianus van der Putten (~ in 1751 als zoon van Adrianus van der Putten en Maria Corsten): Zie zoekakten-> Den Bosch-> MMBZ-QFL Huw. afkond. 1730-1760 image 136 / 713 : ‘Adriaan van der Putten weduwnaar Jenneke Bruijst heeft sijn inventaris getoont gepasseert voor Not. Hendrick Carel van Sevenhoven 18 Jan 1736 is in ondertrouw opgenomen met Marie Korstens’. https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-31046-3614-69?cc=2037960&wc=SM4H-92Q:346028501,346028202,346964901

O.t. 21 jan 1736 te vinden op image 122/713 zelfde film. https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-31046-3780-13?cc=2037960&wc=SM4H-92Q:346028501,346028202,346964901

R.K. huwelijk 1736 in St Jan op 12 feb 1736. Ook hier staat hij als vid[uus] = weduwnaar genoteerd. Adrianus van Den Bosch en Maria Corsten van Nijmegen. [ image 402/885].
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-31046-16373-20?cc=2037960&wc=SM44-JWG:1292676104,346127901,346150901
Jermaine Van der Meer zei op 21 oktober 2016 om 13:20
Hey Helena mijn nederige excuses, ik denk dat we hier dna inderdaad met 2 verschillende Adrianussen te maken hebben omdat die van 1707 als jongeman van Rosmalen word vermeld en die van ons als te den Bosch geboren staat vermeld.

Of werd Rosmalen in die tijd al bij de stad den Bosch gerekend (of misschien de buitenpoorterij van den Bosch)?
Max zei op 21 oktober 2016 om 14:08
Jermaine, als je even op http://www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in bij Rosmalen kijkt, dan kun je onder Rooms-Katholiek de volgende vermelding vinden:

Zie voor 1565-1720 en 1751-1759 's-Hertogenbosch inv.nr. 2-5, 10, 13, 53-58, 62, 65 en 60, bovendien voor 1638-1675 Berlicum inv.nrs. 2-3 en voor 1676-1810 Nuland inv.nrs. 1-2.
Jermaine Van der Meer zei op 21 oktober 2016 om 21:06
Hey Max tis alweer wa later op de avond en ik ben ook al een aantal dagen op stamboomforum n beetje kippig maar ik kan je niet helemaal volgen? wat heeft de indeling van een archief (van het BHIC) te maken met aloude heerlijkheidsgrenzen? t lijkt me bijvoorbeeld niet dat Rosmalen niet bij den Bosch hoorde en dat Nuland een gemeentelijk exclave was van den Bosch? Toch?
Max zei op 21 oktober 2016 om 22:17
Het lijkt mij dat dat niet alleen betrekking heeft op de archief-indeling maar ook op de parochie-indeling.

Zie voor 1565-1720 en 1751-1759 's-Hertogenbosch inv.nr. 2-5, 10, 13, 53-58, 62, 65 en 60;
zie voor 1638-1675 Berlicum inv.nrs. 2-3 en
zie voor 1676-1810 Nuland inv.nrs. 1-2.
Max zei op 21 oktober 2016 om 22:28
Zie ook Wikipedia:

"In het midden van de zestiende eeuw werd de tufstenen kapel of kerk te Rosmalen, gewijd aan Sint-Lambertus, verbouwd tot de vorm die de kerk nu ongeveer nog heeft. Een kraagsteentje uit de Mariakapel vermeldt nog tot op heden dit jaartal.

Toen in 1629 de stad 's-Hertogenbosch na een zeer langdurig beleg door Frederik Hendrik capituleerde, gingen ook de tot de Meierij van 's-Hertogenbosch behorende dorpen "over" in Staatse handen. De val van de hoofdstad der Meierij heeft vele consequenties voor de dorpen, waaronder Rosmalen. Zo gaat de rooms-katholieke Sint-Lambertus over in protestantse handen. Het bestuur van Rosmalen vindt onderdak in een gedeelte van de kerk.

(...)
Bij Koninklijk Besluit van 10 november 1823 kreeg de katholieke gemeenschap Rosmalen haar Sint-Lambertuskerk terug. De protestanten kregen de schuurkerk toebedeeld."
Jermaine Van der Meer zei op 22 oktober 2016 om 02:52
Hey Max nu begrijp ik je denk ik, wa ge bedoeld te zeggen is dat als die plaats een eigen rechtspraak en kerkbestuur had je dan ook duidelijk zag als iemand of een jongeman van Rosmalen of van dn Bosch was vat ik je zo een beetje goed samen? Ik heb net ook nog ff onze correspondentie over Adrianus Adriaans Van der Heijden ff bekeken (link: http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/ouders-van-adrianus-adriaans-van-der-heijden). En het lijkt er mij steeds meer op dat die families zoals Van der Putten uit den Bosch, de Corstens/Kerstens vanuit Nijmegen (via Neerbosch) en later Nuland met de Van der Heijdens (mits de mijn vorige onderwerp de door jouw genoemde Van der Heijdens ook echt daadwerkelijk verwant waren aan mijn Adriaan Adriaans) uit Oss, Ravenstein en Teeffelen naar het zuidelijker Uden zijn getrokken, de reden hiervoor is mij onbekend godsdienstvrijheid misschien? Ik vond al die verschillende plaatsen altijd al zo onlogisch met Uden te rijmen omdat huwelijkspartners altijd ongeveer uit dezelfde streek kwamen en dat lijkt nu met de streek den Bosch-Nuland-Teeffelen en Nijmegen (Neerbosch) al veel meer het geval dus alvast weer heel erg bedankt voor deze aanknopingspunten!
Max zei op 22 oktober 2016 om 13:08
Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken, dat de grenzen van de parochies indertijd wat minder duidelijk waren. Het is echter maar de vraag of dat voor jouw 'casus' relevant is.

Er zijn twee (of eigenlijk drie) huwelijksakten uit Den Bosch, waarvan de eerste vermeld dat Adriaan van der Putten een jongeman uit Rosmalen was, getrouwd op 16 juli 1707 met Jenneke Jansen, jongedochter van Macharen, waarbij aangenomen mag worden, dat met Jenneken Jansen dezelfde persoon wordt bedoeld als degene die tien maanden later met dezelfde Adriaan haar eerste van vijf kinderen krijgt, nl. Joanna Bruijst. Vervolgens zijn er nog twee akten uit 1736, nl. a) een ondertrouwakte van 21 januari en b) een rk trouwakte van 12 februari, waarin een Adriaan van der Putten wordt vermeld als weduwnaar van Johanna Bruijst (1736a) en geboren alhier (1736a) cq. Sijlvaeducensis (van 's-Hertogenbosch)(1736b). Daarbij moet worden aangetekend, dat het over het algemeen in de kerkelijke registers vrij ongebruikelijk is, dat er bij weduwnaars een geboorteplaats wordt vermeld. In dit geval zou met 'Sijlvaeducensis' dus net zo goed de woonplaats van Adrianus bedoeld kunnen zijn. Die woonplaats was de 'Hintermerstraet' (1736a), hetgeen overeenkomt met de in de akte van 25 juni 1707 vermelde 'Hinthamerstraat'. Het lijkt hier dus om dezelfde Adriaan van der Putten te gaan.

Joanna Bruijst wordt in 1729 nog als getuige genoemd bij de doop van een kind van Joannes van der Putten en Hendrina Koppens. Laatsgenoemde Henrica Coppens is vervolgens in 1737 weer getuige bij het eerste kind van Adrianus van der Putten bij zijn tweede vrouw. Dat is eens te meer een bewijs, dat het hier gaat om dezelfde Adriaan van der Putten. Joannes is mogelijk de oudste zoon uit zijn eerste huwelijk, maar omdat er in 1720 nog een Joannes werd geboren is dat twijfelachtig. Het kan natuurlijk ook een broer van Ariaan zijn geweest.
Max zei op 22 oktober 2016 om 14:03
Correctie: Adrianus van der Putten en Joanna Bruijst kregen niet vijf, maar zes kinderen. Zie Stadsarchief:

Identificatie NT000723645
Datum 1/12/1713
Soort Dopen
Toegang Dopen (DenBosch)
Bron DTB-019
Vindplaats GAHt
Kerk Jan
Kerkelijke Gezindte RK

Personen

Naam: Putten, van der Adrianus
Geslacht: m
Rol: Vader

Naam: Putten, van der Guilielma
Geslacht: v
Rol: Gedoopte
Wettig: Ja

Naam: Janssen, Joanna
Geslacht: v
Rol: Moeder

Naam: Westerlaken, Adrianus van de
Rol: Getuige

Naam: Bruijst, Henrica
Rol: Getuige

Zoals je ziet wordt Joanna Bruijst hier wederom Joanna Janssen genoemd. Bij een andere doop is nog een Sibertus Bruijst getuige, die zelf tussen 1695 en 1704 vier kinderen laat dopen in Den Bosch, waarbij hij ook Sibertus Joannis Bruijst genoemd wordt.
Jermaine Van der Meer zei op 24 oktober 2016 om 02:59
Hey Max als ik jouw zin “dat de grenzen van de parochies indertijd wat minder duidelijk waren” probeer op waarde te schatten dan kan het dus bijvoorbeeld zijn dat Adrianus Van der Putten oorspronkelijk op de grens van den Bosch en Rosmalen is geboren en hij daarom de ene keer als geboren te den Bosch word vermeld om de andere keer weer als jongeman van Rosmalen te worden betiteld?? Ik zou zelf nog wel iets meer bewijs willen zien dat Dat Jenneke van Macharen dezelfde is als Janneke Bruijst, en ik denk wel hoe we dit kunnen bewijzen we moeten gewoon kunnen aantonen dat Janneke Bruijst uit Macheren kwam en daarom had ik nog zelf ook eventjes gezocht met het volgende resultaat:

Kind Joannes van der Putten
Geslacht Man
Datum doop 28-01-1734
Plaats doop 's-Hertogenbosch
Vader Joannes van der Putten
Moeder Henrica Koppens
Getuige Elisabeta Coppens
Getuige Gerardus van der Putten

Bron: https://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/57939/0/voorouders_jan_van_der_putten_en_hendrina_hermsen_gehuwd_te_nijmegen_op_29_11_1767
Er is namelijk al eerder n soortgelijk artikeltje verschenen maar dan over de Nijmeegse Van der Puttens (Zie voorgaande link), verder zie je dat er ook nog een Joannes Van der Putten en Gerardus Van der Putten moeten zijn geweest.

Daar heb je Siebert!

+ z’n vrouw:
Hendrien COETS weduwe van Sibert BRUIJST, te 's-Hertogenbosch
Eerder testament: 23.8.1729 (N 3074 f 98)
09.12.1729 | N 3074 | f 116

Onzen Sibert is dus rond 1729 gestorven, en om het bewijs rond te krijgen moeten we dus in ieder geval aan kunnen tonen dat Siebert en Hendrien in Macharen zijn geboren en/of hebben verbleven (mits Sibert de broer van Jenneke was natuurlijk), als Sibert en Hendrien de ouders van Jenneke waren dan zou het fijn zijn als we n doopakte uit Macharen konden opduiken tenminste als men in dat gehucht in die tijd überhaupt wel ter kerken kon gaan voor enige dopen?
Max zei op 24 oktober 2016 om 12:43
Even zoeken in de index, Jermaine. Getuige Sebertus:

Kind Joannes SURLET
Geslacht Man
Datum doop 26-03-1702
Plaats doop Megen
Vader Matthias SURLET
Moeder Engelberta N.N.
Getuige Sebertus Joannis Brusten
Getuige Honoria Joannis Brusten

Deel Rooms-Katholiek doopboek 1613-1712
Plaats Megen, Haren en Macharen
Toegangsnr. 1444
Inv.nr. 33
Folio/pagina 89v
Religie RK
jan zei op 24 oktober 2016 om 23:06
in vervolg op wat Max meldde (20 oktober)

Henrici Kerstens / Corstiaens (1709) Korsten (1712) trouwt Joanna Henrici Hazenbergs
Kinderen: ( de Nulandse dopen)
3. Christianus doop Nuland 11 januari 1708 ( Gerardi Petri van Gemonde, Maria Pelgrini Verhofstadt)
4. Joannes doop Nuland 7 januari 1709 (Cornelius Crijnen, Maria Dierckx)
5. Martinus doop Nuland 27 augustus 1712 ( Roelof van der Poll, Joanna van der Donck)
6. Henricus doop Nuland 24 april 1714 (Petrus Teunissen van der Burght, Arie van Veghel)
Begraven Nuland 7 maart 1715 "kind van Hendrik Corsten, Heeseind, laat ouders na"
Begraven Nuland 4 september 1712 "houkind uit Den Bosch woont bij Hendrik Corsten, Heeseind, laat ouders na"

De vermelding Heeseind betekend: Het buurtschap Heeseind dat onder het dorp Rosmalen valt maar binnen de parochie Nuland.
mvg
jan zei op 24 oktober 2016 om 23:37
Van der Putten uit Rosmalen:
RA Rosmalen 32, fol. 155, dd 5 april 1717
Evert Gerits van der Putten en Adriaan Gerit van der Putten, een huis, hof en aangelegen land groot 3 lopens en 3 roeden, op het Oude Heijnis gelegen, zuid de gemene straat, noord …. Mans Gasthuis, oost erfgenamen van Gielen Frens Gielens, west Dierck van den Hurck, Evert Gerrits aangekomen bij koop van Jan Claas Raaijmakers als momboir van Mariken dochter Jenneke Driessen Baars, nu overgedragen aan Willem van Boeckel/Boxtel inwoner Rosmalen.
Jermaine Van der Meer zei op 26 oktober 2016 om 03:04
Hey Jan heel erg bedankt voor je bijdragen, mocht Adrianus inderdaad van de grens den Bosch-Rosmalen komen dan is Heeseind met de door jouw voornoemde transactie zeker een optie! Al vind ik het al met al toch maar raar hoor dat een en dezelfde Adrianus in 1707 afkomstig zou moeten zijn uit Rosmalen en dat dan vervolgens diezelfde Adrianus van 1707 uit rosmalen dan later opeens uit den Bosch word genoteerd

Ik begrijp dat e.e.a niet altijd even goed werd genoteerd inderdaad maar dit zou betekenen dat bijvoorbeeld als iemand in Tilburg genoteerd staat dat we dan net zo goed naar n geboorteakte kunnen gaan zoeken in Goirle of Oisterwijk, of overdrijf ik nou?

Er schoot me trouwens nog een citaat te binnen en ik weet niej of ie van Max was of van Jan Toirkens maar het ging er bij het citaat om dat als je aan transcriptie van iets hebt je ook nog altijd beter het origineel ook nog altijd beter kunt checken (bijvoorbeeld de fotoscan van bepaalde documenten/boeken)

Nou heb ik dat gedaan en wat blijkt er op de gezinskaart van de kaartenbak te Grave waar ik onlangs was geweest van Christiaan Van der Putten en Hendrina Van der Heijden te staan? Er staat op die 'transscriptiekaart' de woordjes "extr" den Bosch bij Christianus en "extr" Uden bij Hendrina en we hebben daar eerder al weleens over gediscussieerd of Christianus door dat zinnetje nou alleen in den Bosch woonachtig was en elders geboren of dat ie wel in den Bosch geboren was en zodoende hoogstwaarschijnlijk de zoon was Adrianus Van der Putten en Maria Corsten.

Nu voor de mensen die niet zo goed in Latijn zijn 'extr' is een afkorting van het latijnse woord extra dat letterlijk vertaald 'uit' betekent extra den Bosch betekent dus afkomstig uit den Bosch

Nu heb ik de originele fotoscan bekeken van het huwelijk van het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden en wat blijkt? Inplaats van extr den Bosch en extr Uden staat er enkel Christianus Van der Putten buscoducensis en Hendrina Van der Heijden Uden.

Dat lijkt mij toch een heel ander zin met een heel ander gewicht toch? Of drijf ik het nu allemaal weer te ver door? Trouwens de dag dat ik in die kaartenbak te Grave keek verdween door onzorgvuldigheid mijnerzijds de gezinskaart van Van der Putten-Van der Heijden dus als die nog steeds niet terecht is stuur ik graag nog eens de fotoscan van Annemarie Van Geloven door (geen fotoscan van Annemarie dr huwelijk maar van van het voornoemde echtpaar te Uden natuurlijk haha)
Helena zei op 26 oktober 2016 om 04:15
Jammer allereerst van die gezinskaart ...

Verder: Een transcriptiekaart kan mogelijk een interpretatie van de transcriber bevatten. Beter is het om zelf alle oorspronkelijke inschrijvingen na te lezen zoals altijd geadviseerd wordt.

ex = uit, afkomstig van de plaats ..., ook: kind van, ook: uit, afkomstig van, tengevolge van, op grond van. [ lijkt me vreemd dat dit afgekort zou zijn als extr. omdat het een kort voorzetsel en woord op zich is]
extra = buiten [ kan mogelijk in transcriptie afgekort zijn als extr. ?]

In Uden werd een ouder soms genoteerd met 'extraneus' of 'extranea' en dan in de betekenis van 'van buiten ..', of 'vreemdeling'. -- Indien op de Gezinskaarten van Uden de naam van Christiaan van der Putten als 'extr. Den Bosch' genoteerd werd dan heb je dit waarschl. verkeerd geinterpreteerd <- hij was extraneus in Uden en van Den Bosch afkomstig [ al dan niet daar geboren/gedoopt....dat is nog de vraag].
Mogelijk stond er een komma tussen de woorden extr. en Den Bosch , dus als : extr. , Den Bosch ?
Jermaine Van der Meer zei op 26 oktober 2016 om 15:32
Hey Helena! Ik weet niej of het jammer is, misschien is ie namelijk alweer boven water gekomen te Grave? Zoals ik boven al aangaf heeft het geen zin om verder een discussie te voeren of het woord extr of extra daar in de originele fotoscan het woord "extra" helemaal niet word gebruikt! Het woord is dus duidelijk inderdaad een woord van de transciber, kijk hier in de link voor het orginele document: https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QJ-9DXC?i=170&wc=SM4Z-3T1%3A1292676104%2C346779301%2C346784601%3Fcc%3D2037960&cc=2037960
Jermaine Van der Meer zei op 29 oktober 2016 om 02:52
Hey Max ik zag dat ik hellemaal glad vergeten was op jouw uittreksels te reageren, hieronder is wat ik nog gevonden heb, die Sibert Jansen lijkt soldaat te zijn geweest op de Vismarkt bij Willem Van Heesch te zijn ingekwartierd en hij moet ook nog een tijdje met zijn familie te Tongelaar te Mill hebben gebivakkeerd (Tongelaar te Mill of een andere Tongelaar?) daar ik er ook de naam Kerstens weer tegenkom ga ik hiervan uit.

Militair: Sibert Jansen
Rang: -
Adres: Vismarkt
Bewoner: Will. Van Heesch
Beroep: -
Bijzonderheden:

Regiment waar in Sibert heeft gediend
Regiment Dragonders van Jacques de Chalmot du Portail (1718-1736)
Compagnie kapitein Roper
Commandant: Kapitein Roper
Datum komst: 9-5-1731
Datum billetering: -
Dienstvak: -
Aantal manschappen: 68
Bijzonderheden: compagnie Dragonders
Bron: Stadsarchief OSA 4165 (21)

Link: http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/Inkwartiering/043.1964.htm


127.5 Index notarieel protocol Cuijk (7127.5)
120 Jan Reijnen, Peter Kerstens, Sibert Janssen en Jan Goossens getrouwd met de wed. van Jan Siebers en Lambert Hendricx, allen bouwlieden, wonende op de bouwhoven van Tongelaar. Zij machtigen Albert Francois de Weijer, advocaat te Grave, om namens hen tegen de schepenen van Gassel voor de Raad van Brabant op te treden.

Datering: 18.11.1704

Soort akte: Machtiging

Plaats: Tongelaar

Toegangsnummer: 7127

Inventarisnummer: 5 (aanvragen )


Bron: Notarissen

Geografische namen: • Tongelaar
Jermaine Van der Meer zei op 1 april 2024 om 13:02
Dag allen. Ik meen te kunnen laten weten wie onze Hendrik Kerstens zijn ouders waren, hij is volgens de link: https://home.hccnet.nl/eim.fleuren/fleuren/kwstmario/frame-e.htm namelijk in 1686 te Neerbosch geboren

Op nr. 2644 zie je dat Gijsbertus (Gijsbert) Kerstens 3x is getrouwd, en uit dit 3e huwelijk is Henricus dus te Neerbosch geboren. Het kan dus bijna niet anders dan dat dit onze Henricus Kerstens is!!

Er is trouwens wel een foutje in de stamboom geslopen, er staat namelijk dat Henricus met zijn zus getrouwd moet zijn geweest. dit kan natuurlijk niet het geval zijn dus ik zier in deze Henricus Kerstens te Neerbosch als diegene die met Joanna Haselenberg getrouwd moet zijn geweest!!


Ik heb alleen het huwelijk van 14-03-1701 te Nijmegen met Hendrik Kersten Joanna Haselenberg, waar Max het over had niet kunnen vinden. weet iemand of dit huwelijk ook op wiewaswie was te vinden?

Kortom mijn voorouders Christianus Van der Putten moet dus een voornaam hebben gehad afkomstig uit Nijmegen en omgeving!!!

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Norah zei op 1 april 2024 om 13:15
Dag Jermaine,

Huwelijk staat onder de naam Joanna Haselenbergh en Jenneken Haselenbergh, dit alles onder www.wiewaswie.nl
Ik weet niet of je een abonnement hierop hebt, dan kan dit wel met -wildcards- werken.
Verder onder -Regionaal archief Nijmegen- en onder www.genver.nl(familysearch).
Maar dat weet je na al die jaren wel;)
Mvg.
Jermaine Van der Meer zei op 2 april 2024 om 02:26
Dankje Norah! Ik ga ervanuit dat 14-03-1701 dan de ondertrouw moet zijn geweest, overigens denk ik ook de doop (in de genealogie Fleuren komt de familie Haselenberg niet voor) van Joanna Haselenbergh te hebben gevonden, kijk maar mee:

Bruidegom
Hendricus Kersten

Bruid
Joanna Haselenbergh

Gebeurtenis
Trouwen
Datum
14-03-1701

Documenttype
DTB Trouwen
Erfgoedinstelling
Regionaal Archief Nijmegen
Plaats instelling
Nijmegen
Collectiegebied
Gelderland
Registratiedatum
14-03-1701
Akteplaats
Nijmegen

wat denk jij Norah, gezien de plaats voornaam en achternaam, en ook het feit dat er verder geen persoon met voorgaande combinatie voorkomt te Nijmegen die chronologisch aan de eis voldoet om vrouw van Henricus Kersten te kunnen zijn denk ik dat we hier met de juiste persoon te maken hebben toch?

Overigens denk ik dat de naam Ribben eigenlijk Robben had moeten zijn, hieronder dus het trouwen van weer haar vermoedelijke ouders:

Bruidegom
Henricus Haselbergh

Bruid
Helena Robben

Gebeurtenis
Trouwen
Datum
13-09-1673

Documenttype
DTB Trouwen
Erfgoedinstelling
Regionaal Archief Nijmegen
Plaats instelling
Nijmegen
Collectiegebied
Gelderland
Registratiedatum
13-09-1673
Akteplaats
Nijmegen

En als deze stelling niet klopt ben ik wellicht familie van Arie Ribbens! Haha

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Jermaine Van der Meer zei op 2 april 2024 om 21:08
Excuus ik zag dat ik per abuis het huwelijk uit 1701 had gedeeld inplaats van de doop van 1675, hier nogmaals de juiste doop (tenminste als ik me niet vergis in de persoon):


DTB Dopen met Joanna Haselenbergh

Kind
Joanna Haselenbergh

Vader
Henricus Haselenbergh

Moeder
Helena Ribben

Gebeurtenis
Doop
Datum
14-02-1675
Getuigen
Guilielmus Fransse, Christina Ribbe, Ida Agnees van Munster

Documenttype
DTB Dopen
Erfgoedinstelling
Regionaal Archief Nijmegen
Plaats instelling
Nijmegen
Collectiegebied
Gelderland
Archief
510
Registratienummer
1227
Pagina
32
Registratiedatum
14-02-1675
Akteplaats
Nijmegen
Collectie
Retroacta van de Burgerlijke Stand Nijmegen (RBS)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.