skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

"soror Maria Franssen van Aste" op 12-04-1730 in Gemert

Reacties (10)

Inge Schepers zei op 7 mei 2023 om 19:07
Zou het niet een zuster / non geweest kunnen zijn? De aanduiding Soror kan daar op wijzen. Verder staat er in het Gemertse begraafboek vaak een plaatsaanduiding bij, en hier staat er "prope templum". Nu is mijn Latijn een beetje roestig, maar dat wil zoiets zeggen als "nabij de tempel / heilige plaats" en heb ik ook weleens gebruikt zien worden om een lokatie bij de kerk aan te duiden. Verder staat er niet "van Asten" maar "va Asten", terwijl op dezelfde pagina's verder wel consequent "van" met een "n" geschreven wordt bij namen. Ik ben geneigd te denken aan een zuster (non) Maria Franssen die oorspronkelijk uit Asten afkomstig was bijvoorbeeld.
Jan Lange zei op 7 mei 2023 om 19:58
Ik denk ook eerder aan een geestelijke vrouw, zoiets wat elders aangeduid wordt als devota. Inderdaad: dichtbij de kerk. Was het de (biologische) zus van Maria Fransen, dan had de voornaam van de overledene er vast bijgestaan.
Helena zei op 8 mei 2023 om 03:27
Het lijkt erop dat er 'va' staat met een afkortingsstreepje erboven. Normaal zou je dan 'van' verwachten met het afkortingsstreepje boven de 'n' >>>> en dan in de betekenis als suspensie voor 'van -de- '

Ben het met Inge eens: zo lijkt het erop dat deze Maria Franssen oorspronkelijk 'van de Asten' kwam.
Let wel: In die jaren was elke katholiek of protestant in Gemert vrij om zijn/haar geloof te belijden. Mogelijk werd het door sommige katholieken van elders soms als een 'toevluchtsoord' beschouwd?

In 'Gemerts Heem' vind je enkele artikelen over 'vrome vrouwen' etc, samengesteld door Peter van den Elsen:
https://www.heemkundekringgemert.nl/wp-content/uploads/2019/06/2.-Gemerts-Heem-1987-4-Gemertse-kwezels-uit-de-hoek.pdf
https://www.heemkundekringgemert.nl/wp-content/uploads/2019/06/3.-Gemerts-Heem-1988-1-Naamlijst-van-Gemertse-kwezels.pdf
Klaas zei op 8 mei 2023 om 10:44
Bedankt voor jullie meedenken. Die toevoeging "va Asten" blijft me intrigeren. Gemert ligt niet direct naast Asten.
Helena zei op 9 mei 2023 om 04:49
Afstand Asten - Gemert is ca. 20 - 25 km. Niet ver. Kijk maar eens op oude kaarten van deze regio hoe de zandwegen toen liepen. Via de noord-zuid verbinding die door de Peel liep (alleen op de droge hogere grond tussen het peelmoeras) kon men van Asten via Ommel > Vlierden dan ofwel via de Bleijs - ofwel over Deurne > op Bruggen - > richting buurtschap de Molenhof naar Bakel en vandaar naar De Mortel > op Gemert opaan. Vermoedelijk in die jaren maar een paar uur (halve dag?) gaans ... Lopend wel te verstaan.

Maar mogelijk heb jij een bep. familie in gedachten van wie deze Maria wel eens een dochter zou kunnen zijn? Aan welke familie denk je dan of aan welke plaats?
Klaas zei op 9 mei 2023 om 10:22
Hoi Helena,

Ik had de familie Van Asten in gedachten. Daarin kan ik ze (nog) niet plaatsen. In sommige aktes uit die tijd en eerder blijkt die naam enkel een verwijzing te zijn naar de plaats Asten. Maar ook bij veel personen met die naam Van Asten loopt de naam door in de daarop volgende eeuwen tot het heden.
Helena zei op 10 mei 2023 om 00:01
Inderdaad. Eind 17e / begin 18e eeuw kan het een verwijzing zijn naar de plaats, maar evengoed in sommige families al meerdere generaties een vaste achternaam. Een van de eerdere voorouders waarschijnlijk dan toch wel uit Asten afkomstig. Zo ook met 'Franssen' >> kan zijn dat haar vader een Francis was, maar evengoed kan het al een vaste achternaam zijn geweest en moeten we die Francis een paar generaties eerder zien te vinden.

Met alleen deze notering van haar overlijden/begraven in 1730 valt het moeilijk na te gaan waar je haar zou kunnen plaatsen. In nabije en verder-weg-liggende plaatsen kwam de naam 'van Asten' al dan niet als vaste achternaam al voor. Je weet haar geschatte leeftijd niet en dat maakt het ook al moeilijker.
Helena zei op 10 mei 2023 om 02:12
..vergat het woordje 'Suster', dus >> Straet - Suster Marie Fransen spinsterse
Klaas zei op 10 mei 2023 om 16:01
Inderdaad Helena, alleen uit de begraafinschrijving zijn weinig tot geen echte aanknopingspunten te halen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.