Een goedemiddag allemaal,
ik had een speciale vraag over het katholiek lager onderwijs in Noord-Brabant. Werden er wel vaker kinderen van de lagere school gestuurd of gehaald omdat ze te druk werden bevonden? Dit vermoeden heb ik namelijk bij mijn betovergrootvader.
Mijn betovergrootvader werd in 1863 in Tilburg als derde van negen kinderen. In 1870 stonden hij en zijn oudere zus in het bevolkingsregister ingeschreven als schoolleerlingen, hun oudste broer was toen al dertien dus waarschijnlijk al klaar met de lagere school. In het gevangenisregister staat bij mijn betovergrootvader vier keer dat hij geen lager onderwijs heeft genoten, ook kon hij geen handtekening zetten, terwijl al zijn andere broers en zussen (op die ene na dan) dat wel konden. Dat is toch vreemd?
Betekent 'lager onderwijs genoten' zoveel als lager onderwijs afgerond? Dat lijkt mij toch wel? Waarom ik dit vermoeden heb, is dat in onze familie ADHD of zoals dat vroeger werd genoemd, 'een druk kind', vaker voorkomt. Dit lijkt ook vooral over te erven met het uiterlijk. Mijn vader, mijn oudoom en ik zien er alledrie ongeveer hetzelfde uit en alledrie waren we vroeger een buitengewoon (anders dan doorsnee) druk kind. Verder ken ik verhalen dat mijn oudoom op zijn grootvader leek, dus een plus een is al gauw twee voor mij, daarom zou het mij niet verbazen als hij door zijn druk zijn van school werd gestuurd. In die periode (1860-1880) zal men natuurlijk ook nog een stuk strenger en minder ervaren met onderwijs zijn geweest als in het midden van de twintigste eeuw en later, mede met het oog op de maatschappelijke ontwikkelingen, onder andere in de psychologie.
Weet iemand toevallig meer of heeft iemand tips of interessante (informatie)bronnen over dit fenomeen?
Alvast vriendelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Indie van Lieshout