skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Wie is de moeder van Joanna van Rossum 1710

Miranda van Amerongen vertelde op 1 december 2016 om 09:11 uur
In een trouwinschrijving in Houten op 25 mei 1739 staat dat Joanna van Rossum in Oijen is geboren. Echter ik kan geen doopinschrijving vinden in het digitale bestand. Ik denk dat haar moeder, Maria van Rossum is. Zij woonde in omgeving Schalkwijk/Cothen in 1710. Zou het kunnen zijn dat deze Maria van haar kind in Oijen is bevallen in 1710? Overigens was Joanna voor haar trouwen woonachtig in gerecht Houten. Of is er een Maria van Rossum (moeder) geboren in Oijen en later verhuisd naar Cothen/Houten?

Reacties (14)

Norah zei op 1 december 2016 om 10:45
Tot 1739 was Joanna Gijsberts... van Rossum/Rossom doopgetuige bij familieleden in Oijen.
Je zou dan uit kunnen gaan van een vader Gijsbertus van Rossum. Mogelijk kwam de familie hiervoor uit Maasbommel.
Ik weet niet hoe de kinderen (+ doopgetuigen) bij van Amerongen-van Rossum later zijn genoemd. Dit proberen te vergelijken.
Wanneer je uitgaat van een Maria van Rossum als moeder, betreft het een onwettig kind.
Norah zei op 1 december 2016 om 10:51
Bij -wiewaswie- zie je dat de eerstgeborene Gisbertus is genoemd (aug. 1739 Schalkwijk).
Het is tot dus ver in orde.
Mvg.
Norah zei op 1 december 2016 om 12:03
R.K. dopen Ooijen beginnen pas vanaf 1712. Joanna kan hiervoor zijn geboren.
In een bestaande stamboom zou ze 100... jaar geweest zijn toen ze overleed, was ze van 1701. Geloof ik niet zo in.
theo zei op 1 december 2016 om 18:54
Miranda en Norah,

Voor r.k. dopen van Oijen van vóór 1712 zie rk doopboek Teeffelen (DTB 41 Lith)
Norah zei op 1 december 2016 om 19:53
Okay, Theo;)

Joanna krijgt van 1739 tot 1755 kinderen. Schat haar zo rond 1710 geboren.
Norah zei op 1 december 2016 om 20:07
Vond nog van Joanna een broer Abraham, en 2 zussen Catharina en Wilhelma in Oijen, gebaseerd op hun patroniem Gijsberts/Gisberti.
Miranda zei op 7 december 2016 om 09:37
@Norah @Theo: dank voor jullie reacties!
@Norah: in welke database vond je de gegevens van Joanna als doopgetuige bij familieleden in Oijen?
Miranda zei op 7 december 2016 om 10:23
Ik denk niet dat zij de Joanna is die uit Maasbommel komt. Vóór haar trouwen in 1739 woonde zij in Houten. De vraag is ook bij wie woonde zij daar?
Norah zei op 7 december 2016 om 11:02
Miranda@, ik heb niet gezegd dat Joanna zelf uit Maasbommel kwam, eerder de familie. Ligt het niet aan de overkant van de Maas? Zoals de plaats Rossum zelf, ligt redelijk in de buurt. Daar ligt hun oorsprong.
Wat ik denk is dat deze familie nauw betrokken was met de waterwegen. B.v. in de binnenvaart(schippers) of als tolgaarders. Houten ligt ook aan het water, dacht ik. Lek?

Joanna was tot 1737 meter bij de kinderen van haar zusters Catharina, Wilhelma en Maria. De laatste was waarschijnlijk degene waar jij op doelde. Dus niet haar moeder.
Joanna trouwde in 1739(geboren in Oijen) volgens jou, alles klopt als een bus. Oudste zoon is Gisbertus, vernoemd naar grootvader maternel.

Je vindt het hier gemakkelijk > BHIC; stamboom > personen zoeken >>>
ros*m joanna* En eventueel Oijen invoeren. Eén keer heet ze ook Gijsberti met haar patroniem. Je kunt nu het beste(aanwijzing van Theo) haar doop proberen te zoeken bij -dopen Teeffelen-(Lith)
Wat Houten aangaat, moeilijker, is niet Brabant.
Mvg.
Miranda zei op 7 december 2016 om 12:31
@Norah, heel hartelijk dank voor de informatie. De schoonmoeder van Joanna heet Gerrigje Berendse van Rossum en zij heeft een zus Maria Berendse van Rossum, vandaar de link met deze Joanna uit 1710. Deze Maria leefde wel in de buurt van Houten. Maar ik denk dat je gelijk hebt, dat Maria Gijsberti van Rossum de zus is van Joanna. Een Maria van Rossum was ook een paar keer de doopgetuige bij de kinderen van Joanna.
Alleen Houten is dan nog niet verklaard. Nogmaals dankjewel!
Norah zei op 7 december 2016 om 17:13
Graag gedaan, Miranda!
Schalkwijk en Houten liggen vlak naast elkaar, niet zo vreemd. Misschien met schip v.d. ouders gemeerd? Een hint;) En als Cornelius van Ameronge(n)'s moeder ook een van Rossum was, mogelijk familie...

Echtpaar van Amerongen-van Rossum laten in Schalkwijk verscheidene kinderen dopen. Misschien heb je verder wat aan hun voornamen (+ doopgetuigen).
Zie: -wiewaswie-. Je kunt hier het beste de plaats Schalkwijk invullen, en Rossum.
Verder wat je wel zult weten bij www.hetutrechtsarchief.nl En meestal bij -zoekakten.nl-
Mvg.
Miranda zei op 8 december 2016 om 10:59
@norah zag in bhic dat Gijsbertus Willems van Rossom, alias den tolknecht, vermoord is in Maasbommel op 17.07.1720. Dit zou de vader van Joanna kunnen zijn. Wilhelma Gijsberti is een zus van Joanna, dus de naam "Willem" is vernoemd. Weet jij hoe en waar ik kan checken of er ook een vervolging op die moord heeft plaatsgevonden? Dank alvast voor je hulp.
Norah zei op 8 december 2016 om 16:57
Hallo Miranda,

Maasbommel valt onder Gelderland jammer genoeg. Anders zou je in de archieven onder Oijen kunnen zoeken(BHCI). En dan denk ik aan criminele vonnissen. Zie balk bovenaan deze bladzijde.
Maar misschien weet iemand anders dit voor je, ben er zelf niet zo in thuis.
Mvg., Norah
Erica Graven zei op 14 december 2019 om 10:15
Gijsbertus Willems van Rossum is een voorouder van mij. Hij was tolknecht bij de tol in Oijen en is inderdaad vermoord. Ik heb Oud Rechterlijk Archief jaren geleden geraadpleegd maar toen geen info gevonden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.