skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Wie was Jan Jacobs van den Heuvel (Berlicum/Middelrode omstreeks 1670 - overleden 1733 Berlicum)

Peter vertelde op 9 december 2021 om 12:40 uur
Beste groepsleden

Ik ben opzoek naar de afkomst van Adriana Jans van den Heuvel die op 16 Juli 1719 trouwde met Jan Lamberts van Gestel, zoon van Lambert Claese en Catharina Jacobs

Bij de dopen van haar kinderen te Berlicum staat zij vermeld als: Adriana, Adriana Jan Jacobs en Adriana Jans van den Heuvel.

Als doopgetuigen komen o.a. voor ene Joannes Jacobi van den Heuvel, Adraian Luca van den Heuvel, en Hendrina vrouw van Bartol Peters Pennenberg

Ik vermoed dat Adriana de dochter is van ene Jan Jacobs van den Heuvel die omstreeks 1700-1733 te Middelrode bij Berlicum woonde. Maar ik kan heel weinig van zijn gezin vinden, in Berlicum of Dinther etc.

Ik heb de volgende reconstructie kunnen maken:

Jan Jacobs van den Heuvel in 1720 nog doopgetuige te Berlicum. Een van zijn dochters kwam uit Rosmalen anderen zijn vermeld als van Middelrode. Mogelijk woonde hij eerste te Rosmalen waar zijn kinderen werden gedoopt en verhuiste hij later naar Middelrode/Berlicum. Begraven op. 22 Januari 1733 te Berlicum. Hij is gehuwd met een onbekende vrouw. NN vermeld in 1735 als weduwe van Jan Jacobs van den Heuvel, te Middelrode
Mogelijke kinderen van dit echtpaar zijn
1. Adriana Jans van de Heuvel, geb. omstreeks na 1683 maar voor 1702, tr. in 1719 te Berlicum met Jan Lamberts van Gestel)
2. Hendrien Jan Jacobs van den Heuvel, geb. omstreeks 1690-1700 (Zij is begr. 11-3-1758 te Berlicum (Ned. Herv.) als “echtgenote van Bartelt Pijnenburg”, otr./tr. 16-2/3-3-1726 te Berlicum als “JD van Rosmalen wonende te Berlicum” met Bartel Peters Pijnenburg/Peijnenburgh “jongman van Heeswijk wonende te Berlicum” ged. 22-7-1696 te Dinther als zoon van Petrus Henrici Peijnenburch en Maria.)
3. Jacobus Janssen van den Heuvel, geb. 1700-1710 (tr. 25-1-1739 te Berlicum met Joanna Peters Locven alias van der Laer)
4. Anna Jan Jacobs van den Heuvel, geb. omstreeks 1700-1710 (als JD wonende te Middelrode, otr./tr. 7-6/22-6-1732 te Berlicum met Jacobus Lambertus van Gestel (JM wonende te Middelrode)
5. Joanna Janssen van den Heuvel, geb. omstreeks 1700-1710 (tr. voor 1738 met Henrici Dirckx van den Heuvel)

Maar echt zeker ben ik nog niet van deze reconstructie. Ik heb lopen zoeken naar dopen van kinderen genaamde: Adriana met een vader Jan Jacobs, Joannes Jabobi etc, in Berlicum en omstreken (Dinther, St. Michielsgestel etc) Maar nog niets kunnen vinden dat aansluiting vind.

In ONA Berlicum vond ik:
ONA Berlicum Schepenbank Inv. Nr. 95 Toegang 5120 pagina 72-77 dd 31-12-1735
22 Antonij Godschalk als gelaste van P.C. Baron de Dongelberge en Corbeique verklaart in pacht overgegeven te hebben t.b.v. Lambert Penninx, wonend te Berlicum een huis, schuur, stalling en hof en land te Middelrode, tegenwoordig bewoond door de weduwe van Jan Jacobs van den Heuvel, idem hooiland in de Blaartuinse hoeve onder Rosmalen voor 10 jaren voor f 100,- jaarlijks.

Maar dat is alles wat ik heb kunnen vinden. Mogelijk dat de dopen omstreeks 1700 elders waren en dat ze pas na 1715 of zo naar Berlicum zijn gekomen.

Mocht iemand meer waten van dit gezin, of weten waar ik mogelijk verder moet zoeken, dan hoor ik dat graag

Peter

Reacties (23)

Cornelis
Cornelis zei op 9 december 2021 om 14:03
1e kind van Jan Lamberts en Adriana Heuvel was Anna, waarschijnlijk vernoemd naar moederskant, 2e dochter dochter Catharina naar vaderskant !
Peter zei op 9 december 2021 om 14:42
Beste Cornelis,

Inderdaad dat is een hint, naar de naam van de mogelijke moeder van Adriana. De ouders van Jan Lamberts, waren dus een Lambert Claesse en een Catharina Jacobs. Hieronder voor de duidelijkheid de gegevens die ik heb aangaande dit gezin:

Jan Lamberts van Gestel, mogelijk ook Johannes Lamert Clase. Gedoopt op 7 September 1687 te Berlicum (RK)(get. Lambertus Petri, Joanna Martini Wouters) als zoon van Lambert Nicolaes en Catharina. Hij is tussen 1724 en 1728 naar Rosmalen verhuist. Mogelijk al voor 1746 overleden aangezien hij niet als getuigen optreed bij de dopen van zijn kleinkinderen maar wel zijn broer en schoonzussen. Mogelijk gehuwd als : “Joannes Lammers” gehuwd op 16 Juli 1719 te Berlicum (RK)(get. Zuster Nicolia Jansen en Maria Zelen) met Adriana Jacobs [is zij gelijk aaan Adriana Jan Jacobs van den Heuvel?]).
Adriana Jans van de Heuvel ook vermeld als Adriana Jan Jacobs. Zij is mogelijk al voor 1746 overleden aangezien zij niet als getuigen optreed bij de dopen van zijn kleinkinderen maar wel zijn broer en schoonzussen. Geboren na 1683 maar voor 1702, afgaande op de geboorten van haar kinderen.
Uit dit huwelijk (o.a.)
1. Anna, ged. 3-5-1720 te Berlicum (RK)(get. Joannes Jacobi van den Heuvel, Catharina van Gestel [=waarschijnlijk Catharina Jacobs, vrouw van Lambert van Gestel])(ouders: Joannes Lamberti van Gestel en Adriana NN)
2. Catharina, ged. 16-12-1721 te Berlicum (RK)(get. Jacobus Lamberti NN [=Jacobus Lambertus van Gestel], Henrica Jan Jacobs)(ouders: Joannis Lamberti NN en Adriana Jan Jacobs)
3. Lamberta, ged. 29-10-1723 te Berlicum (RK)(get. Nicolaus Lamberti van Gestel, Adriana Luca van den Heuvel)(ouders: Joannes Lamberti van Gestel en Adriana Janse van den Heuvel)
4. Adriana, ged. 18-4-1728 te Rosmalen (RK)(get. Antonius Lamert Clase [=Antonius Lammert Claes van Gestel] en Hendrina Bartol Peters Pennenbergh [=Hendrien Jan Jacobs van den Heuvel vrouw van Bartol Peters van Pijnenburgh])(ouders: Johannes Lamert Clase, Adriana Jan van Gestel [betreft dit Adriana Jan van den Heuvel?])

Maar mijn vraag gaat dus over de ouders van Adriana Jan Jacobs van den Heuvel.

Vriendelijke groet

Peter
Norah zei op 10 december 2021 om 20:20
Kinderen uit Rosmalen en Berlicum kunnen nog wel in 's-Hertogenbosch gedoopt zijn.
Mvg.
Max zei op 10 december 2021 om 21:22
Jan's broer Jacobus Lamberts van Gestel is in 1724 getrouwd met Anna Janssen van den Heuvel. Diens tweelingbroer was getrouwd met Adriana, dochter van Lucas Jacobs van den Heuvel en Joanna Janssen, gedoopt te Berlicum in 1702. Er lijkt dus een vrij innige band tussen die twee families te bestaan. Bij de kinderen van Jacobus en Anna zijn getuigen van moederskant: Joanna Joannis van den Heuvel, Henrica Bartel Pijnnenbergh en Hendricus Dirks van den Heuvel. Misschien kun je op die manier nog meer informatie over deze familie vinden. Henricus Dirckx van den Heuvel trouwt in 1736 met Joanna Jansen van den Heuvel, beide wonende te Middelrode.
Peter de Vries zei op 11 december 2021 om 10:01
Beste Norah en Max,

Ik heb inderdaad al gekeken in Rosmalen en Den Bosch en de doop en trouwakten tussen 1690 en 1705 van Berlicum en Dinther nagekeken maar ik kan geen huwelijk vinden van ene Jan Jacobs die blijkt te passen of een doop van ene Adriana, Ariaantje etc, ,met als vader ene Jan (jacobs) die past.

Ik heb inderdaad wel losse gegevens die passen bij een mogelijke familie Van den Heuvel te Middelrode. Hoewel pas na 1700 die naam gebruikelijk is. De familie had banden met de Van Gestels waar ik al veel over weet, en ook de Pijnenburghs. Hier de losse stukjes die ik heb:

Er is een band met ene Lucas van den Heuvel, en inderdaad er was ene Lucas/Luijcas Jacobs van den Heuvel die in 1690 te Berlicum trouwde met Joanna/Jenneke Jans. Zij doopten drie kinderen te Berlicum, Hendricus, Adriana, Adriana en later komt ook nog ene Maria Lucas van den Heuvel voor. Valt op de naam Adriana, deze Adriana Lucas van den Heuvel komt dus als doopetuige voor bij de doop van een kind van hij nicht Adriana Jans van den Heuvel.


Verder: Jan Teunis Henssen en Lucas Jacobs van de Heuvel, voogden over de kinderen van Arien Geurts Ruelens en Jenneke Teunis Henssen, 1702 ONA Berlicum

Bij de doop van een van de kinderen van Lucas komt ene Theodorus Jacobs van den Heuvel voor. Deze Theodorus Jacobs doopte met zijn vrouw Wilhlimina 6 kinderen te Dinther tussen 1699 en 1708, zijnde Jacobus, Anna, Helena, Jacomina, Joannes en Henricus. Hij trouwde voor de tweede keer in 1714 met Helena/Heijl Peters, met wie hij een dochter Wilhelmina doopte te Dinther.

Bij de dopen is ene Luca Jacops getuige, dus mogelijk was Lucas Jacobs een broer van Dirk Jacobs

Verder was er ene Godefridus Jacobs van den Heuvel, die tr. 23-1-1701 te Berlicum met Theodora Petri van Doorn/Doren. Hij doopte kinderen Walterus, en Anna te Berlicum en Dinther.

Er is een Schepenakte te Dinther die het heeft over Govert Jacobs van den Heuvel en diens broer Dirk Jacobs van den Heuvel.

Dus we hebben mogelijk de broers
Jan, Dirk, Lucas en Govert Jacobs van den Heuvel

Ik vermoed dat deze allen de zoons zijn van ene Jacobus Jan Dirkx en Anna Gerrits. Dit echtpaar doopte een zoon Henricus, Theodorus, Godefridus, en een Goijaerts te Berlicum in 1669, 1672, 1675 en 1679.

Maar ik heb nog geen Jan of Lucas gevonden. Deze Jacobs Jan Dirkx zou were een zoon zijn van een Jan Dirck Rommunts afgaande niet op een echte bron maar wat ik op het internet vond.

Dit zijn allemaal losse stukjes, en ik weet dat die vaak een hint geven om verder te zoeken. Ik ben op dit moment minder geinteresseerd in de oudere generaties, maar zou graag meer vinden over Jan Jacobs van den Heuvel.

Waar, waneer en met wie was hij getrouwt? Omstreeks 1690-1700
Waar doopten zei hun kinderen? Berlicum, Dinther, Rosmalen, of woonden zij soms kort verder weg en kwamen ze omstreeks 1700-1710 terug naar Middelrode waar Jan Jacobs vandaan kwam?

Vriendelijke groet

Peter
Max zei op 11 december 2021 om 12:02
Op 27-03-1663 is te Den Dungen gedoopt: "Luijcas Jacobs, van Barlacum", onwettig kind van Jacob Jansen en Anneken Geerts. Er is in 1665 in Berlicum wel een huwelijk van een Jacop Janssen met Anna Ariens, maar ik weet niet of dat dezelfde personen zijn. Jacob Janssen en Anna (Gerits) laten in Berlicum pas vanaf 1669 kinderen dopen, dus er is nog ruimte voor een Jan tussen 1663 en 1669...

Het gezin van Jan Dirck Rommuts/Rombouts is in november op dit forum ook voorbij gekomen (zie forumonderwerp Raijmakers uit Veghel).
Peter zei op 11 december 2021 om 12:11
Beste Max,

Fantastisch! Dat moet hem haast wel zijn. Ik had dit huwelijk uit 1665 al opgeschreven. Misschien toch Den Dungen eens verder uit werken.

Peter
Norah zei op 11 december 2021 om 12:49
Anna's patroniem was Geurts, niet Geerts. Zie doop 1663.
Bewijs hiervoor is ook de doop van Godefridus Janssen * 09-08-1675 Berlicum.
Mvg.
Max zei op 11 december 2021 om 13:51
Peter, je vermeldde eerder Lucas Jacobs van den Heuvel als voogd over de kinderen van Arien Geurt Ruelens. Als zijn moeder inderdaad Anna Geurts heet - er staat inderdaad Geurts in de doopakte - , dan was hij mogelijk via haar verwant aan Arien Geurt Ruelens. Er is ook een getuige Adrianus Godefridi bij de doop van een kind van Jacob en Anna in 1675. Adrianus is gedoopt te Berlicum 04-01-1646.

Index Notarieel protocol Berlicum (5114.2)
22 Claesken Jan Peters, Jenneken Jan Peters, Creijneken Jan Peters en Matteuwis Tonis Gloudimans als man van nu wijlen Handersken, allen kinderen van Jan Peter Jan Joosten, verhuur van een huis, tuin etc. allhiee te Berlicum, 6 jaar, 58 gulden per jaar en 3 vijmen dakstroo met nog een malder dakstroo.
Luijcas Jacops, inwoner Berlicum, huuder van een huis etc. alhier te Berlicum
Arien Goijert Ruelens, eerdere gebruiker van het huis etc te Berlicum
Peter Herman Janssen, notarisgetuige Berlicum 1694
Antonis Willems, notarisgetuige Berlicum 1694
Datering:
24 juni 1694
Max zei op 11 december 2021 om 13:58
Er staat overigens ook Geurts in de doopakte van 04-05-1679, waar in de index Gerits staat.
Peter de Vries zei op 11 december 2021 om 15:46
Beste Max,

Bedankt voor deze belangrijke correctie van Gerrits naar Geurts. Dat verklaart ook de naam van hun zoon Godefridus, De naam Arien Geurt Ruelens ben ik al eens tegengekomen, misschien in aktes waarin namen als Govaert Jacobs voorkwamen. Ik ga dat eens verder napluizen.

De akte waarin dat zou staan vond ik in een index, hier
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=235&miaet=1&micode=5120&minr=970414&miview=inv2&milang=nl

betreft Schepenaktes van Berlicum: D744 Jan Teunis Henssen en Lucas Jacobs van de Heuvel, voogden over de kinderen van Arien Geurts Ruelens en Jenneke Teunis Henssen, 1702

Maar heb de akte zelf nog niet ingezien.

Ik vond ook dat Dirk Jacobs van den Heuvel vermeld wordt zals zijnde de zwager van ene Aart Martens uit Heeswijk.

Ik ga nog eens verder kijken naar de kinderen van Jacob Jan Dirkx en Anna.

Wat ik nog steeds vreemd vindt is dat ik nergens een passende set dopen van hun mogelijke zoon Jan Jacobs van den Heuvel of diens huwelijk omstreeks 1685-1700 kan vinden.

Peter
Max zei op 11 december 2021 om 16:18
Bij het huwelijk van Hendrina Jansen van den Heuvel met Bartholomeus Peters Pijnenburgh in 1726 staat, dat zij was geboren te Rosmalen. Bartel Pijnenburg gedoopt te Dinther 22-07-1696.

Notitie bij de rk doopboeken van Rosmalen (www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in):
Zie voor 1565-1720 en 1751-1759 's-Hertogenbosch inv.nr. 2-5, 10, 13, 53-58, 62, 65 en 60, bovendien voor 1638-1675 Berlicum inv.nrs. 2-3 en voor 1676-1810 Nuland inv.nrs. 1-2.
Norah zei op 11 december 2021 om 16:20
Zie ook: 11/12 >>> 12.49 u.
Max zei op 11 december 2021 om 16:50
De correctie van Geerts naar Geurts komt inderdaad van Norah en niet van mij. Waarvan akte!
Norah zei op 11 december 2021 om 19:43
Dank je wel, Max! Gr.
Peter zei op 12 december 2021 om 09:48
Beste Norah en Max

Bedankt voor alle hints en links. Ik heb sommige van deze acties al eens doorgenomen. Maar het kan zijn dat ik de periode verkeerd heb ingeschat en dus de doop van Adriana eerder heb lopen zoeken

Een mogelijke kandidaat is ene Jan Jacobi die met zijn vrouw Mechtildus een dochter Anna doopten te Berlicum

Het kan ook zijn dat ik door de verkiezing van Gerrits ipv Geurts op het verkeerde been ben gezet en de link met Arien Geurt Ruelens moet eens worden uitgezocht

Maar de hiaten in dopen van een mogelijke Jan Jacobs maar ook bij zijn vader; Jan Jacob Dirks roepen vragen op

Peter
Norah zei op 12 december 2021 om 13:04
Optie:

Adriana * 01-10-1692 Berlicum.
Ouders Joannis Ruth x Anna N.N.

N.B. Ruth > Ruelens.
Max zei op 12 december 2021 om 13:39
Nog een paar vermeldingen van Jacob Jan Dircx in Berlicum, met ook weer een vermelding van Arien Goosens (= Arien Geurts):

Index schepenprotocol Berlicum (5120.62)
63 Acte van na va arrest.
Johan Walens eersten deurwaerder vande Ed. Mo. Raede ende Leenhove van Brabant, de welcke verclaerde uijt craghte van opene brieve van excutorie d.d. 19-2-1686, enz.
(..) item alnogh een hoeve aldaer gelegen gebruijckt bij Jacob Jan Dirckx groot 32 loopensse saete en 15 roijen, belendingen: de weduwe Arien Goosens; de gemijnte; beijde onder Berlicum, met de huerpen. alreede verloopen ende nogh verders te verloopen alle toecoomende den voornoemden Boxmer, omme daer aen te verhaelen de inhouden vande voorschreve sententie, met d’oncosten van excecutie daer omme gedaen ende nog te doen. Aldus gedaen ende gearresteert ten overstaen vande ondergeschreve schepenen alhier get. op den 28-2-1686.

Index schepenprotocol Berlicum (5120.64)
(..) item eenen erfrente van 5 gulden 6½ stuijvers uijt een stuck teulant groot omtrent een loopense tot Middelroode, belendingen: Jan Teulens van Griensven cooper in desen, welcken chijns Marcus Peters hadde vercoft aen Jacob Jan Dircx (schepenbrief s’Hertogenbosch d.d. 20-5-1662); gelijck hij comparant de voors stucken lants ende rente in coop vercregen heeft jegens Hendrick Jan Dircx (schepenbrief s’Hertogenbosch d.d. 29-9-1682); vercoft aen Johan Reulens van Griensven. Belast met 2/3 parten in eenen jaerlijcse gewinchijns van 5 duijten jaerlijcx int chijnsboeck van Helmont;
Den 11-11-1696. J. Schortes loco secret.

Opmerking: Marcus Peters was een oom van Jacob Jan Dircx en Hendrick Jan Dircx, getrouwd met een zus van de vrouw van Jan Dircx Rombouts, Jenneken Ariaen Peter Baers. Zie ook de volgende akte:

Index schepenprotocol Berlicum (5120.59)
220 Hendrick Jan Dirx.
Peter Jan Dirx, Jacob Jan Dirx, Lambert Jan Dirx, Jan Claessen als man van Meriken Jan Dirx, Heijlken Jan Dirx, mitsgaders dhr. Pr. van Ewijck drossaert alhier ende Jan Dirx als aengestelde momberen over Mettjen Jan Dirx, altesamen kinderen ende erffgenamen Jan Dirx ende Jenneken zijn tweede huijsvrouwe, geauthoriseert bij merginale appostile op hare gepresenteerde request aen schepenen van Berlicum verleent zijnde d.d. 6-2-1670; hebben vercocht aen Hendrick Jan Dirx haeren broeder een huijsken, hoff ende boomgart groot een sesterse in Berlicum ter plaetse genoemt int morrenholl, belendingen: Marcus Peters; de Beeck daer nevens vlietende; Jan Wouters; Jan Goijerts van Kempen; enz.
Datering: 14-2-1670
Max zei op 12 december 2021 om 14:41
Ook nog een kind van Adriana in Rosmalen:

(Akte)datum: 30-09-1725Plaats: Rosmalen
Dopeling
Thomas Lamerts
Vader
Joannes Lamerts
Moeder
Adriana Jan Jacobs
Getuige
Wilhelmus Thomisse
Anna Jan Jacobs

Vermoedelijk zijn de kinderen van Jan Jacobs ook in Rosmalen gedoopt.

(Akte)datum: 10-07-1683Plaats: Rosmalen
Bijzonderheden:
Ouders leven nog.
Overledene
N.N. Jacobs
overleden te Rosmalen.
kind van Jan
Max zei op 12 december 2021 om 14:45
Het laatste stukje van het vorige bericht (akte 1683) was er per ongeluk in gekomen, en heeft wrsch. geen betrekking op Jan Jacobs van den Heuvel.
Peter zei op 12 december 2021 om 15:02
Hallo Max

Door een fout had ik deze Thomas niet in mijn bovenstaande schema gezet. Maar wel al gevonden. Inderdaad woonde of doopte Adriana en haar man ook kinderen te Rosmalen. Ook zou een “zus” daarvandaan komen en ik heb lopen zoeken maar kon nog geen doop van een Anna of Adriana met een vader Jan Jacobs vinden,

Mogelijk dat er hiaten zinnen DTB Dinther, Betlicum Heeswijk Rosmalen ?

Peter
Max zei op 12 december 2021 om 15:40
Mogelijke doop van Hendrina:

(Akte)datum: 02-05-1709Plaats: 's-Hertogenbosch
Bijzonderheden:
Moeder = Acath.
Dopeling
Henrica van den Heuvel
Vader
Joannes van den Heuvel
Moeder
Elisabetha van Bockum
Getuige
Nicolaus Walteri
Guilielma van Deursen
Mechtildis Esling

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.