skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Willem Verhappen begraven te Heeze in 1781

Egbert vertelde op 4 januari 2022 om 14:16 uur
Op 11-08-1781 wordt te Heeze begraven:
Willem Verhappen, laat vrou en kinder naa, Straabrecht.

Dat zou dezelfde kunnen zijn als Wilhelmus die op 29-09-1756 is gedoopt als zoon van Andreas Joannes Verhappen en Aldegundis Weijnen.

Ik kan geen verdere gegevens over Willem vinden, geen huwelijk, geen kinderen, ook geen overlijden van zijn vrouw en kind(eren), ook geen vermelding als doopgetuige.

Wie weet iets meer van deze Willem?

Reacties (2)

Inge Schepers zei op 4 januari 2022 om 19:51
Ik heb even voor je zitten zoeken, Egbert. Als het in een database zit, dan krijg ik het er meestal wel uit. Maar ik heb ook helemaal niets kunnen vinden. Ook niet met allerlei varianten van voor- en achternaam. Niet als bruidegom, niet als vader, en zelfs niet als doopgetuige.

Pa Andreas overleed zo te zien in 1785 en was voor die tijd ook bij een aantal Verhappens doopgetuige, maar geen enkele keer bij Willem.

Zou het "nalaten van vrouw en kinderen" zo'n standaard zinnetje geweest kunnen zijn dat men het er op de automatische piloot bij geschreven zou kunnen hebben? Ergens lijkt het me raar, maar zeg nooit nooit. Of misschien is er in de omgeving nog een plaats waarvan de gegevens nog niet geindexeerd zijn?
Egbert zei op 4 januari 2022 om 21:23
@Inge

Dank voor het meezoeken.

In heb uitgebreid gezocht in allerlei datadbases en bestanden. Van de regio zuid-oost Noord-Brabant is nagenoeg alles geïndiceerd.

De familie Verhappen was niet zo honkvast. Kinderen van Andries Verhappen kwamen terecht in Dordrecht, Delft, Den Haag en Den Bosch. Wilhelmus kan ook verder van huis zijn geraakt. Er is van hem wel geen door Heeze uitgegeven borgbrief, maar dat zegt niet alles. Als de overleden Willem dezelfde is (ik kan daar nog geen bewijs voor vinden, maar er komt ook geen andere in aanmerking) moet hij toch weer naar Heeze zijn teruggekeerd. Waar zijn dan vrouw en kind(eren) gebleven? Ik vind van hen geen spoor.

Ik ga er wel van uit dat Willem inderdaad vrouw en kinder heeft nagelaten vanwege die inschrijving. Maar inderdaad, ook de originele bronnen kloppen niet altijd.

Ik hoop dat er iemand onderzoek heeft gedaan naar deze familie of in Heeze en daar meer is tegengekomen dan via internet te achterhalen is.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.