skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Bommenwerper stort neer in Oeffelt

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 13 januari 2012
bijgewerkt op 6 mei 2019
In de nacht van 21 op 22 juni 1943 stortte een geallieerde bommenwerper neer in Oeffelt, richting Haps. Het was een Lancaster III van het 83 Squadron en de kist werd gevlogen door Flight Sergeant D.W.C. Fletcher, 21 jaar oud. De gemiddelde leeftijd van zijn zes bemanningsleden was maar een jaar meer.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Bij de geallieerde vliegtuigen gaat het heel vaak om bommenwerpers die op weg naar of op de thuisreis van bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

De bommenwerper die in Oeffelt neerkwam (registratienummer ED997, call sign OL-R), maakte deel uit van de stroom bommenwerpers die tussen 1.00 en 2.00 uur over Oost-Brabant vloog op weg waren naar Krefeld. In totaal 705 bommenwerpers lieten daar 2.306 ton aan bommen vallen. Meer dan duizend burgers werden gedood en 4.550 raakten gewond. Meer dan 5.500 woningen werden met de grond gelijk gemaakt en 72.000 inwoners raakten dakloos.

Maar ook de RAF betaalde een flinke tol: 44 vliegtuigen keerden niet terug van deze missie. Daarvan kwamen er 31 in Nederland neer. Noord-Brabant was het toneel van bijna de helft van die crashes: 14 toestellen kwamen neer in respectievelijk Alphen, Asten, Bergeyk, Berlicum, Boxtel (2), Dinther, Heeswijk, Sterksel, Oudenbosch, Rucphen, Sint Anthonis, en Uden. Het tijdstip van de crash in Oeffelt lag even voor half twee, dus het vliegtuig was nog op de heenweg.

De bemanning heeft geen enkele kans gehad met een volle lading bommen, die ontploften. Behalve piloot Dennis Walter Cleveland Fletcher (21) vonden navigator P/O Leonard Arthur Charles Angell (23), boordwerktuigkundige Sgt. Eric Lidster (21), bommenrichter Sgt. Albert Ernest McWilliam (28), Sgt. radiotelegrafist Leonard Victor Tanner (19) en de beide schutters, Sgt. Ralpf Metcalfe (19) en F/Sgt. Gordon Conrad Wickson (22) (RCAF) de dood. Ze liggen begraven op de erebrgaafplaats Jonkerbos in Nijmegen, graven 7 I 2-8.

In september 2001 is voor de molen een monument voor deze jongens opgericht op initiatief van de Stichting Erfgoed Boxmeer.

Reacties (27)

Documentatiegroep Volkel - A. Verbakel, Uden zei op 15 november 2012 om 13:42
Enkele details ter aanvulling.
De in de beschrijving voor DWC Fletcher genoemde rang Flight Lieutenant is onjuist; dat moet zijn Flight Sergeant.
De bommenwerper had serienr. ED997, code OL-R en werd neergeschoten door Hptmn Manfred Meurer van I./NJG 1 van de Duitse vliegbasis Venlo. De zevenkoppige bemanning kwam in haar geheel om het leven; zij werden begraven op het tijdelijke oorlogskerkhof te Venlo en in 1947 herbegraven op het Britse Oorlogskerkhof Jonkerbos te Nijmegen. Het waren:
Pilot Offr. L.A.C. Angell, navigator, 23;
Flt.Sgt. D.W.C. Fletcher, piloot, 21;
Sgt. E. Lidster, werktuigkundige, 21;
Sgt. A.E. McWilliam, bommenrichter, 28;
Sgt. R. Metcalfe, schutter, 19;
Sgt. L.V. Tanner, telegrafist, 19 en
Flt.Sgt. G.C. Wickson, schutter.
Zij hebben op Jonkerbos de graven vak 7, rij I, nrs 2, 4 t/m 8 en vak 8, rij I, nr. 3.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 16 november 2012 om 10:15
@ A. verbakel: hartelijk dank voor de aanvullingen. De rang van de piloot komt uit het Verliesregister, maar ik zie inderdaad dat op zijn graf de rang van F/Sgt staat. Dat lijkt me dan inderdaad de echte te zijn. Het is aangepast.
Vriednelijke groet,
niemand zei op 29 mei 2015 om 11:05
hoi kunt u meer over oeffelt vertellen en dan vooral over dat monument
Richard Branderhorst zei op 6 juni 2017 om 14:41
Het feit dat ze niet gesprongen zijn duidt idd op een explosie in mid-air, geen schijn van kans hebben ze gehad, maar wel een snelle dood.
Ik lees nergens waar de brokstukken zijn neergekomen, behalve dat het richting Haps was.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 juni 2017 om 09:27
Inderdaad Richard, de bemanning heeft geen enkele kans gehad met een volle lading bommen, zoals ook in het verhaaltje staat. Waar de brokstukken zijn gebleven, weten we niet. Misschien anderen wel, dan horen we dat graag.
Brigitte van den Broek zei op 1 april 2019 om 12:04
Mijn buurman, dhr. Janssen, woonde in de straat Heide, op de Oeffeltse hei. Hij weet zich deze crash nog te herinneren. Op ca. 200 meter van hun huis is één van de bommen neergekomen die niet ontploft is. Naar verluid was deze nog niet op scherp gezet omdat men nog op de heenweg richting Krefeld vloog. Een deel van een motor heeft toen een gigantisch gat in de grond geslagen!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 april 2019 om 19:40
Jee, wat bijzonder, Brigitte, om dit zo te lezen; opgetekend uit de mond van een ooggetuige. Wat goed dat je het verhaal van je buurman hier vertelt. Hoe oud is je buurman inmiddels?
Brigitte van den Broek zei op 2 april 2019 om 22:04
Mijn buurman is inmiddels 81 jaar, Marilou. Hij was nog erg jong maar dit herinnert hij zich nog heel goed. Hij heeft nog steeds interesse in deze periode en heeft diverse boeken over de oorlog. De bemanning van het betreffende vliegtuig was nog erg jong. Tussen de 19 en 28 jaar. Het waren Engelsen, een Ier en een Canadees en het waren volunteers. Die informatie heb ik voor hem weten op te sporen. Hij zocht ook naar meer info over deze crash.
Brigitte van den Broek zei op 2 april 2019 om 22:20
In de Tweede Wereldoorlog moet er in Beers een noodhospitaal geweest zijn. Is er iemand die daar wellicht meer over weet? Daar is namelijk niets over terug te vinden.

Het Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon is gelokaliseerd op het deel van het dorp waar er hevig gevochten is op het einde van de oorlog door de geallieerden. Is er nog iemand die het ontstaan van dit museum op deze locatie heeft mee gemaakt? Iemand uit Overloon? Ik zou er graag een stuk over schrijven om door te sturen naar Eric van den Dungen, de directeur van het museum. Hij heeft al meer teksten van me ontvangen. Ik denk dat ook hij het erg leuk zou vinden dit van iemand uit het dorp zelf te horen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 april 2019 om 09:38
Bedankt voor je reactie, Brigitte! En voor je oproep, want het zou inderdaad mooi zijn als iemand uit het dorp hierover meer kan vertellen...

Wie helpt Brigitte verder? Wie weet meer over een noodhospitaal in Beers tijdens de oorlog? Praat ons bij!
Willem Schieveen zei op 9 september 2019 om 20:39
Jaren geleden ben ik in het bezit gekomen van een trompet(cornet) via een kennis uit Oeffelt, verm. buren van de heer Janssen. Deze Cornet, zou uit het genoemde vliegtuig afkomstig zijn. Daarover heb ik contact met het Oorlogsmuseum Overloon.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 september 2019 om 09:23
Bijzonder Willem! Kon het Oorlogsmuseum je daar meer over vertellen? Of dat vaker zo werd aangetroffen?
Brigitte van den Broek zei op 10 september 2019 om 21:35
Als reactie op het verhaal van Willem:
Hij vermoedt dat hij het instrument van de buren van Ben Janssen ( mijn buurman ) heeft gekregen. De heer Janssen zegt dat de enige buren die zij hadden de familie Jacobs was. We vragen ons af wat een bemanning van een bommen werper met een trompet moest.
Misschien leuke informatie voor Willem: het betreffende toestel crashte terwijl ze op de heenweg waren naar Krefelt om te bombarderen. Eén motor is toen terecht gekomen bij de familie Janssen in de kersenbongerd. Die was nog volledig intact en sloeg een gigantisch gat in de grond. Een bom die niet af is gegaan doordat die nog niet op scherp stond kwam net buiten de bongerd terecht, zo'n 150 meter verder. Hij weet nog dat hij naar het toestel toe wilde om te gaan kijken maar dat iedereen door een Duitser weg gestuurd werd.
Graag zouden we ook willen horen wat Erik van den Dungen weet te vertellen over die cornet en of dat inderdaad afkomstig is van dat toestel.
Richard Branderhorst zei op 11 september 2019 om 08:53
Het zou kunnen, er werden wel vaker dierbare dingen meegenomen op dit soort gevaarlijke missies, als een amulet. Meestal waren dit aandenken zoals foto's van familie, vriendin/echtgenote. Op andere vluchten dat je niet zo hoog vloog, gingen zelfs wel eens dieren zoals een hond mee.
Maar of een trompet (was hij ongeschonden?) een een zware crash, of zelfs een explosie in de lucht zou overleven is natuurlijk de vraag.
Navraag bij familieleden zou mogelijk uitkomst brengen, als ze zich herinneren kunnen of hun dierbare tropettist was.
Misschien was hij wel de trompettist van het squadron, die te pas en te onpas moest "blazen". !
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 september 2019 om 12:48
Bedankt voor jullie reacties, Brigitte en Richard. Hopelijk horen we hier nog meer over die cornet, want het maakt inderdaad heel nieuwsgierig...

Wie weet meer?
Brigitte van den Broek zei op 12 september 2019 om 20:07
Zojuist heb ik nog met mijn buurman gesproken over de Lancaster. We weten nu in elke geval waarom zo'n muziekinstrument in het toestel aanwezig geweest zou kunnen zijn. Eén persoon die hij nog wel eens tegen komt is Theo van Bergen, uit Oeffelt. Hij is een medewerker van Heemkunde. Buurman Ben Janssen wist nog te vermelden dat Theo van Bergen contact heeft met een neef en een nicht van één militair van de bemanning van het toestel. Hij heeft hen ooit eens opgezocht. Ook waren deze mensen aanwezig bij het onthullen van het monument hierover. Wellicht dat hij kan vertellen of er een muzikant bij de bemanning geweest is die zijn trompet heeft mee genomen. Ben Janssen zal het hem vragen zodra hij Theo van Bergen weer een keer ziet. Zelf zal ik ook proberen met deze man in contact te komen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 september 2019 om 19:47
Ah, dank voor je berichtje en voor alle moeite, Brigitte! Wat fijn dat je zo meehelpt om de achtergrond van dit verhaal boven water te krijgen... Het maakt ons alleen maar méér nieuwsgierig, hopelijk wordt duidelijk hoe het nu precies zit.
lid Werkgroep Archeologie Cuijk zei op 2 december 2023 om 18:20
Is al lang niets meer geschreven op deze topic.
Ik las: Inderdaad Richard, de bemanning heeft geen enkele kans gehad met een volle lading bommen, zoals ook in het verhaaltje staat. Waar de brokstukken zijn gebleven, weten we niet. Misschien anderen wel, dan horen we dat graag.

Mogelijk hebben we in Oeffelt een zone gevonden waar nogal wat verwrongen stukken metaal in de grond zitten (alleen in de bouwvoor)en die sterk lijken op kleine wrakstukken van de genoemde Lancaster, of een ander toestel. Heb foto's van deze stukken, zou een goede aanvulling zijn op het verhaal. Waar kan ik plaatjes naar toe sturen?
Brigitte vd Broek zei op 2 december 2023 om 19:27
Als u weet op welke locatie die stukken liggen of opgepiept zijn kan nagegaan worden of het genoemde Lancaster Avro is die vlak bij de bongerd van mijn buurman neer is gestort.
Hij zal het wellicht kunnen zeggen.
lid Werkgroep Archeologie Cuijk zei op 2 december 2023 om 19:47
Deze stukken zijn niet richting Haps gevonden, maar aan de andere kant van Oeffelt. Zijn zo verwrongen dat het zo goed als zeker stukken zijn die bij een ontploffing vervormd zijn. Zijn zeker geen bomscherven, ze zijn gemaakt van een soort harde aluminiumlegering en lijken veel op een afbeelding van stukken van een andere Lancaster die in de lucht geexplodeerd was.
Richard Branderhorst zei op 2 december 2023 om 19:48
Idd, grappig ineens een oud draadje is weer levend geworden. Ervaringen met andere sites laten zien dat de zware onderdelen steeds verder wegzakken en lichtere soms wel weer boven komen "drijven", zoals aluminium.
Ik ben trouwens een oud inwoner van Oeffelt, op mijn 13e jaar, in 1965 vertrokken. En gek genoeg in deze context, mijn beroep in de luchtvaart gevonden.... maar niet in de militaire tak en al zeker niet in oorlogstijd.
Het is soms navrant hoe jong de vliegers waren op die bommenwerpers. 22-23 jaar en je was al gezagvoerder op zo'n bommenwerper. Tegenwoordig ondenkbaar op dit soort toestellen.
Brigitte vd Broek zei op 2 december 2023 om 19:52
Als je van Cuijk naar Oeffelt rijdt, provinciale weg, dan sla je bij de molen rechts het smalle weggetje in. Dan ga je bij de splitsing rechts de Oeffeltse hei op. Daar, tussen de Hapseweg en dat deel van de hei is waar de Lancaster neer stortte. Als de stukken die je hebt daar gevonden zijn, zijn ze afkomstig van dat toestel.
Dit is het enige toestel dat in Oeffelt crashte.
lid Werkgroep Archeologie Cuijk zei op 2 december 2023 om 19:52
Voor zover ik kan nagaan is op Heide is een onontplofte bom en een motor terecht gekomen, mogelijk is het wrak toch nog een stukje verder richting Duitsland geexplodeerd.
lid Werkgroep Archeologie Cuijk zei op 2 december 2023 om 19:59
Stukken liggen ongeveer 500 meter van Heide af, richting oost, dus richting Duitsland.
Brigitte vd Broek zei op 2 december 2023 om 19:59
Ja, een motor is in zijn geheel net buiten de bongerd terecht gekomen bij de familie Janssen.
Mijn buurman herinnert zich nog het gigantische gat dat de inslag in de grond gaf. Hij en andere kinderen wilden gaan kijken maar werden door Duitsers weg gejaagd.
Een fragment van het toestel is later aan een nicht van één van de omgekomen bemanningsleden overgedragen.

De leeftijden waren inderdaad erg jong. Maar er was een oorlog uitgebroken en alle manschappen waren nodig. In Engeland waren ook jongens die mee wilden vechten maar nog te jong waren. Vaak werd er over de leeftijd gelogen bij aanmelding.
Brigitte vd Broek zei op 2 december 2023 om 20:04
Ja, als ze de motor verliezen komen andere stukken inderdaad ietsje verder omdat het toestel dan nog even kort dalend verder 'glijdt'.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 december 2023 om 13:52
Ja, altijd heel leuk om te zien dat een dergelijk verhaal ook na enkele jaren weer actief wordt :)
Aan het lid Werkgroep Archeologie Cuijk , foto's kunnen per mail naar info@bhic.nl ovv bommenwerper Oeffelt. Dan voeg ik ze zsm toe.

En heel fijn dat jullie het verhaal zoveel mogelijk up to date houden en al deze informatie delen. Dat is toch van essentieel belang voor deze historie. Dank daarvoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen