Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Acht jaar eerder, 1972: de Brabantse busonderneming BBA staakt de onrendabele verbinding tussen Oss en Oijen-Teeffelen. Vooral bejaarden en huisvrouwen zonder auto zijn de dupe van deze maatregel.
In 1978 bedenkt de gemeenteraad plannen om een buurtbus te laten rijden. Er wordt samen met de BBA en de Provincie een buurtbuscomité ingesteld, dat de mogelijkheden onderzoekt.
In 1979 wijst het Ministerie een buurtbus toe, als voldaan wordt aan een paar voorwaarden, zoals voldoende chauffeurs met veel vrije tijd en een eigen dienstregeling. En het gebied moet voldoende inwoners hebben. Met in totaal 1.200 inwoners redden Oijen en Teeffelen dat nét.
Huis aan huis worden 300 enquêteformulieren in de bus gestopt, waarvan er slechts 16 terugkomen. Een bijzonder teleurstellend resultaat, vooral voor het organiserend buurtbuscomité. Heeft de buurtbus wel draagvlak onder de bevolking? Een tweede oproep aan de bevolking om respons levert wel ruim voldoende reacties op. Men voelt wel degelijk dat men al jarenlang verstoken is van openbaar vervoer en dat het eigen vervoer steeds duurder wordt.
Vrijwilligers die het busje willen besturen, zijn er genoeg. Even lijkt er nog een andere kink in de kabel te komen: Oijen en Haren liggen te ver uit elkaar om de bus door beide dorpen te laten rijden. Maar nadat Haren op de lijndienst met Oss is aangesloten, staat niets de buurtbus in Oijen en Teeffelen nog in de weg.
En zo rijdt gedeputeerde De Geus in 1980 de feestelijk versierde, gele buurtbus het dorp binnen. De bus is beschikbaar gesteld door het Rijk en de BBA neemt onderhoud en verzekeringen voor haar rekening. De bus biedt plaats aan 8 personen en al na 9 maanden kan de 5000e passagier verwelkomd worden. Na de moeizame voorbereidingen voorziet de bus in een behoefte en verwerft zich een vaste plaats in het dagelijks leven van Oijen en Teeffelen. Anno 2010 is dat nog steeds zo.
Het woord buurtbus heeft in Oijen en Teeffelen duidelijk een dubbele betekenis. De bus ontsluit de buurt en vergemakkelijkt de reis naar de stad Oss voor de 600 mensen die per maand gebruik maken van de bus. Maar ook de laatste nieuwtjes en dorpsroddels komen uit de bus: de passagiers maken van de rit gebruik om eens lekker bij te buurten!