skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

De Battle of the Ruhr (maart-juli 1943)

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 8 januari 2019
bijgewerkt op 25 april 2019
Het 'Combined Bomber Offensive' van Britten en Amerikanen met als doel de Duitse oorlogsindustrie te vernietigen en het moreel van de bevolking te ondermijnen, begon in de nacht van 5 op 6 maart 1943 met de eerste grote aanval op Essen in het Ruhrgebied.

Deze regio was met zijn cokesfabrieken, staalfabrieken en fabrieken voor synthetische olie en andere oorlogsindustrie van cruciaal belang voor de oorlogsinspanningen van Nazi-Duitsland. Je moet dan denken aan de wapenfabrieken van Krupp in Essen, de synthetische olieproducent Nordstern in Gelsenkirchen en de fabrieken van Rheinmetal-Borsig in Düsseldorf waar pantserwagens, luchtafweergeschut en munitie geproduceerd werden. Hoewel Keulen strikt genomen niet tot het Ruhrgebied behoort, werd ook deze stad doelwit tijdens de battle of the Ruhr, omdat hij gezien werd als deel van hetzelfde industriële complex.

Bij deze aanvallen leden met name de Amerikanen zware verliezen, al waren ze daarin niet alleen. Hun bommenwerpers bleken bij daglicht een makkelijke prooi voor de Duitse dagjagers, ondanks hun zware bewapening en bepantsering (de B-17 droeg niet voor niets de bijnaam “vliegend fort”).

Een B-17 bombardeert Hüls, 22 juni 1943Beeld van een B-17 die Hüls bombardeert, 22 juni 1943

Deze bommenwerper was uitgerust met dertien kaliber .50-kanonnen om zich te verdedigen. Het was bovendien een robuust toestel: je kon er zelfs nog mee thuiskomen als drie van de vier motoren waren uitgevallen. De vuurkracht van een B-17, in combinatie met die van de andere toestellen in de formatie, zou meer dan voldoende zijn om de bommenwerpers tegen vijandelijke aanvallen te beschermen. Dat was althans de theorie.

In de praktijk bleek de Duitse Luftwaffe een geduchte tegenstander, die in 1943 op topsterkte was tegen de Amerikaanse bommenwerpers. De Duitse piloten in hun Messerschmitt of Focke Wulf waren de best getrainde piloten ter wereld. In november 1942 had de Duitse jachtpiloot Egon Mayer de zwakke plek van de B-17 gevonden: de voorkant van het toestel. De neus van een B-17 - en dan met name de cockpit - werd slechts verdedigd met vier machinegeweren. Daardoor was hij kwetsbaar voor een aanval van recht van voren.

Luchtverdediging bij een nachtaanval

Luchtverdediging bij een nachtaanval, 1943.

Zo’n aanval vereiste wel grote vaardigheid en moed, aangezien aanvaller en aangevallene met een snelheid van meer dan 1.000 kilometer per uur op elkaar afvlogen. De Duitse jachtpiloot had slechts seconden de tijd om te richten, te vuren en af te buigen voordat hij recht tegen de bommenwerper aan zou vliegen. Maar na wat testen kwam Mayer tot de conclusie dat deze tactiek uitstekend werkte. Tegen de tijd dat het december werd, was de rechtstreekse aanval van voren standaardtactiek van de Duitsers geworden bij het aanvallen van de Amerikaanse bommenwerpers.

Tegenover de grote verliezen aan geallieerde zijde (88 toestellen en 317 doden alleen in Brabant) stond dat de productie van staal en gevechtsvliegtuigen in Duitsland een flinke terugval te zien gaf. De schade die aan industrie, transport en infrastructuur werd toegebracht, was uiteindelijk groot.

Bedroeg het aantal in Brabant gecrashte toestellen in maart en april 1943 nog 6, in mei steeg dat naar 14, om in juni een hoogtepunt (of liever dieptepunt) te bereiken van 43 gecrashte vliegtuigen. In juli en augustus daalde dat aantal naar respectievelijk 19 en 18, om in september weer op een meer ‘normale’ waarde te komen van 7 stuks.

Kijken we naar het aantal gesneuvelden, dan zien we logischerwijze een parallelle curve: 7 doden in maart 1943, 21 in april, 45 in mei, 197 (!) in juni, 47 in juli, 31 in augustus en 8 in september.

Terug naar de Tijdlijn

Reacties (4)

Timon zei op 23 februari 2020 om 13:00
Wat een verliezen hebben zij geleden! Het waren echte helden die toen vlogen.

Heb nog wel twee opmerkingen:
Het plaatje van de B-17 in dit verhaal is geen echte foto, maar een screenshot van de game War Thunder...
En vlogen de vliegtuigen met meer dan 1000 km/h op elkaar af? Ik twijfel. B-17 vliegt kruissnelheid ongeveer 300 km/h, Duitse jager ongeveer 500 km/h (horizontale vlucht), dus zou niet meer dan 850 km/h moeten zijn...
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 februari 2020 om 19:11
Hallo Timon, bedankt voor je nuttige correcties en verwijzingen. Je hebt helemaal gelijk hoor, dat is inderdaad een opname uit War Thunder. Ook wat je rekensom ben ik geneigd je gelijk te geven, ware het niet dat dit nu bepaald mijn specialisme is... kan iemand de berekening van Timon bevestigen?

We horen het graag!
Jeroen Knevel zei op 21 april 2020 om 07:43
Goedendag, desbetreffende vliegtuigen op elkaar afkomende in horizontale vlucht zullen inderdaad rond de ca. 750 - 850 km/h vliegen. Maar het is goed mogelijk hogere snelheden te halen juist wanneer de jagers in duikvlucht met de zon achter zich, zich op de B-17 storten en op het laatste moment de jager horizontaal trekken. Of het nu 850 of meer dan 1000 km/h is, het blijft een bijzonder staaltje vliegwerk.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 april 2020 om 09:36
O, daar ben ik het zeker mee eens, Jeroen. Het zijn zulke gigantische snelheden dat je er nauwelijks een voorstelling van kunt maken. Behalve dat het zeer grote vaardigheden vereist.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!