
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Jan Verheijen was een telg uit een vooraanstaande familie, zijn vader was o.a. lid van Provinciale Staten. In 1903 is hij kandidaat-notaris , maar hij noemt dan zich ook ‘industrieel’. Van winstgevende activiteiten in die richting is echter nooit iets gebleken. We mogen dus aannemen dat de auto die hij in december 1904 krijgt niet uit eigen zak is betaald, maar werd gefinancierd uit het familiekapitaal. Misschien een cadeautje voor zijn 21ste verjaardag?
Volgens de registratie van rijkskentekens werd het een auto van het Belgische merk Vivinus met het kenteken 1539. Afgaand op de foto's ging het om de luxe Limousine uitvoering, tamelijk groot voor een vrijgezel en ook vrij prijzig: een nieuwe kostte al snel 6.000 gulden.
Op de eerste foto staat Jan Verheijen achteloos tegen zijn voiture geleund de krant te lezen, terwijl de monteur aan de motor sleutelt onder toeziend oog van de garagehouder Emile Lemmens. Diezelfde Lemmens zien we even later een proefritje maken.
Vanaf 1906 draagt de auto het provinciale kenteken N-16. Kort nadien verkoopt Verheijen de auto aan de Roosendaalse suikerfabrikant De Caritat de Péruzzis, de auto krijgt dan kenteken N-615.
Bij de getoonde foto’s uit het gemeentearchief van Roosendaal wordt de Vivinus beschreven als ‘de eerste auto in Roosendaal’. Dat is niet helemaal correct. Vier maanden eerder dan Verheijen, namelijk in augustus 1904, had ene F. de Winter uit Roosendaal voor zijn auto het rijkskenteken 1435 gekregen.
Het betreft hier waarschijnlijk de Belgische diamantslijper Felix de Winter (Antwerpen 1860-....) die zich in december 1903 vestigde aan de Markt in Roosendaal. In januari 1906 gaat hij met zijn gezin alweer terug naar Antwerpen. Het is onbekend in welke auto hij reed.