skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

De Eerste Moerdijkbrug

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 25 augustus 2009
bijgewerkt op 5 augustus 2021
Bij de opening van de enkelsporige vakwerkbrug in 1872 was dit de langste brug van Europa, bestaande uit veertien boogvormige overspanningen van ieder ruim honderd meter, die op de oever werden gebouwd en vervolgens naar hun plaats gevaren.

Foto: Piet Oosterhuis, 1871.  Collectie Rijksmuseum, nr. NG1037a
Foto: Piet Oosterhuis, 1871. Collectie Rijksmuseum, nr. NG1037a

De firma Koninklijke Van Vlissingen & Dudok van Heel was verantwoordelijk voor de constructie van de brugdelen. Ten behoeve van de scheepvaart was een deel uitgevoerd als draaibrug. Het enkelspoor is na de oorlog uitgebreid tot dubbelspoor, en nu is de brug zelfs 4-sporig.

Klik voor een groter beeld
Klik voor een groter beeld

Rond 1840 was men er nog vast van overtuigd dat het technisch niet mogelijk zou zijn om bruggen over de grote rivieren te slaan, vooral vanwege de ijsgang in de winter. Zelfs de grootste Britse specialist op het gebied van bruggenbouw, ingenieur Sir John Rennie, concludeerde na het zien van de ijskruiing op de Waal bij Nijmegen, dat “in zulk een land geene bruggen zijn te bouwen!” Ook bij het aannemen van de Spoorwegwet van 1860 vond men nog dat een brug over het Hollands Diep echt niet mogelijk was. Ter plekke moest maar een stoomveer komen.

En toch: nog vóór 1872 lag er een spoorbrug over het Hollands Diep. De uitvoering van het moeilijkste gedeelte van de bouw van die brug, de “pneumatische fundering” van 3 pijlers, werd geleid door de jonge ingenieur F.C. Bake, sinds 1860 werkzaam bij de Staatsspoorwegen.

In 1944 werd de brug door de Duitsers vernield om de geallieerden te beletten West-Nederland in te trekken. Hierbij werd een aantal brugpijlers onherstelbaar beschadigd, wat het herstel van de brug enorm vertraagde. Daarbij kwam dat een snel (provisorisch) herstel van de verkeersbrug prioriteit kreeg. Voor dat snelle herstel werd een aantal overspanningen van de spoorbrug “geleend”.

Oorlogsschade
Oorlogsschade


Invaren brugdeel van de nieuwe vakwerkbrug
Invaren brugdeel van de nieuwe vakwerkbrug

Pas in 1946 werd de vernieuwde spoorbrug weer in gebruik genomen. Vanwege gebrek aan materiaal kreeg de nieuwe brug niet opnieuw veertien, maar slechts tien overspanningen. Om het gat op te vullen dat zo ontstond, werd de zanddam aan het noordelijke uiteind van de brug met 400 meter verlengd. De eigenlijke brug was nu dus nog maar zo’n 1.000 m lang.

Spoorbrug en HSL-brug
Spoorbrug en HSL-brug

Begin jaren '50 werden de enkelsporige stalen boogbruggen vervangen door de huidige dubbelsporige vakwerkbrug. Dat gebeurde onder leiding van ingenieur C.L. Wisse. Veertien staalbedrijven uit het hele land waren betrokken bij de productie van de enorme hoeveelheden staal die voor de tien nieuwe overspanningen nodig waren. Om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen, werd telkens één overspanning in zijn geheel vervangen. Het hele proces nam daardoor twee jaar in beslag. In 1955 was de nieuwe spoorbrug klaar.

Klik op foto voor vergroting van groepsfoto bij Moerdijkbrug, ingestuurd door Jan Roovers
Klik op foto voor vergroting van groepsfoto bij Moerdijkbrug, ingestuurd door Jan Roovers

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (7)

Jan Roovers Fotosjop-Breda zei op 6 januari 2012 om 10:14
Op dit moment heb ik hier in huis een groepsfoto van ongeveer 200 man bij de te herstellen moerdijkspoorbrug is die foto bij u bekend??
de foto meetr 25x100 cm dus een flinke panorama foto
Hij is van een klant van me maar heeft u daar belangstelling voor (digitale versie)? graag snelle reactie
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 6 januari 2012 om 10:52
@Jan, je maakt ons razend nieuwsgierig, dus stuur maar op en dan kijken we ernaar.
jan roovers zei op 6 januari 2012 om 14:54
Ik heb hier een pdf in de computer om u een indicatie te geven
Het orginele bewerkte bestand mag ik nog niet geven dat moet ik eerst overleggen met de klant
de kwaliteit is heel goed je kunt de gezichten goed herkennen
ik weet alleen niet hoe ik die als bijlage kan sturen via dit forum
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 6 januari 2012 om 14:58
Jan, rechts op het scherm zie je de aanwijzing:"stuur verhaal/foto's in". Dan krijg je een ander scherm en wijst eea zichzelf.
Succes!

Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 13 februari 2012 om 22:04
Hallo Jan, het heeft even geduurd (excuses!) maar je foto is toegevoegd aan het verhaaltje hierboven. Als je op het plaatje klikt, opent zich een vergroting. Hartelijk dank voor het inzenden!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 maart 2023 om 12:01
Ah ja, ik zie het! Bedankt voor je bericht met het linkje.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.