skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

De Keizerlijke route van Keizersveer naar Sleewijck

Hoe komt het toch dat precies langs Hank een van de belangrijkste wegen van Europa kwam te liggen? Om dit te weten te komen moeten we weer een eindje terug gaan in de tijd.

Napoleons wegenplan

In 1812 had Napoleon een groot deel van Europa in een ijzeren greep. Zijn Keizerrijk wilde hij perfectioneren en vooruitstrevend als hij was wist hij dat een goed wegennet heel belangrijk was.

Het nieuwe wegennet moest geheel Europa, met Parijs als middelpunt, gaan verbinden. Ergens in Parijs werd in 1812 op een kaart een rechte streep gezet voor de kortste route tussen Parijs en Amsterdam. Die weg moest gaan via Brussel en Antwerpen. Die rechte streep kon aardig gehandhaafd worden in Noord-Frankrijk en België maar toen kwam men in de lage landen, die doorsneden waren met grote rivieren en moerassen.

Het begin van de Keizernapoleonweg na Het Keizersveer. De huisjes links moesten in 1931 wijken voor de aanleg van de oprit naar de nieuwe brug. De kasseien werden vervangen door betonplaten in de jaren ’30 voor de oorlog. De kasseien vonden een weg naar de vele boerenerven in om Hank. Bron: coll. Stichting Archief*Kring Hank
Het begin van de Keizer Napoleonweg na het Keizersveer. De huisjes links moesten in 1931 wijken voor de aanleg van de oprit naar de nieuwe brug. De kasseien werden vervangen door betonplaten in de jaren ’30 voor de oorlog. De kasseien vonden een weg naar de vele boerenerven in om Hank. Bron: coll. Stichting Archief*Kring Hank

Tracé en aanleg

Toch moest die rechte streep koste wat kost gehaald worden en zo werd de minst aantrekkelijke route voor een weg, namelijk door veen en moerasgebied toch opgenomen in het tracé. Dus kwam er ook een weg tussen de “oude Maes” en de "dyck bij Sleeuwijck". De kronieken en processen verbaal zijn hier nog getuige van. Op 27 maart 1812 werd ten overstaan van de prefect Fremin de Beaumont het tracé aanbesteed. “Het leggen van een aarden baan van de rivier de Donge tot Sleewijck.”

In de volgende maanden werd de weg met glooiingen en sloten afgewerkt. Alle werklieden en dagloners werden tegen een goede en contante betaling uitgenodigd om aan de weg te komen werken. Liefst met eigen kruiwagen, maar de organisatie had zelf gezorgd voor 250 kruiwagens, 300 spaden en 70 straatstampers.”

Een donkere bladzijde in de aanleg van de weg was het tewerk stellen van het 25ste bataljon krijgsgevangen uit Noord Spanje. "En de inwoners waren met smart en medelijden begaan met deze arme lieden en gaven hun huisvesting en deden hun best de smart en leed te lenigen.” Deze gastvrijheid van de inwoners van onze streek is de Spanjaard altijd bijgebleven.

Het erf van de boerderij uit 1803, midden in het dorp, geplaveid met kasseien afkomstig van de Keizer Napoleonweg. (Straatweg voor Hankse begrippen). Bron: coll. Stichting Archief*Kring Hank
Het erf van de boerderij uit 1803, midden in het dorp, geplaveid met kasseien afkomstig van de Keizer Napoleonweg. (Straatweg voor Hankse begrippen). Bron: coll. Stichting Archief*Kring Hank

"Snelweg"

Ook al is de weg nu meer dan 200 jaar oud, het streven om van Parijs naar Amsterdam in één dag te kunnen rijden werd gehaald. Langs de route kwamen vele verversingsstations voor paarden. De vermoeide paarden werden afgekoppeld en verse paarden kwamen er in voor de plaats én voort ging men weer. De stations werden natuurlijk ook café's en overnachtingsplaatsen. Daarom zijn er langs deze route veel café's die de naam dragen van Koppelpaarden (aan en af koppelen van paarden).

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!