
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
In 1858 werd door het Slaak tussen Sint-Philipsland en Noord-Brabant een slikdam aangelegd. In 1884 kwam de huidige Slaakdam tot stand. Aan de eilandstatus van Sint-Philipsland kwam een definitief einde door de aanleg van de Prins Hendrikpolder in 1907, half op Brabants, half op Zeeuws grondgebied gelegen.
Voor de verbetering van de vaarroute tussen Antwerpen naar Rotterdam begon men in 1967 met het graven van het Schelde-Rijnkanaal. De Eendracht werd gekanaliseerd en de Slaakdam en de Prins Hendrikpolder werden voor het 120 meter brede kanaal doorgraven. De getijdeloze vaarroute die daardoor tussen Antwerpen en Rotterdam ontstond, werd in 1976 opengesteld. De N257, de provinciale weg van Steenbergen naar Sint Philipsland, kreeg in 1973 een brug over het kanaal, de Sint-Philipslandsebrug, die ook wel Slaaksebrug of Fliplandse Brug wordt genoemd.
Over het Schelde-Rijnkanaal, dat deels de grens vormt tussen Brabant en Zeeland, liggen nog twee ‘Brabantse’ bruggen ten zuiden van de “Fliplandse brug”: de Vossemeerse brug in de Kreekweg bij Nieuw-Vossemeer en de Tholense brug in de N266 tussen Halsteren en Tholen.