skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

De vloot van de NV Koopvaart

Paul Huismans
Paul Huismans Bhic
vertelde op 29 januari 2021
bijgewerkt op 21 juni 2022
In 1919 werd de NV Koopvaart opgericht, als opvolger van de Veghelsche Schroefstoomboot Maatschappij. Het hoofdkantoor van de NV Koopvaart kwam niet in Veghel, maar in Rotterdam. Dat verhaal is elders op deze website al uitgebreid verteld. Het bedrijf had diverse vestigingen. In Brabant was dat, naast Veghel, in Cuijk, Eindhoven, Lith en ’s-Hertogenbosch.

Henri de Graauw, c. 1945
Henri de Graauw, c. 1945

Op zijn hoogtepunt had de NV Koopvaart wel 75 schepen in de vaart. Het bedrijf werd in 1962 beëindigd. Daan de Graauw, kleinzoon van directeur Henri de Graauw van de NV Koopvaart, stuurde ons een serie foto’s van een aantal ervan. Waarvoor uiteraard onze grote dank. Een selectie.

Veghel

De Koopvaart 8 op de Zuid-Willemsvaart bij Veghel
De Koopvaart 8 op de Zuid-Willemsvaart bij Veghel. 


De Koopvaart 20 bij de werkplaats in Veghel
De Koopvaart 20 bij de werkplaats in Veghel

De Koopvaart 32 bij het kantoor en de werkplaats in Veghel
De Koopvaart 32 bij het kantoor en de werkplaats in Veghel


De Koopvaart 37 bij het kantoor en de werkplaatsin Veghel
De Koopvaart 37 bij het kantoor en de werkplaats in Veghel


 's-Hertogenbosch

De Koopvaart 3 in de haven van Den Bosch. Rechts de fabriek van De Gruyter
De Koopvaart 3 in de haven van Den Bosch. Rechts de fabriek van De Gruyter


De Koopvaart 21 bij de Kalkbrug in de Bosche binnenhaven
De Koopvaart 21 bij de Kalkbrug in de Bosche binnenhaven


De Koopvaart 25 in de haven van Den Bosch. Rechts de fabriek van De Gruyter
De Koopvaart 25 in de haven van Den Bosch. Rechts de fabriek van De Gruyter.

Eindhoven

De Koopvaart 2 bij de vestiging in Eindhoven
De Koopvaart 2 bij de vestiging in Eindhoven


De Koopvaart 4 in Eindhoven
De Koopvaart 4 in Eindhoven


De Koopvaart 10 in Eindhoven
De Koopvaart 10 in Eindhoven

Andere plaatsen

Bij het kantoor te Amsterdam
Bij het kantoor te Amsterdam


De Koopvaart 6 in de Rotterdamse haven
De Koopvaart 6 in de Rotterdamse haven


De Koopvaart 9 in de Piushaven in Tilburg. Op de kade een vrachtwagen van de firma S.B. Dames
De Koopvaart 9 in de Piushaven in Tilburg. Op de kade een vrachtwagen van de firma S.B. Dames


De Koopvaart 23 op de helling
De Koopvaart 23 op de helling

Aanvulling

In een reportage over een bivak van twee kringen van de gidsen uit Tilburg in Elsendorp zit het onderstaande fragment. De Koopvaart 10, met de Koopvaart 37 op sleep, varen onder een hefbrug door.

Henk van Wanrooij herkende hierin de spoorbrug van het Duits Lijntje over de Zuid-Willemsvaart bij Veghel. Deze brug is in 1961 vervangen door een elektrische hefbrug, die anno 2022 bij het oude Veghelse spoorwegemplacement van het Duits Lijntje ligt. Dank voor je opmerkzaamheid Henk!

Bron: collectie BHIC. Bekijk de hele film op Brabant in Beelden, film nr. BHIC-000010

Reacties (9)

Rini de Groot. zei op 2 februari 2021 om 10:54
Paul, prachtige foto,s.
De naam Koopvaart en Veghel komt me bekend voor, maar wist niet wat het inhield. De werkplaats herinner ik niet, wel de verder gelegen voor scheepreparatie ‘Jentjes.’
De tweede foto met Scheepvaart 8, op de achtergrond de meststoffen fabriek Coenen en Schoenmakers? Daar menigmaal op karwei ben geweest.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 2 februari 2021 om 15:32
Dat weet ik niet zo precies, Rini. Wij kregen de foto's zonder bijschrift, maar ik herkende het profiel van Victoria Mengvoeders. Al weet ik niet of dat bedrijf er toen ook al zat.
Rini de Groot. zei op 2 februari 2021 om 16:38
Paul, dat zou beter mogelijk zijn. En wachten op reacties.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 6 april 2021 om 06:32
Dank je wel, Ria van Zutphen. 1934 opgericht dus en vanaf 1946 aan de Zuidkade in Veghel,
Henk van Wanrooij zei op 21 juni 2022 om 12:31
In de film varen ze onder de spoorburg van de Zuid Willemsvaart in Vegehl
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 juni 2022 om 14:42
Bedankt voor je opmerkzaamheid, Henk. Het gaat dan om de handbediende hefbrug, die in 1961 door een elektrische is vervangen. We hebben de tekst hierboven aangevuld.
Willem Oosterlee zei op 14 september 2022 om 07:15
In het Jaarboek Binnenvaart van 1997 staat op bladzijde 59 een artikel over de Koopvaart 16. Het schip, gebouwd in 1886, was op dat moment waarschijnlijk het oudste nog varende motorschip van ons land. Tot 1962 had het stalen schip van 36,5 x 5,24 m. (165 ton) een stoommachine, daarna een DAF-motor. In dat jaar werden er ook tanks ingebouwd, waarmee het de eerste dubbelwandige tanker van Nederland werd.
Het schip heeft gevaren met de namen Koopvaart 7 en Koopvaart 16, Trude, Hofik, Mercurius en - vanaf 1990 - Lennard. In 1996 werd het verkocht aan een Engelse firma, om op de Theems als bunkerboot te gaan dienen. De dwergtanker stak bij kalm weer op eigen kracht de Noordzee over.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 14 september 2022 om 16:31
Kijk, daar steken we weer veel van op, van al deze informatie. Dank voor deze toevoeging, Willem, heel verhelderend!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen