skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Een oceaan, een continent en bijna acht decennia overbrugd

De BHIC rubriek ‘Luchtoorlog boven Brabant’ beschrijft overzichtelijk de meer dan duizend vliegtuigcrashes die tijdens de Tweede Wereldoorlog (W.O. II) in deze provincie plaats vonden. Daarbij is ruimte gereserveerd om vanuit het lezerspubliek ook oral history bijdragen hieraan toe te voegen. Dat deed ik enige malen o.a. van een crash, overdag, in Raamsdonksveer op 19 augustus 1943, immers daarvan was ik ooggetuige.

In de USA vatte een familie het plan op om na een rondreis door Europa ook de plek te bezoeken waar hun oom - 1e Lt. Robert K. Solverson*) - in een viermotorige bommenwerper met fatale gevolgen was neergestort. Het hoofd van dat huisgezin, een oomzegger van deze gesneuvelde militair, had namelijk dezelfde namen. Ze hadden nog een paar uurtjes over die op Schiphol moesten worden doorgebracht, om via de oceaan en dwars over het USA-luchtruim naar hun woonplaats bij Seattle terug te keren. Ze huurden een gespecialiseerd bedrijf in om hen op en neer naar Raamsdonksveer te vervoeren. Ze hadden zich via de digitale weg hierover georiënteerd.

Overigens, hun oom was eind veertiger jaren van de vorige eeuw vanuit de militaire begraafplaats Margraten (L) naar zijn geboortegrond overgebracht. Dit op grond van een algemeen besluit van de USA regering die voor een aanzienlijk deel de kosten van zo’n transport op zich nam. Ongeveer 30% van betrokken families met gesneuvelden tijdens W.O. II maakten hiervan gebruik.

De aangewezen chauffeur, voor deze trip met een uitgesproken doel, woont op het eiland Tholen en werd vooraf hierover op de hoogte gesteld. Dat raakte hem en hij ging op het web zoeken naar nadere informatie. Met gegevens over de locatie en de datum kwam hij al snel uit bij het BHIC met gedetailleerde informatie hierover. Medewerkers stuurden hem als een vorm van ‘vluchtbegeleiders’ naar inzenders die destijds hun bijdragen met bronvermelding hadden aangeleverd.

Foto: Pieter van Alphen, 5 juni 2022 (1e Pinksterdag), locatie: nabij de watertoren in Raamsdonksveer
Foto: Pieter van Alphen, 5 juni 2022 (1e Pinksterdag), locatie: nabij de watertoren in Raamsdonksveer

Bijna staande op de historische plek van 79 jaar geleden vond weer een ontmoeting plaats tussen een lid van de betrokken familie uit de USA en de ‘Veerse’ ooggetuige. Hoe een en ander bij de families in de Verenigde Staten en Nederland leefde werd uitvoerig besproken. Daarnaast dat gemotiveerde documentalisten aanvullende informatie hierover verzamelden. Waarbij aspecten van het individu aan de orde kwamen, respectvol efficiënt verspreid en… uitgewisseld. Een foto van het moment van deze laatst genoemde handeling staat bij dit verhaal. Toegezegd werd dat na terugkeer in de USA familiealbums boven water gehaald zullen worden om persoonlijke foto’s voor dit doel door te geven.

Noot

*) Officieel luidt de familienaam Solveson, maar in documenten wordt ook Solverson gebruikt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen