Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Aanvankelijk was daar alleen een afwateringssluis, de Roode Sluis. In de zestiende eeuw werd daar een windwatermolen gebouwd. Ook bij ’t Wild stond een combinatie van sluis en windwatermolen (uit 1737) om de waterstand in de polder in toom te houden.
Dat in toom houden lukte niet altijd: in 1824 spoelde de sluis bij ’t Wild weg en korte tijd daarna moest de Wildse molen, waarvan het onderhoud jarenlang was verwaarloosd, worden gesloopt.
Tot overmaat van ramp brandde in 1836 ook nog de molen bij de Roode Sluis af. Het werd dus echt tijd voor een goed alternatief, zou je denken, maar niet alleen ambtelijke, ook poldermolens malen wel eens langzaam: pas tien jaar later lag er een plan op tafel om een stoomgemaal te bouwen, en vervolgens duurde het nog eens bijna twintig jaar, voordat de eerste “stoomwatermolen” van Het Laag Hemaal in bedrijf was. Toen was het inmiddels 1864 geworden. Het was wel het eerste gemaal op stoom langs de Maas.
Dat het allemaal zo lang moest duren had twee oorzaken: uiteraard speelden de kosten een belangrijke rol, maar ook de nabijheid van het Fort Gewande was een factor. Het Ministerie van Oorlog was namelijk niet zo scheutig met het verstreken van bouwvergunningen in de omgeving van zo’n fort.
Het stoomgemaal, later voorzien van een Deutz-dieselmotor, bleef bijna driekwart eeuw in functie. In 1933-1934 werd het gemaal "Caners" in bedrijf genomen ter vervanging van het oude gemaal. Daarmee verloor dit mooie witte gebouw, dat ooit het stoomtuig herbergde, zijn functie en kon het verval langzaam gaan inzetten.