Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Tussen Nieuwkuijk en Helvoirt lag het zogenaamde “Kuijks Verlaet”, een gebied van Den Bosch richting Baardwijkse Overlaat dat ’s winters vaak onderliep. Er voer dan een veer van de dijk onder Nieuwkuijk naar de zogenaamde “Hooge Bank” op de Helvoirtse Hei, of - als het water nog hoger stond - tot aan de Achterste Distelberg.
In de achttiende eeuw was er aan beide zijden een veerman. Zo stelde in 1782 de Heer van Onsenoort en Nieuwkuijk Peter van Bockhoven aan als veerman van Nieuwkuijk op ’s-Hertogenbosch, Helvoirt en Cromvoirt. Dezelfde Peter van Bockhoven blijkt in 1798 ook door Helvoirt als veerman te zijn aangesteld. In de praktijk zal er steeds één veerman met twee aanstellingen hebben gevaren.
Deze veerman diende dag en nacht klaar te staan, maar landlopers, bedelaars of "packdraghende joden" mocht hij niet overzetten en vooral geen personen, van wie hij vermoedde dat ze “tegen desen Dorpe Helvoirt off desselfs bewoonders eenige quade aanslagen of verderffelijke voorneemens moghten gesmeed en beraamt hebben”.
Als de boot onderweg was, moest een knecht in een huisje bij het veer nieuwe passagiers opvangen en er door een “gefixeert signaal off teecken” voor zorgen dat de veerboot zo snel mogelijk weer naar de Helvoirtse zijde terugkwam. Op marktdagen mocht de veerman een halve stuiver aan veergeld rekenen, op anderen dagen een hele stuiver. Bij extreme weersomstandigheden verdubbelde het tarief.
Peter Henskens, beter bekend als “Piet den Hens”, was de laatste veerman in dienst van de gemeente Helvoirt. Hij voer begin twintigste eeuw met een grote, platte schuit waarmee hij zo’n 25 man tegelijk kon vervoeren.
Deze schuit had vier roeiriemen. De veerman nam de voorste twee spanen voor zijn rekening, de passagiers roeiden met de achterste twee. Er werd dag en nacht overgezet. In het donker werd zonder licht gevaren. Ook de opstapplaats aan Helvoirtse zijde was niet verlicht, aan de Nieuwkuijkse kant brandde een olielamp als baken.