
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Slechts dichte mist kon deze noeste schipper de overtocht beletten, elke andere weersgesteldheid trotseerde hij met de woorden: “Wat? Niet kunnen? Alles kan, als men ’t maar wil!”. Toch kwam er een moment dat zijn opvolgers moesten opgeven, namelijk toen door de Deltawerken de wegverbindingen sterk verbeterden - de Philipsdam kwam in 1987 gereed. Even leek er voor veerboten geen plaats meer.
Het opkomend toerisme heeft daar, althans in de zomermaanden, verandering in gebracht. Sinds 1998 vaart de Sunbear heen en weer van Benedensas naar Oude Tonge over Volkerak en Krammer. Vanaf 2000 is Benedensas niet meer het eindpunt en vaart de boot door de sluis de Steenbergse Vliet op naar Steenbergen.
Het motorschip Sunbear is in 1928 op een Groningse scheepswerf gebouwd en verzorgde aanvankelijk de veerdienst tussen het Oostfriese Norddeich en het Duitse waddeneiland Juist. Na een opknapbeurt vaart het schip vanaf 1986 in Zeeuwse wateren als rondvaart- en sportvisschip. En vanaf 1998 dus als veerboot, althans in het hoogseizoen, van begin juli tot eind augustus.
Het ruim 28 meter lange schip heeft een maximum capaciteit van 40 personen en 40 fietsen. De vaartijd van Oude Tonge naar Benedensas bedraagt een uur, van Benedensas naar Steenbergen is het nog eens drie kwartier. Althans, onder normale omstandigheden. Dat het ook wel eens mis gaat, bleek in augustus 2009. Vlak voor de aanlegplaats in Oude Tonge sloeg de stuurboordschroef vast door een touw. Bij de daaropvolgende manoeuvres liep ook de bakboordschroef vast, ditmaal door een dikke ketting. Een duiker moest eraan te pas komen om de schroeven vrij te maken. De passagiers, die om half tien van de Brabantse kant waren vertrokken, konden uiteindelijk pas om half vier voet zetten op Zuid-Hollandse bodem.
Aanvulling: In verband met hun leeftijd is het echtpaar dat de Sunbear voer in 2012 gestopt. En daarmee ook de veerdienst. Redactie