Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Foto © Robert van Willigenburg, 9-4-2017
De eerste baan lag ook achter de Nieuwstraat, waar nu de Elsenhof met de parkeerplaats is. De ‘Wielersportvereeniging Bergeijk’ kreeg in 1933 toestemming om een loterij te houden om geld op te halen.
Er werd nog getwijfeld tussen cement of hout, uiteindelijk werd het een houten baan, geïnspireerd op die in Leeuwarden, en getekend door de Eindhovense constructeur van den Enden. Burgemeester Klardie verrichte op 9 juli (tijdens de kermis) met zijn echtgenote de opening, en het kon beginnen.
Een jaar later werd er in de gemeenteraad opgemerkt dat de inkomsten uit andere sporten enorm waren gedaald ten gunste van de wielerbaan - het ging daarbij waarschijnlijk om de vermakelijkheidsbelasting. Het gefiets trok dus enorm veel publiek. De sfeer zou snel slechter worden, toen baandirecteur Lommers bij het uitreiken van een door de gemeente aangeboden prijs opmerkte dat de gemeente dat gezien de verdiensten wel verplicht was.
De baan zou volgens de geschiedschrijving in 1939 opgedoekt zijn, maar vreemd genoeg is hij blijkbaar veel eerder verdwenen, getuige een ander debat in december van dat jaar over de afschaffing van de vermakelijkheidsbelasting. Daarin wordt opgemerkt dat die belasting (10%) ‘de afgelopen 5 jaar nog nauwelijks iets opbrengt sinds het verdwijnen van de wielerbaan’.
In mei 1935 kwamen Pijnenburg-Slaats de wedstrijden opluisteren en winnen. Ook in juli van dat jaar werd er gekoerst. Daarna vinden we inderdaad geen verslagen meer.
Na de oorlog kwam er dus weer een baan, maar die was niet zo succesvol. Ook al omdat de exploitant, Gerrit Schellens, de baan verkocht omdat hij naar Australië vertrok. In 1952 waren er nog wedstrijden en een huldiging voor de renners die aan de Tour de France hadden meegedaan, daarna was het wel voorbij.
Periode: 1933-1939 | Materiaal: Hout | Lengte: 150 meter
Periode: 1949-1952 | Materiaal: Beton
Jan van den Dungen stuurde ons een foto van 8 juli 1933 van de opening van de (houten) wielerbaan op (thans) het plein Elsenhof.
Meer over het project en de maker