skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Wielerbaan Buitenlust 1, Helmond

De eerste baan met de naam Buitenlust kwam bij het gelijknamige café van Van Stiphout aan de Bakelsedijk. De zand-sintelbaan lag iets voorbij het huidige sportpark De Braak. Bouwer Huub Tilburgs liet er een aantal werklozen ervaring mee opdoen.


Foto © Robert van Willigenburg, 5-10-2018.


Hier werd in juni 1934 ook fietsclub Buitenlust opgericht, eigenlijk een afsplitsing van de Vroolijke Sportbroeders (VSB). De gevierde Helmondse oud-renner Toon van den Boogaerd (1891-1966) werd in 1933 eigenaar. Hij zorgde voor een tribune.

Na een paar jaar nam de club de baan over. Er waren plannen om de baan af te werken met cement, maar daar stak het Waterschap een stokje voor. Het riviertje de Aa moest verlegd worden, en kwam precies over de locatie van de zandbaan heen te liggen. Later werd de (Nieuwe) Aa samengevoegd met de Zuidwillemsvaart. Buitenlust kreeg pas jaren na de Tweede Wereldoorlog een nieuwe baan.

Het verslag van de opening willen we u niet onthouden:

“EEN WEERGALOOS SUCCES. (...) Allereerst een proficiat aan de directie voor haar kranig initiatief. Er was ruim 2000 man publiek,een succes waarop zelfs de meest doorgefourneerde optimist niet had durven hopen. En op enkele kleinigheden na zijn de wedstrijden uitstekend verloopen. Kleinigheden die, naar men ons beloofde, den volgenden keer niet meer zullen gebeuren. Zoo zal er bij den volgenden wedstrijd geen publiek meer op 't middenterrein worden toegelaten en zal de afrastering versterkt worden. Goed half drie opende de heer Verriet de baan met 'n kort speechje, waarin hij de directie succes toewenschte. De baan was in prachtconditie, de stortregen van zondag op maandag had er goed aan gedaan.

De voorstellingsronde liet ons een machtig peleton zien: vijfendertig jonge coureurs: soepele, doortrainde bodies en zware machtige lijven. Dan volgde de eerste serie der persoonlijke wedstrijden over 5km: de eerste wedstrijd op de nieuwe piste! Schenk demarreert uit volle macht. Van Oorschot springt erover en zet hard door. Dijsselbloem komt ook op Schenk. Lang zit hij in tweede positie, maar z'n versnelling is te klein. Tenslotte gaat van Doorne, de sterke tempolooper achter den vluchter, die echter in machtig tempo doorzet”. (De Zuid-Willemsvaart, 29 maart 1932)

Periode: 1932-1939 | Materiaal: Zand-gruis | Lengte: 200 meter

Verder lezen en kijken

Meer over het project en de maker

Koersen op karakter

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen