skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Wielerbaan De Zwaluw, en meer in Eindhoven-Gestel

De Zwaluw lag op de hoek van de Genneperweg en het Bels Lijntje, nu de Bayeuxlaan.

Nieuwbouw Diabellistraat. Foto © Robert van Willigenburg, 28-8-2017 

Het terrein heeft lang braak gelegen, de nieuwbouw in de huidige Diabellistraat is van na 2016. Eerder (1913) was er elders aan de Gestelseweg een andere houten baan. 

Vlakbij zijn er van 1929-1932 nog twee populaire gruisbaantjes geweest, van wielerclub De Greelouw genoemd naar de oprichters De Greef (café in de Hoogstraat) en Louwers.  Dat was bij de Hollanderstraat.

Van het geratel op dwarslatten naar een Europese topbaan. In 1934 kwam er een hoofdtribune bij en in 1936 besloot men de Zwaluwbaan naar Antwerps voorbeeld te herbouwen met de planken in de lengterichting. Het hout van de oude baan werd zoveel mogelijk hergebruikt. Daarmee ontstond een piste die internationaal meetelde. Jan van Hout deed er een (mislukte) poging om het uurrecord te breken, stayer Kobus Gramser slaagde daar achter motoren wel in. 

Het ging de Meerveldhovense aannemer Janus Smolders (1889-1949), die de baan had verbouwd en de exploitatie in 1937 nog had overgenomen van de gebroeders Van den Heuvel, niet voor de wind.

De originele rondebel!

Zijn zoon schreef later dat de opdrachtgevers wel betaald hadden voor de bouw van de tribune, maar sindsdien de omzet er al feestend doorheen hadden gejaagd. Er moest daarom altijd geld bij en op het laatst bleef zijn vader berooid achter.

Dat de NWU de baan voor profs en onafhankelijken bestempelde, was misschien ook een kus des doods. De clubs reden op de Jordaens. Smolders kon de reiskosten van de soms uit het buitenland gekomen renners niet betalen wanneer de wedstrijd vanwege slecht weer moest worden afgelast. Hij verkocht de al niet meer actieve baan in het begin van de oorlog voor 1100 gulden om er nog wat aan te verdienen. De opkoper verkocht het hout door.

De originele werktekeningen zijn bewaard gebleven. Ze zijn zelfs door architect Ron Webb als basis gebruikt voor de moderne (overdekte) Dunc Gray Velodrome in Australië (kosten A$42 miljoen), inderdaad: de Olympische baan van Sydney 2000.

We kregen een verrassend bericht van Smolders’ kleindochter, die nog wat spullen in bezit heeft zoals de bouwtekeningen en correspondentie, én de originele rondebel. Goed bewaren!

Overigens was er aan de Locht in Veldhoven in de jaren dertig ook nog een zandbaan van De Adelaar.

Periode: 1931-1941 | Materiaal: Hout | Lengte: 200 meter

Verder lezen en kijken

Meer over het project en de maker

Koersen op karakter

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen