skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Wielerbaan T.W.E.M., Tilburg

Misschien wel het meest ambitieuze vooroorlogse Nederlandse particuliere wielerbaanproject, deze kolossale betonbaan bij De Boschkens, eigenlijk in Goirle.


De achtertuinen bij de huidige Boschkens. Foto © Robert van Willigenburg, 13-4-2016

Textielfabrikant E. van Puijenbroek was één van de initiatiefnemers. De Tilburgsche Wieler- en Motorbaan, kortweg TWEM, ontwerp van de ervaren Edmund Hellner uit Dresden, bood plaats aan 15.000 bezoekers. Een zware, steile baan, eigenlijk meer geschikt voor de motoren dan voor wielrenners. Foutje: de geplande 400 meter werden er slechts 385.

Hier is één van de grootste Nederlandse baanrenners letterlijk opgegroeid. Als jongen verkocht Jan Pijnenburg (1906-1979) Kwatta-repen op de tribunes. Kon-ie mooi de kunst afkijken. Zodra hij de kans kreeg, ging hij er trainen. Hij werd een superster. Vooral in de internationale zesdaagsen en in koppelkoersen, waar meestal Cor Wals zijn partner was maar ook Frans Slaats en Janus Braspennincx. De eerste Amsterdamse Zesdaagse (1932) won hij met Piet van Kempen en de tweede met Wals. Soms vroeg men ‘Kanonbal’ een nieuwe wielerbaan te openen, zoals in Zwolle waar hij niet eens hoefde te komen rijden. Het uitdelen van handtekeningen op zijn eigen fotokaarten stemde het publiek al tevreden. 


Jan Pijnenburg op de TWEM (foto's R.A. Tilburg) 


Faillisementen

Pijnenburg werd na de Olympische Spelen in Amsterdam (1928) professional en ondertussen werd de TWEM geplaagd door faillisementen en overnames. Uiteraard werd ook de hand opgehouden bij de gemeente Goirle, voor tienduizenden guldens. Uiteindelijk werd de oorspronkelijke aannemer Schreinemacher in 1925 zelf eigenaar, maar hij verkocht de baan in 1927 weer aan de Eindhovense wielernestor Janus van der Horst. Ook hem lukte het niet de exploitaitie rond te krijgen. Het was crisistijd. 

In 1930 werd de TWEM voor afbraak verkocht, maar kwam er tóch weer een doorstart terwijl de tribunes al gesloopt waren. Ondanks dat er overal een paar betere jaren voor de wielersport waren aangebroken, is er niets noemenswaardigs meer op de TWEM gebeurd. Het doek viel in 1937. De enorme betonkuip, gesteund door 400 ton staal en 1,2 miljoen bakstenen, werd gesloopt. Er kwam een voetbalveld van de club Flora (later TULP en toen GSBW), en nog later werden het de tuinen van de villa’s waarvan een deel al voor het verdwijnen van de baan was gebouwd. Het puin zou zijn gebruikt voor de Zuiderzeewerken. Niet te checken, maar een mooi verhaal.

Periode: 1921-1937 | Materiaal: Beton | Lengte: 385 meter

Verder lezen en kijken

Meer over het project en de maker

Koersen op karakter

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.